201 326 läst · 2 496 svar
201k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Visst torkar det skapligt i IBC-burar men det är inte kul att plocka ved ur dem och om man 'öppnar' ena sidan på dem är det varken lätt att fylla dem med transportör eller hantera med maskin.Andjul skrev:
Mina burar är numera oanvända.
Jag har varken transportör eller några maskiner så det är inga problem för min del 😆F fribygg skrev:
Är enbart en stockhomseldare och som synes så är det gammalt virke som är uppkapat så detta duger alldeles utmärkt för min del då jag hade allt liggandes och burarna var gratis. Jag ser inget större bekymmer med att plocka veden heller, men det kanske framtiden får motbevisa
Byggde min typ vedbinge av storpallar till isoleringsbalar, med plåttak. Helt öppna väggar.
Rymmer minst 20 kbm ved.
Ved intransporterad för hand eller med vedtranportör.
Börjar se fallfärdig ut.
Får försöka räta upp lite till våren.
Har även en mindre liknande vid sommarstugan. Badtunnan, bastun och stugan kräver.
Rymmer minst 20 kbm ved.
Ved intransporterad för hand eller med vedtranportör.
Börjar se fallfärdig ut.
Får försöka räta upp lite till våren.
Har även en mindre liknande vid sommarstugan. Badtunnan, bastun och stugan kräver.
Dessvärre inte, det var förra vinterns elpriser som drev mig till att släpa hem virke från maskinleveranser hos en kund. Samma kund som ville bli av med virket kunde förse mig med burarna så det blev Winwin för allas del.F fribygg skrev:
I övrigt har jag bara vedsäckar från Bauhaus
Förr hade jag en våt dröm om ett stort vedförråd med glespanel och vanligt sadeltak, men med hydraulisk öppning av ena taksidan där man matade fullt med vedtransportör direkt från klyven. Men även om maskinerna och resurserna finns så har jag för lite tid och för liten tomt.
Nu travar jag i 1kubiks pallhäckar med eget tak istället och tar in direkt i pannrummet vid behov. Pallarna har genom åren sett olika ut men det blir inte vackert med 40 olika pallar på gården heller. Så nu försöker jag göra 40 ungeffär lika fula pallar i alla fall.
Hade man haft egen skog och egen mark hade det nog varit lättare att planera långsiktigt
Nu travar jag i 1kubiks pallhäckar med eget tak istället och tar in direkt i pannrummet vid behov. Pallarna har genom åren sett olika ut men det blir inte vackert med 40 olika pallar på gården heller. Så nu försöker jag göra 40 ungeffär lika fula pallar i alla fall.
Hade man haft egen skog och egen mark hade det nog varit lättare att planera långsiktigt
Nu har jag omsättning på veden.
Spelar inte mig nån roll om det vore lite mögel. För det är det väl alltid i organiskt material?
Skillnad om man har ved inne liggande som skådebröd, vecka efter vecka och värmer på annat sätt.
Har för mig att det då kryper ur maskar ur veden, kanske maggots😊
Kolla golven innan ni kryper till kojs.
Spelar inte mig nån roll om det vore lite mögel. För det är det väl alltid i organiskt material?
Skillnad om man har ved inne liggande som skådebröd, vecka efter vecka och värmer på annat sätt.
Har för mig att det då kryper ur maskar ur veden, kanske maggots😊
Kolla golven innan ni kryper till kojs.