213 501 läst · 2 569 svar
214k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Nja, den ved du kommenterade var nykluven och fload men tagen i skogen i våras till 40% borrgran och sedan snöbrott med lite döda torrtallar även död björk som inte hunnit murkna, tror jag noterade det tidigare i tråden vid någon bild. Fanns en vindfälld fura från i vintras.D Daniel 109 skrev:
Det finns så mycket tro kring vet, jag tar det som finns och hantering utifrån vad man kört hem och när tid finns, svårare än så är det inte.
Ja inte ens torr ved brinner ju bra om man tar in den från vedboden och ska elda direkt. Den brinner ju bäst om den fått vara inne en stund, hur ska då ved som är kluven nu den här regniga hösten brinna.D Daniel 109 skrev:
Det var inte brinna, utan mögla under tak men luftigt vilket jag inte haft problem med och kommenterades.M Mikko58 skrev:
Men kanske geografisk skillnad beroende på var man bor
Ja har heller inget emot att vara i skogen och greja lite med ved. Kroppen är äldre men man har mer tid nu ;-)M Mikko58 skrev:
Ps smileys med mobilen funkar dåligt.
Man torkade ofta veden i res eller som meterved i skogen. Hemma på gårdsplan var det bra om det fanns ett 'vedberg' dvs en bar klipphäll ovan gräs/jord med fall åt minst ett håll så inget vatten blev stående under ved högen. Man plockade självklart in så mycket som möjligt av veden i vedbod om man hade sådan.Norrtull skrev:
Att lägga en stapel kluven ved på 'slanor' är ett enkelt sätt att få luft under och därmed snabbare/bättre torkning, det fungerar nog bäst på lite längre ved som kastved eller meterved.
Blir det inte vatten liggande uppeppå och sedan en liten sjö som bågnar ner och till sist börjar något litet hål läcka, rakt ner i veden? @Norrtull
Jag brukar sikta på kanske 10-15 graders vinkel på taket för att undvika just det problemet.
Grundproblemet är väl egentligen att jag alltid har betydligt mer än 1års vedförbrukning hemma, så det blir alltid en del budgetlösningar för att hålla överskottsveden torr o mögelfri.
Det kanske skulle vara idé att bygga en vedbod till eller bygga ut den befintliga vedboden...
Granngubben som är runt 80 har alltid kört en liten vedbod för den färdiga veden (ca 1års ved) och resterande lagrar han som metersved oklyvd. Blir enklare att stapla, och kanske inte lika känsligt med täckningen av den.
Jag brukar sikta på kanske 10-15 graders vinkel på taket för att undvika just det problemet.
Grundproblemet är väl egentligen att jag alltid har betydligt mer än 1års vedförbrukning hemma, så det blir alltid en del budgetlösningar för att hålla överskottsveden torr o mögelfri.
Det kanske skulle vara idé att bygga en vedbod till eller bygga ut den befintliga vedboden...
Granngubben som är runt 80 har alltid kört en liten vedbod för den färdiga veden (ca 1års ved) och resterande lagrar han som metersved oklyvd. Blir enklare att stapla, och kanske inte lika känsligt med täckningen av den.
Mjo det kan bli lite vatten på, men allt är så snett och och krokigt att det runnit av. Travar så fullt under att det bågnar.B BSOD skrev:Blir det inte vatten liggande uppeppå och sedan en liten sjö som bågnar ner och till sist börjar något litet hål läcka, rakt ner i veden? @Norrtull
Täckningen av följande säsongs ved är väl inte så noga. Regnvatten torkar ju hastigt bort. Jag brukar bara täcka den någorlunda.B BSOD skrev:Blir det inte vatten liggande uppeppå och sedan en liten sjö som bågnar ner och till sist börjar något litet hål läcka, rakt ner i veden? @Norrtull
Denna ved får ligga till sig till nästa vinter, har 3träd till som ska ner. Så det blir många pallar och hafsiga byggen som väntar. Bara jag håller mig bakom bodlängan säger min fru. Har inte några pannplåtar så det står på inköpslistan. Pallar har jag en uppsjö av.
Den tändes i lördags och kontroll om det är färdigt görs med ett spett som trycks in i sidorna för att se om det går in i milan. Storleken på milan påverkar ju kolningstiden, men också vedkvalite, etc.F fribygg skrev:
Sedan brukar de säga att "den brunnit" även om det kan misstolkas.
Var tjugonde året som det kolades och brukar bli ett antal ton, men den har också "brunnit upp" något år.