Det finns så mycket "måste" med ved, men mycket är utifrån när man hade tid för det på torp och gårdar förr. 😉
T.o.m. så att sista klyvningen gjordes i vedskjulet innan den bars in, kunde t.o.m. finnas en sångbock där.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har ingen större erfarenhet av finnar gissar jag? 😉😛
Nä han har nog inte det. Fråga en Finländare vad det är för skillnad på Bastu och Sauna.
Dom svarar Bastu är där svenskarna värmer sig badar gör man i Saunan. (I Finland går man inte i bastun man går och tar bad i Saunan)

• Älska
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Ja månaderna maj till oktober behöver man inte elda mycket, det är ju från oktober det behövs riktig ved att värma huset med. Jag eldar bara ved så min ved måste vara torr björkved.
Varför måste det vara just björkved? I panna är bok och ek väl så bra.

A AndersS skrev:
Det finns så mycket "måste" med ved, men mycket är utifrån när man hade tid för det på torp och gårdar förr. 😉
T.o.m. så att sista klyvningen gjordes i vedskjulet innan den bars in, kunde t.o.m. finnas en sångbock där.
Så har vi det i vedboden 😀
Trodde det vad nån som hade improviserat hos oss, men kanske inte då.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Jag eldar bara ved så min ved måste vara torr björkved.
Det är vedsnobbar som du @Mikko58 som gör att man kan få så bra betalt för björken.
Såvitt jag vet värmer all torr ved lika mycket per kilo man förbränner men av lättare sorter får man ju bära in och elda större volym. .
Vore det ett högt energiinnehåll per kubik du var ute efter i den kalla midvinternatten skulle jag föreslå dig att skaffa rönnved till de enstaka tillfällen då inte vanlig blandved räcker.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag eldar alla träslag, från hassel till tall. Har inte råda att vara björktokig 😂

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Så har vi det i vedboden 😀
Trodde det vad nån som hade improviserat hos oss, men kanske inte då.
Nejdå, du har en riktig vedbod. En sågbock och en huggkub, samt golvet täckt med spill från såg/klyvning.
Kan i minnet se en släkting komma bärandes med en famn ved när han ändå var på väg in och vedkorgen var inne. Sedan dra ut vedlåren och hälla ned veden. Modern bild, men brukade finnas nära vedspisen.
Träsoffa med öppen förvaringsutrymme under sitsen. Modernt, enkelt, funktionellt designelement i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Varför måste det vara just björkved? I panna är bok och ek väl så bra.
Det beror ju på att bok växer inte i Norrland inte ek heller så björk är bäst här att elda med här i Norrland.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är vedsnobbar som du @Mikko58 som gör att man kan få så bra betalt för björken.
Såvitt jag vet värmer all torr ved lika mycket per kilo man förbränner men av lättare sorter får man ju bära in och elda större volym. .
Vore det ett högt energiinnehåll per kubik du var ute efter i den kalla midvinternatten skulle jag föreslå dig att skaffa rönnved till de enstaka tillfällen då inte vanlig blandved räcker.
Björk finns det gott om här i Norrland och värmer bättre än blandved. Viktigaste av allt är att ha torr ved. Om du klagar på att veden är dyr så köp långved betala samma pris som virkesköparna betalar sen kör du hem den kapar och klyver den själv. Så kanske du förstår att han som säljer ved vill ha betalt för allt jobb.

M Mikko58 skrev:
Björk finns det gott om här i Norrland och värmer bättre än blandved. Viktigaste av allt är att ha torr ved. Om du klagar på att veden är dyr så köp långved betala samma pris som virkesköparna betalar sen kör du hem den kapar och klyver den själv. Så kanske du förstår att han som säljer ved vill ha betalt för allt jobb.
Lägg gärna in var du finns i din profil så ger det mera information.
Och en del av oss tar det som behöver hanteras i skogen, men i södra landet med granborrar, snöbrott, gallring, etc, dvs mera arbete som måste än att leta "billigast".

A AndersS skrev:
Norra Ångermanland. Då då?

M Mikko58 skrev:
Norra Ångermanland. Då då?
Men inte i din profil😉

A AndersS skrev:
Men inte i din profil😉
Vad spelar det för roll du vet ju vara jag bor. Var bor du?

M Mikko58 skrev:
Vad spelar det för roll du vet ju vara jag bor. Var bor du?
Tittar du på min profil så står det Kalmar län, syns i varje inlägg, det innebär när diskussioner i trådar som påverkas av geografi pågår så vet man mera om förutsättningarna.
Så här växer både ek och bok, mm. 😉
Välkommen förresten som relativt ny i forumet 👍

A AndersS skrev:
Och en del av oss tar det som behöver hanteras i skogen, men i södra landet med granborrar, snöbrott, gallring, etc, dvs mera arbete som måste än att leta "billigast".
Ja det förstår jag att man tar reda på sånna träd och eldar med. Här vi lyckligt lottade än så länge med att inte ha så mycke granbarkborre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.