210 904 läst · 2 559 svar
211k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Det finns så mycket "måste" med ved, men mycket är utifrån när man hade tid för det på torp och gårdar förr. 😉
T.o.m. så att sista klyvningen gjordes i vedskjulet innan den bars in, kunde t.o.m. finnas en sångbock där.
T.o.m. så att sista klyvningen gjordes i vedskjulet innan den bars in, kunde t.o.m. finnas en sångbock där.
Så har vi det i vedboden 😀A AndersS skrev:
Trodde det vad nån som hade improviserat hos oss, men kanske inte då.
Det är vedsnobbar som du @Mikko58 som gör att man kan få så bra betalt för björken.M Mikko58 skrev:
Såvitt jag vet värmer all torr ved lika mycket per kilo man förbränner men av lättare sorter får man ju bära in och elda större volym. .
Vore det ett högt energiinnehåll per kubik du var ute efter i den kalla midvinternatten skulle jag föreslå dig att skaffa rönnved till de enstaka tillfällen då inte vanlig blandved räcker.
Nejdå, du har en riktig vedbod. En sågbock och en huggkub, samt golvet täckt med spill från såg/klyvning.Norrtull skrev:
Kan i minnet se en släkting komma bärandes med en famn ved när han ändå var på väg in och vedkorgen var inne. Sedan dra ut vedlåren och hälla ned veden. Modern bild, men brukade finnas nära vedspisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björk finns det gott om här i Norrland och värmer bättre än blandved. Viktigaste av allt är att ha torr ved. Om du klagar på att veden är dyr så köp långved betala samma pris som virkesköparna betalar sen kör du hem den kapar och klyver den själv. Så kanske du förstår att han som säljer ved vill ha betalt för allt jobb.F fribygg skrev:Det är vedsnobbar som du @Mikko58 som gör att man kan få så bra betalt för björken.
Såvitt jag vet värmer all torr ved lika mycket per kilo man förbränner men av lättare sorter får man ju bära in och elda större volym. .
Vore det ett högt energiinnehåll per kubik du var ute efter i den kalla midvinternatten skulle jag föreslå dig att skaffa rönnved till de enstaka tillfällen då inte vanlig blandved räcker.
Lägg gärna in var du finns i din profil så ger det mera information.M Mikko58 skrev:Björk finns det gott om här i Norrland och värmer bättre än blandved. Viktigaste av allt är att ha torr ved. Om du klagar på att veden är dyr så köp långved betala samma pris som virkesköparna betalar sen kör du hem den kapar och klyver den själv. Så kanske du förstår att han som säljer ved vill ha betalt för allt jobb.
Och en del av oss tar det som behöver hanteras i skogen, men i södra landet med granborrar, snöbrott, gallring, etc, dvs mera arbete som måste än att leta "billigast".
Tittar du på min profil så står det Kalmar län, syns i varje inlägg, det innebär när diskussioner i trådar som påverkas av geografi pågår så vet man mera om förutsättningarna.M Mikko58 skrev:
Så här växer både ek och bok, mm. 😉
Välkommen förresten som relativt ny i forumet 👍
Ja det förstår jag att man tar reda på sånna träd och eldar med. Här vi lyckligt lottade än så länge med att inte ha så mycke granbarkborre.A AndersS skrev: