galento
En bekant här har vanliga 15" volvofälgar med utbytta centrumplåtar på sin hemgjorda kärra som har funkat bra till vägkörning , hade den full
med tegelpannor efter traktorn här.

Boggiekärran här är en Lövånger.

Jag fällde en björk häromdagen och har börjat klyva veden. Sedan tidigare har jag lagrat torr ved i potatislådor som vi har mängder av. Funkar det även för färsk ved? Jag har den i en loge men funderar på om det måste stå ute för att ventilera bättre?

Två stora potatislådor av trä inomhus, fyllda med ved och en vedklyv stående bredvid på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tensiden tensiden skrev:
Jag fällde en björk häromdagen och har börjat klyva veden. Sedan tidigare har jag lagrat torr ved i potatislådor som vi har mängder av. Funkar det även för färsk ved? Jag har den i en loge men funderar på om det måste stå ute för att ventilera bättre?

[bild]
Jag skulle ha den färska veden ute i sol och blåst tills den blir torr, förmodligen kan du ta in den innan det är dags att få potatisen i jorden.

• Gilla
galento
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle ha den färska veden ute i sol och blåst tills den blir torr, förmodligen kan du ta in den innan det är dags att få potatisen i jorden.
Misstänkte det, men det borde väl funka i lådorna i så fall? Både enklare att få på ett tak såväl som att flytta runt allt vid behov?

Hittade en bit av lindveden jag hade för ett antal år sedan. Underligt vad man hittar djupt in vedtravarna. Den var lite besvärlig att klyva.

• En bit lindved med ojämna ytor, liggande på ett golv. Vedbiten ser bedagad och svårklyvd ut.
    Skapa konto
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Misstänkte det, men det borde väl funka i lådorna i så fall? Både enklare att få på ett tak såväl som att flytta runt allt vid behov?
Så länge ventilationen är god så kommer det att torka alldeles utmärkt. Är ju spjälor både i botten och på sidan av potatislådorna?

Skulle tro att det kommer torka precis lika bra på logen så länge du inte puttar in dom längst in i det mörkaste hörnet och ställer en massa annat framför och ovanpå.

Ägaren skrev att han har haft kärran i 20 år. Samtidigt som den lär vara 34 år gammal. Altså kan den undermåliga reparationen vara gjord före hans tid.

Så hör du Rillebus jag tror du skall skälla på den du köpte kärran av.

tensiden tensiden skrev:
Ved torkar bra i potatislådor, kluven björk torkar bättre utomhus än i en lada.

H heimlaga skrev:
Ägaren skrev att han har haft kärran i 20 år. Samtidigt som den lär vara 34 år gammal. Altså kan den undermåliga reparationen vara gjord före hans tid.

Jag tror du råkade hamna i fel tråd.

H heimlaga skrev:
Att "skälla på" nån hjälper varken i den här tråden eller i den med den sönderkörda släpvagnsaxeln..

Nu är jag bra sugen på att tända en brasa, surt att jag sitter hemma i lägenheten där förutsättningarna saknas. Den elden ger go värme. Men inte den här helgen inte.

• En braskamin med ett varmt och glödande eld inuti, placerad på en vit yta.
    Skapa konto
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.