F fribygg skrev:
Ska man bygga flera vedbodar?
Hjälper inte. De blir också fulla...

• Gilla
  • Haha
statiker och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Fyller traktorkärror med vedtransportören
när vedboden är full. Lätt att flytta också.
Har plåttak eller pressening över som regnskydd.
Ska man köpa flera traktor kärror och fylla när vedboden är full?

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Gamla förråd, inkl.dass, som blivit vedbodar. Nya förråd som är större och musfria. Kommer inte bli flera utan förvarar både inne och ute.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Växer det inte rönn i din skog?
Nä inte lika mycket som björk och björken blir mycket grövre så det går fortare få ihop mycke ved som ger bra värme bara den är torr.

M Mikko58 skrev:
Nä inte lika mycket som björk och björken blir mycket grövre så det går fortare få ihop mycke ved som ger bra värme bara den är torr.
Det är klart att man eldar det som växer på sin fastighet och björk är ju snabbvuxet och skapligt energirik.

Synd ändå att du inte tar tillvara nått annat som ved, gran duger ofta bra att värma sig med även om brännvärdet är klart lägre än björk och rönn(som jag tycker är förbisedd i vedsammanhang) är nog så energirik att det räcker att hugga 10m3 istället för att hugga 11m3 björk

Rönnen värmer bra men den skjuter vilt omkring sig när man eldar. Fungerar ju bra i en stängd eldstad men när man eldar i vedspisen och behöver öppna ofta för att fylla på så får man vara försiktig så det inte flyger glödande bitar förbi gnistplåten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Niq skrev:
Rönnen värmer bra men den skjuter vilt omkring sig när man eldar. Fungerar ju bra i en stängd eldstad men när man eldar i vedspisen och behöver öppna ofta för att fylla på så får man vara försiktig så det inte flyger glödande bitar förbi gnistplåten.
Menar du @Niq en öppen eldstad då du skriver "vedspisen"?

Jag eldar allt som växer i skogen och till fritidsstugan med järnspis/vedspis tycker jag att ved som knäpper är trivsamt. Gran funkar utmärkt!

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
I öppenspis undviker jag helst gran. Väl spännande. Bakom stängda dörrar är det bara mysigt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I öppenspis undviker jag helst gran. Väl spännande. Bakom stängda dörrar är det bara mysigt.
Öppenspis eldar man väl för mys?
Utgår från att man har en sluten eldstad om man skriver att man eldar för att värma sitt hus.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du @Niq en öppen eldstad då du skriver "vedspisen"?

Jag eldar allt som växer i skogen och till fritidsstugan med järnspis/vedspis tycker jag att ved som knäpper är trivsamt. Gran funkar utmärkt!
Nej jag menar en vanlig murad vedspis som man lagar mat på. Med lucka. Men den behöver fyllas på ganska ofta särskilt när man eldar med mindre pinnar. Är det något som sprätter och skjuter omkring sig så är det rönn. När jag eldar större bitar i kakelugnen så sprätter det visserligen där också men där är ju luckan stängd tills det är bara glöd kvar så där påverkar det inte så mycket förutom att man ibland blir rädd av dom värsta smällarna.

Jag eldar allt rent trä som jag hittar. Har just nu bla ett gammalt förrådsgolv som jag sågat till ved.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag eldar i en mindre kamin och där funkar inte gran så bra, den brinner för fort. Samma med asp och frodvuxn fura. All sådan ved säljs till en som eldar panna och har acktankar som kan ta vara på den starka men kortvariga värmen. Björken säljs mestadels också, eftersom folk vill ha just den. Det mesta andra eldas däremot. Sälg brukar vara bland det jag eldar mest, den dör i skogen av någon anledning.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Ska man köpa flera traktor kärror och fylla när vedboden är full?
Nä men dessa står här tomma ändå , har man traktor brukar det ju finnas lite kärror och redskap också. Annars går det väl att bygga nåt enkelt.

galento galento skrev:
Nä men dessa står här tomma ändå , har man traktor brukar det ju finnas lite kärror och redskap också. Annars går det väl att bygga nåt enkelt.
Imorgon ska jag slänga upp fler pallar och trava på. Kommer nog bli 3-5 st sånna lösningar. Upplever att har man kommit upp från marken och nån form av regnskydd så duger det till ved.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
galento
Ja vi har också haft ved ute på pallar med regnskydd över 👍. De senaste
åren har vi fyllt traktorkärra som jag backar upp bakom huset när det frusit
till i marken så det blir nära att hämta.

Har såna Rusta kassar som vi bär veden i , men de går ju ha i en skottkärra
eller pulka också från vedboden.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
galento galento skrev:
😉 En släkting som skulle renovera/byta tak med dåliga tegelpannor frågade en som gjorde arbeten i området var man billigast kunde få en container med transport. Svaret blev det fixar jag gratis, behöver gammalt tegel till körvägar i skogen. Dagen efter stod en halvrutten gammal gödselspridare vid husets ena gavel.🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.