210 998 läst · 2 559 svar
211k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag klagar inte, snart är björken uppe i sitt rätta värde då du och andra "måste" ha björk trots att allt går att elda bara det är torrt.M Mikko58 skrev:
Rönn har bättre brännvärde än björk och ännu har inte massaindustrin börjat efterfråga den, jag gör ved av allt som växer som inte duger som sågtimmer och har inga funderingar på att köpa långved
för min uppvärmning.
Det är betydligt mycket mera björk här än rönn så det är ganska naturligt att man gör ved av björk. Och man hugger veden samtidigt som man gallrar .F fribygg skrev:Jag klagar inte, snart är björken uppe i sitt rätta värde då du och andra "måste" ha björk trots att allt går att elda bara det är torrt.
Rönn har bättre brännvärde än björk och ännu har inte massaindustrin börjat efterfråga den, jag gör ved av allt som växer som inte duger som sågtimmer och har inga funderingar på att köpa långved
för min uppvärmning.
Jag gallrar i skogen och hugger sen min ved hemma på gårdsplan, men det går säkert bra på ditt sätt också.M Mikko58 skrev:
Självklart får man anpassa sig efter vad som växer lokalt och oftare än i dag borde man fundera på vad som ger mest värme för pengen om man köper eller alternativvärdet på trädet om man har egen skog.
Skulle aldrig tänka mig köpa ved när jag har egen skog som jag måste sköta om och gallra sen får jag bra motion och tycker det är roligt.F fribygg skrev:Jag gallrar i skogen och hugger sen min ved hemma på gårdsplan, men det går säkert bra på ditt sätt också.
Självklart får man anpassa sig efter vad som växer lokalt och oftare än i dag borde man fundera på vad som ger mest värme för pengen om man köper eller alternativvärdet på trädet om man har egen skog.
Självklart tar jag hem långveden och gör ved av den på vedbacken.
Det gör vi också 😃 har blivit en del al sista tiden. Men vi använder el ocksåNorrtull skrev:
att värma huset och utrymmen ute. Vi borde ha ved för 4 vintrar nu så det som
kapas framöver är det nog nån annan som eldar.
Vi eldar inte så mycket , gick väl åt ca 10 m3 i vinter.
Jag har gärna kvar ett användbart utedass på fastigheten även om jag är alldeles för bekväm att använda det till vardags
Hemveden förvaras ju enklast ute på tex lastpallar och gärna under beg takplåt så här när midsommar passerat. Vedboden är välfylld med (flerårig) kluven lövved och uppvärmningen av bostaden sällan fodrar bättre bränsle än överblivna sågytor, rötved och röjnings/gallringsrester då vintrarna numera tenderar att vara korta och milda.
Ska man bygga flera vedbodar?
Hemveden förvaras ju enklast ute på tex lastpallar och gärna under beg takplåt så här när midsommar passerat. Vedboden är välfylld med (flerårig) kluven lövved och uppvärmningen av bostaden sällan fodrar bättre bränsle än överblivna sågytor, rötved och röjnings/gallringsrester då vintrarna numera tenderar att vara korta och milda.
Ska man bygga flera vedbodar?