M Mikko58 skrev:
Ja det förstår jag att man tar reda på sånna träd och eldar med. Här vi lyckligt lottade än så länge med att inte ha så mycke granbarkborre.
Och andra förutsättningar gällande vilken ved det finns gott om.
Men tyvärr så läser många att det "bara går att elda med björk".

M Mikko58 skrev:
Det beror ju på att bok växer inte i Norrland inte ek heller så björk är bäst här att elda med här i Norrland.
Det går utmärkt att elda barrträd här i Norrland också. Kanske lite jobbigt om du har öppen spis då gran sprätter så lätt.

A AndersS skrev:
Och andra förutsättningar gällande vilken ved det finns gott om.
Men tyvärr så läser många att det "bara går att elda med björk".
Ja björken blir ju ofta tagen som ved när man gallrar här uppe i allafall.

M Mikko58 skrev:
Om du klagar på att veden är dyr så köp långved betala samma pris som virkesköparna betalar sen kör du hem den kapar och klyver den själv.
Jag klagar inte, snart är björken uppe i sitt rätta värde då du och andra "måste" ha björk trots att allt går att elda bara det är torrt.

Rönn har bättre brännvärde än björk och ännu har inte massaindustrin börjat efterfråga den, jag gör ved av allt som växer som inte duger som sågtimmer och har inga funderingar på att köpa långved
för min uppvärmning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag klagar inte, snart är björken uppe i sitt rätta värde då du och andra "måste" ha björk trots att allt går att elda bara det är torrt.

Rönn har bättre brännvärde än björk och ännu har inte massaindustrin börjat efterfråga den, jag gör ved av allt som växer som inte duger som sågtimmer och har inga funderingar på att köpa långved
för min uppvärmning.
Det är betydligt mycket mera björk här än rönn så det är ganska naturligt att man gör ved av björk. Och man hugger veden samtidigt som man gallrar .

M Mikko58 skrev:
Och man hugger veden samtidigt som man gallrar .
Jag gallrar i skogen och hugger sen min ved hemma på gårdsplan, men det går säkert bra på ditt sätt också.

Självklart får man anpassa sig efter vad som växer lokalt och oftare än i dag borde man fundera på vad som ger mest värme för pengen om man köper eller alternativvärdet på trädet om man har egen skog.

F fribygg skrev:
Jag gallrar i skogen och hugger sen min ved hemma på gårdsplan, men det går säkert bra på ditt sätt också.

Självklart får man anpassa sig efter vad som växer lokalt och oftare än i dag borde man fundera på vad som ger mest värme för pengen om man köper eller alternativvärdet på trädet om man har egen skog.
Skulle aldrig tänka mig köpa ved när jag har egen skog som jag måste sköta om och gallra sen får jag bra motion och tycker det är roligt.
Självklart tar jag hem långveden och gör ved av den på vedbacken.

M Mikko58 skrev:
Vad spelar det för roll du vet ju vara jag bor.
Nu ja. Nästa gång har vi glömt det... 😉

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento
Norrtull Norrtull skrev:
Jag eldar alla träslag, från hassel till tall. Har inte råda att vara björktokig 😂
Det gör vi också 😃 har blivit en del al sista tiden. Men vi använder el också
att värma huset och utrymmen ute. Vi borde ha ved för 4 vintrar nu så det som
kapas framöver är det nog nån annan som eldar.
Vi eldar inte så mycket , gick väl åt ca 10 m3 i vinter.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Det beror ju på att bok växer inte i Norrland inte ek heller så björk är bäst här att elda med här i Norrland.
Växer det inte rönn i din skog?

Skäms lite nu, är ju ingen finved, har ju också burit in några kbm pinnaved i gammalt dass,.
Allt eldas, bilden tagen innan det fyllts🙂
Ett vedförråd fyllt med staplad ved, inomhus, träväggar, öppen dörr, staplade loggar, förvaring, rustik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skäms lite nu, är ju ingen finved, har ju också burit in några kbm pinnaved i gammalt dass,.
Allt eldas, bilden tagen innan det fyllts🙂
[bild]
Man får hoppas att du inte behöver nyttja dasset innan veden är uppbränd..

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
"Skiter" det sig får man göra en grop med sittpinne mellan två träd, ovärderlig kunskap från det militära.😉

Jag har gärna kvar ett användbart utedass på fastigheten även om jag är alldeles för bekväm att använda det till vardags;)
Hemveden förvaras ju enklast ute på tex lastpallar och gärna under beg takplåt så här när midsommar passerat. Vedboden är välfylld med (flerårig) kluven lövved och uppvärmningen av bostaden sällan fodrar bättre bränsle än överblivna sågytor, rötved och röjnings/gallringsrester då vintrarna numera tenderar att vara korta och milda.
Ska man bygga flera vedbodar?

galento
F fribygg skrev:
Ska man bygga flera vedbodar?
Fyller traktorkärror med vedtransportören
när vedboden är full. Lätt att flytta också.
Har plåttak eller pressening över som regnskydd.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.