M Mikko58 skrev:
Du skulle haft den där veden under tak i början av juli. Efter allt regnande i sommar lär den inte vara så torr.
Den torkar! Inga problem!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Du skulle haft den där veden under tak i början av juli. Efter allt regnande i sommar lär den inte vara så torr.
Behöver väl inte eldas i år?
Jag själv klyver ved emellanåt just nu men räknar med att elda den först nästa år.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den torkar! Inga problem!
Ja det får vi hoppas att den gör, men nån bra ved är det inte. Stor skillnad om den fått torka under våren.

M Mikko58 skrev:
Ja det får vi hoppas att den gör, men nån bra ved är det inte. Stor skillnad om den fått torka under våren.
Två år regnskyddad är den i princip lika bra skulle jag säga.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Två år regnskyddad är den i princip lika bra skulle jag säga.
Ja tur du har så god framförhållning med veden.

B
Så hår års låter jag om möjligt veden ligga på stock, för att minska mögelrisken. Den torkar knappt I alla fall.

Klyver den när det är minusgrader under vintern eller väntar till våren.

Torrgran är väl undantaget, den brukar inte mögla...

B BSOD skrev:
Så hår års låter jag om möjligt veden ligga på stock, för att minska mögelrisken. Den torkar knappt I alla fall.

Klyver den när det är minusgrader under vintern eller väntar till våren.

Torrgran är väl undantaget, den brukar inte mögla...
Ja håller med dig det är på våren man ska fixa veden. Jag börjar tidigt i slutet av februari då är det fint stå på vedbacken kapa och klyva. Den torkar bra fram till midsommar.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Jag börjar tidigt i slutet av februari då är det fint stå på vedbacken kapa och klyva.
Har man en sommarstuga som kanske används maj till oktober får man avvika från det optimala. Veden brukar brinna ändå. 😀

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har man en sommarstuga som kanske används maj till oktober får man avvika från det optimala. Veden brukar brinna ändå. 😀
Ja månaderna maj till oktober behöver man inte elda mycket, det är ju från oktober det behövs riktig ved att värma huset med. Jag eldar bara ved så min ved måste vara torr björkved.

M Mikko58 skrev:
Ja månaderna maj till oktober behöver man inte elda mycket
Hur får man då bastun varm? :thinking:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur får man då bastun varm? :thinking:
Hehe det kan inte gå mycke ved till bastun. Den fixar du fort 😊

M Mikko58 skrev:
Hehe det kan inte gå mycke ved till bastun.
Du har ingen större erfarenhet av finnar gissar jag? 😉😛

• Gilla
Niq
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Ja tur du har så god framförhållning med veden.
Tur?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Hähä, jag ligger alltid några år i förväg. Först byggde jag nytt förråd, in med torr ved, sedan blev det årets vedskörds tur. Blir nog liggandes i två år 😉
Vedtrave utomhus med skyddande tak, omgiven av grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Den är perfekt när den ska eldas. 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.