210 792 läst · 2 559 svar
211k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Finns ingen fel säsong, man gör det när det finns tid och i ditt fall ett behov. Hjälpte förra hösten till att kapa 8 kbm grov björk där man i år klyvt den. Många saker har fått sin tid/rutiner historiskt utifrån när man i bondesamhället hade tid att göra sakerna, där mindre gårdar, torpare, etc, även skulle göra dagsverken på de större gårdarna och samtidigt odla till sitt eget hushåll. Ett annat exempel är klippa fruktträd som idag för merparten av fruktträd är rekommenderat till juli-sep.
Tänkte nog mest på att det inte blir elda denna ved nu i vinter.A AndersS skrev:Finns ingen fel säsong, man gör det när det finns tid och i ditt fall ett behov. Hjälpte förra hösten till att kapa 8 kbm grov björk där man i år klyvt den. Många saker har fått sin tid/rutiner historiskt utifrån när man i bondesamhället hade tid att göra sakerna, där mindre gårdar, torpare, etc, även skulle göra dagsverken på de större gårdarna och samtidigt odla till sitt eget hushåll. Ett annat exempel är klippa fruktträd som idag för merparten av fruktträd är rekommenderat till juli-sep.
Har dock annan från förra årets vår, men det är mest gran. Lite klent med björk inför denna vinter, bara barrträd att elda denna vinter.
Jag: ”lägg det gamla golvet ni sågar upp utanför så tar jag hand om det sen, helst i långa längder”
Hantverkarna: ”vad fan ska du ha det till? Det är billigare att köpa nytt virke som är bättre”
Jag: ”nej, jag ska ha det”
Hantverkarna: *skakar på huvudet*
Var inte mer jobb att ta ut det i långa längder. Jag fick ett golv på vinden och kapar upp resten till tändved.
Hantverkarna: ”vad fan ska du ha det till? Det är billigare att köpa nytt virke som är bättre”
Jag: ”nej, jag ska ha det”
Hantverkarna: *skakar på huvudet*
Var inte mer jobb att ta ut det i långa längder. Jag fick ett golv på vinden och kapar upp resten till tändved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder