galento
V Vardon skrev:
Lite skillnad att hjälpa föräldrarna med veden

Vedklyv med hydraulisk justerbar fyrkniv och annat bra att ha utrustning[bild] [bild] [bild]




Eller tjejen

[bild]
[bild]
Justerbar fyrkniv har jag inte sett tidigare (y)
 
Bra att ha grej. Jag har en mekanisk, fottrampad på min.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra att ha grej. Jag har en mekanisk, fottrampad på min.
Använder du den? Jag provar med ojämna mellanrum men kommer alltid fram till att den krånglar till det mer än den hjälper. Visst klyver den ett "lagom" vedträd perfekt i fyra fina delar men med normal ved, det vill säga oftast ej alltid "lagom", tycker jag mest att det "strular och fastnar".
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
Ja, jag använder den. Tycker att kvartar av olika storlek är bra att elda med, så fyrkniven tycker jag är bra. I år har jag dock mest röjt i ett björke, så det är nu oftare fråga om ifall det ska klyvas alls än om fyrkniven ska trampas upp.
 
Fick hem det sista av björken jag hållit på med.
Släpvagn full av ved, skogsbakgrund, dagtid, lastning eller transport av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har jag börjat med granarna på den trädbevuxna delen av min tomt.
Nedfallen trädstam uppdelad i sektioner, två motorsågar, skogsbotten med spån och grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både stora o lilla sågen har fått jobba så ingen ska känna sig utanför.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Fick hem det sista av björken jag hållit på med.
[bild]

Så nu har jag börjat med granarna på den trädbevuxna delen av min tomt.
[bild]
Både stora o lilla sågen har fått jobba så ingen ska känna sig utanför.
Ja du gör det bra som årkar ta reda på veden som ligger i släpvagnen, den ser inte rolig ut att hålla på med. Men jag är väl bortskämd då jag har egen skog och bara eldar i vedpanna då vill jag ha grövre ved.
 
C
F fribygg skrev:
Vi är nog många som har haft mogen granskog gränsande mot vanskötta naturreservat som fått angrepp i våra skogar
Här finns inga naturreservat i närheten, men den frodas ändå. Vi har också bara en liten plätt, så man har ju inte den stora bilden, men man funderar ju på om skötselnivån/andelen färskt granvirke på marken verkligen har så stor betydelse som den tillskrivs.
 
M Mikko58 skrev:
Ja du gör det bra som årkar ta reda på veden som ligger i släpvagnen, den ser inte rolig ut att hålla på med. Men jag är väl bortskämd då jag har egen skog och bara eldar i vedpanna då vill jag ha grövre ved.
Helt ärligt så är den här björken bland det värsta jag varit med om att klyva. Måste ändå städa upp i skogen efter att träden fallit. Men en stor del av björken blev nog lämnad ändå pga att den hunnit ruttna förlångt. Jag har inte egen skog som kan ge ved regelbundet. Nu kommer jag dock att få granved för några år framåt. Jag har både vedpis och kakelugn och i vedspisen går det inte så grov ved.

Men tack vare att jag tar reda på sådant som andra inte ser som ved så har jag nu i 10 år haft gratis ved.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Helt ärligt så är den här björken bland det värsta jag varit med om att klyva. Måste ändå städa upp i skogen efter att träden fallit. Men en stor del av björken blev nog lämnad ändå pga att den hunnit ruttna förlångt. Jag har inte egen skog som kan ge ved regelbundet. Nu kommer jag dock att få granved för några år framåt. Jag har både vedpis och kakelugn och i vedspisen går det inte så grov ved.

Men tack vare att jag tar reda på sådant som andra inte ser som ved så har jag nu i 10 år haft gratis ved.
Ja det är bra jobbat och till hösten då tänker du tillbaka på jobbet med veden och njuter av värmen från kaminen.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det är roligt att hugga ved när det går bra
Yxa fastkilad i sönderslagen trädstam bland vedtravar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är roligt att hugga ved när det går bra
[bild]
Det gäller vinna tävligen: vresigast vinner :crysmile:
 
Jaha, då var röjningsbjörken klar.
Stort vedtrave under tak, staplad ved, olika längder och tjocklekar, björk och blandad skog, förbränning, upplagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sänder Maskintok en tanke då jag tog hand om betydligt mer småpinnar än jag annars hade gjort. Fy fan vilket pill, men det lär väl brinna det med.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
M
Jag inser nu hur bra jag har det när jag bara behöver såga tvåtumfyrorna i lagoma längder som jag kör hem från jobbet:D
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har röjt bland snöbrott och nedtryckt två förmiddagar, en hel del torrträd var det. Men inte så fin björk som på bilden, mestadels tall, lite gran och björk.
Ligger utdraget till körväg i skogen.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Skönt att man gjorde klart med veden i Mars, den torkar bra nu och man slipper svettas med veden nu i den här värmen.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.