11 367 lÀst · 154 svar
11k lÀst
154 svar
Vedklyv Biltema
Det ser bra ut! đđŒH Hybro skrev:Grov ved...
En enda 26 m hög tall, 80 cm i roten. FÀlldes av proffs mellan bilar pÄ tomten och postlÄdor. MÀktigt.
Han hade en ordentlig sÄg med lÄngt svÀrd och sÄgade upp den riktigt grova delen i kubbar. Uj, vad det gick undan.
6 kbm fast volym i stammen och 1 kbm kastad ved i grenarna.
SÄgade lite för att underlÀtta kylning innan transport till vedklyven.
Efter att ha lÀst alla kommentarer hÀr tittar jag pÄ en begagnad 3-fas ÀndÄ och klyver vidare med yxan för nu.Fairlane skrev:
Jag har en Àldre variant av klyven som Clas Ohlson sÀljer ([lÀnk])
Nuvarande modell Àr pÄ pÄ 6,5 ton och min pÄ 5 ton, Ätminstone pÄ pappret. Jag anvÀnder en fyrvÀgsklyv ibland, men om stocken Àr för grov fungerar det inte, den orkar inte.
Jag tycker min fungerar helt ok men jag klyver inte lika mycket som du ska göra. Snabb, nÀr inte direkt, men det tar mer tid att lyfta upp det som ska klyvas.
Ska man ha fyrvÀgsklyv som Àr löstagbar sÄ kÀnns det lite tryggare att den sitter pÄ en del som inte rör sig. Skulle jag köpa den kluven skulle jag inte montera buren. Buren Àr kanske sÀkrare, men normalt flyger veden ÀndÄ inte uppÄt utan framÄt om det Àr sÄdan ved. Jag föredrar att kunna lÀgga i en grövre bit, som annars skulle stoppas av buren.
Gran runt 70 cm i diameter har jag kört med min.
Ja, efter att ha lĂ€st alla kommentarer hĂ€r tittar jag Ă€ndĂ„ pĂ„ en begagnad 3-fas och fortsĂ€tter med min Fiskars X-36 för nu.H Hybro skrev:Gissađ
Men 1-fas 230 V, leder ju till vissa begrÀnsningar. Typ lÄngsam svag mm.
Vid sommarstugan utan 3-fas, kör jag med Fiskars större klyvyxa. Tror det Àr modell x28. Och en större huggstabb.
Klara Àven grövre björkkubbar, om man klyver rakt genom kvist.
GÄr fortare Àn att klyva med en lÄngsam klyv.
Och faktiskt inte alls jobbigt.
Att de sÄgade kubbarna Àr frusna gör inget. Spricker lÀttare.
- Men nu letar TS efter en vedklyv.
Och mindre muskelvÀrk!N Niq skrev:SnÀlla kom och visa hur man gör för att det ska gÄ fortare med yxa Àn med lÄngsam klyv.
[bild]
[bild]
Eftersom jag inte har fri tillgÄng till ved sÄ eldar jag det jag fÄr gratis eller billigt och dÄ kan man inte vÀlja bara lÀttklyvda trÀd. Hade mÄnga sÄdana hÀr bitar. Det var mycket snabbare med en billig lÄngsam klyv Àn med yxa
Jag misstÀnker att yx-skrytare kommer över lÀttklyvd stock frÄn raka björkar med fÄ tjocka grenar.N Niq skrev:SnÀlla kom och visa hur man gör för att det ska gÄ fortare med yxa Àn med lÄngsam klyv.
[bild]
[bild]
Eftersom jag inte har fri tillgÄng till ved sÄ eldar jag det jag fÄr gratis eller billigt och dÄ kan man inte vÀlja bara lÀttklyvda trÀd. Hade mÄnga sÄdana hÀr bitar. Det var mycket snabbare med en billig lÄngsam klyv Àn med yxa
Jag har vÀrmt huset med ved i drygt 30 Är, de vÀrsta bitarna lÄter jag ju vara kvar i skogen dÄ det sannolikt gÄr Ät mer energi att sönderdela dem med yxa Àn vad de kommer att avge som vÀrme nÀr jag eldar dem.J Jaggatagga skrev:
Jag hÄller nog med om att lÀttkluven ved gÄr fortare med yxa Àn med lÄngsam klyv. Men sÄ fort man fÄr en bit som Àr svÄr sÄ gÄr det snabbare med klyven. Alla har inte sÄ mycket att vÀlja pÄ att man kan lÀmna alla svÄra bitar i skogen.
Du har rÀtt.Fairlane skrev:
Ja, dyrare ramlande bort.
Jag har sjÀlv letat efter en begagnad pÄ blocket, men det Àr snudd pÄ omöjligt att hitta nÄgot vettigt.
Dessutom saknade TS 3-fas pÄ platsen dÀr han ska klyva, sÄ det Àr ju ett problem ocksÄ.
PÄ 30 Är spelar det sÄklart ingen roll, men vi vet ju inte hur lÀnge TS behöver en och argumenterar man sÄ om allt blir det mycket pengar som mÄste ut
Jag har försökt att hitta en pÄ Blocket och pÄ Klaravik.
Det finns inte mÄnga och de sÀljer för höga priser.
TÀnker dÀrför nu ocksÄ att köpa en dyrare Àr lÀttare att sÀlja nÀr jag behöver den inte lÀngre, men förhoppningsvis kommer jag att anvÀnda den i minst 20 Är till.
SÄ kanske det Àr bÀttre att köpa nÄgot bra. PW, Faxes eller Kellfri tÀnker jag nu pÄ.
Imorgon ska jag fundera pÄ frÄgan (lÀs: klyva med yxan)
Redigerat: