11 367 läst · 154 svar
11k läst
154 svar
Vedklyv Biltema
Avstå Kellfri och kika efter en svensktillverkad (kanske en Vimmerbyklyv?)Zebehn skrev:
Du har rätt.
Jag har försökt att hitta en på Blocket och på Klaravik.
Det finns inte många och de säljer för höga priser.
Tänker därför nu också att köpa en dyrare är lättare att sälja när jag behöver den inte längre, men förhoppningsvis kommer jag att använda den i minst 20 år till.
Så kanske det är bättre att köpa något bra. PW, Faxes eller Kellfri tänker jag nu på.
Imorgon ska jag meditera på frågan (läs: klyva med yxan)
Kvaliteten på Kellfri verkligen så dålig?F fribygg skrev:
Och Vimmerbyklyv, vilken prisklass är det? Jag kan inte hitta ett pris så snabbt på internet.
Är dessa mycket bättre än PW eller Faxes?
PW:s justerbara kniv är dock mycket praktiskt.
Ett tips för att få det att hälla är att lära sig klyven, vad den orkar.
Märker man att klyven börjar protestera så avbryter man och provar med en annan klyvning, kanske tar en ytbit eller vrider klampen lite, det gjorde man ju även när man klöv med yxa.
Men behöver man klyva 15-20 kbm/år och ett måste för att kunna värma huset skulle jag välja kvalité.
Märker man att klyven börjar protestera så avbryter man och provar med en annan klyvning, kanske tar en ytbit eller vrider klampen lite, det gjorde man ju även när man klöv med yxa.
Men behöver man klyva 15-20 kbm/år och ett måste för att kunna värma huset skulle jag välja kvalité.
Redigerat:
Tack för tipset!A AndersS skrev:Ett tips för att få det att hälla är att lära sig klyven, vad den orkar.
Men behöver man klyva 15.20 kbm/år och ett måste för att kunna värma huset skulle jag välja kvalité.
Ja, jag vill satsa på kvalitet nu också. Men jag är inte särskilt teknisk så är jag lite tveksam till att köpa en begagnad.
Osäker på om skillnaden är fördelaktig för mig, även om prisskillnaden såklart är stor, men om jag köper någon annans skrot och ändå bättre betala mer för ett nytt.
val, val, val….
De är bra, ligger i prisklassen som börjar runt 30.000kr, inkl. moms, ny och uppåt. Har bara tittat på en sådan, aldrig provkört, trots att vi har en fastighet i trakten.😉Zebehn skrev:
http://www.fagerstromsmaskin.se/produkter/egna-produkter/vimmerby-klyven/
Ha ha, ja nu har du täckt in hela registret från Biltema till proffsklyvarna. Säker på att det egentligen inte är en vedprocessor du är ute efter? 😀Zebehn skrev:
Skämt åsido, begagnat är oftast enda alternativet för en fattig privatperson om man vill ha proffsprylar. Det går att fynda, men det är extremt glest mellan tillfällena = inget för den otålige.
Men blir lite fundersam - proffsklyv = stor och tung och trefas, dvs. precis de egenskaperna du inte ville ha.
Dumt med en trefasmaskin om man inte har tillgång till trefas.
Instämmer med vikten på proffsklyvarna, den är inte att leka med.
Jag har en stor EP-klyven som klarar uppåt meters ved, den är stark och bra men så jävulskt tung att man nätt och jämnt orkar flytta den manuellt trots att den är försedd med två rejäla hjul. Jag brukar stroppa den och bära runt den med traktorn….
Mvh
Jag har en stor EP-klyven som klarar uppåt meters ved, den är stark och bra men så jävulskt tung att man nätt och jämnt orkar flytta den manuellt trots att den är försedd med två rejäla hjul. Jag brukar stroppa den och bära runt den med traktorn….
Mvh
Hahaha…C cpalm skrev:Ha ha, ja nu har du täckt in hela registret från Biltema till proffsklyvarna. Säker på att det egentligen inte är en vedprocessor du är ute efter? 😀
Skämt åsido, begagnat är oftast enda alternativet för en fattig privatperson om man vill ha proffsprylar. Det går att fynda, men det är extremt glest mellan tillfällena = inget för den otålige.
Men blir lite fundersam - proffsklyv = stor och tung och trefas, dvs. precis de egenskaperna du inte ville ha.
Dumt med en trefasmaskin om man inte har tillgång till trefas.
Ja en vedprocessor vill jag ha! 😃
Jag tänkte helt enkelt, Biltema är bra för mig. Men jag var okunnig och har lärt mig mycket av er alla här på sistone. Jag ska installera en 3-fas och tror att jag kommer att välja PW-Klyven. Det justerbara andra kniven verkar perfekt för mig.
Att köpa Ved är dyrare på lång sikt än klyva själv med en bra maskin! 😅
Personligen tycker jag den horisontella kniven är bättre i teorin än i praktiken. Kan tänka mig att den är toppen om man har snälla bitar som blir lagom ved om man delar dem på fyra. Själv har jag ofta grov ved som måste klyvas många gånger och då tycker jag den krånglar till mer än den hjälper.Zebehn skrev:
Men det är naturligtvis inte dumt att den finns men jag använder den rätt sällan.