Skratta inte nu om jag gjort massa nybörjarmissar, satt fel grej på fel plats o.s.v. Här kommer iaf en liten skiss på systemet som jag tänker det i sitt nuvarande skick.

Vedpanna.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vill kommentera? Vore skönt att kunna försöka spika merparten av anläggningen. Eller jag kanske redan har underlag till det och bara är för osäker, vad vet jag. :)
 
Skissen visar att du inte är helt på det klara med allt ännu tror jag.
 
Haha. Diskret diss. Jomen det vet jag som sagt. Du får gärna räta ut några av frågetecknen om du orkar. Jag är som alltid väldigt tacksam för hjälpen.
 
En bra början! Betyder detta alltså att du tänker projektera det hela själv? Ta in rökrökare endast vid trängande behov? Välkommen till den mörka sidan... Du har några grundläggande teknikval att göra:
1) öppen expansion eller tryckexpansion?
2) slavtank/tekniktank/flvp eller typ fjärrvärmecentral för att distribuera värme och varmvatten?
3) värmeväxlare eller slingor för tappvarmvattenuttag respektive sol-laddning av ackumulatortanken?

Av dessa val finns dessutom ett antal varianter, kallansluten öppen expansion exempelvis (har jag).

Kolla gamla trådar här på forat med dessa söktermer, väck gärna upp insomnade gamla trådar (RoKe startade en tråd om "det ultimata vedsystemet" t e x) så kommer nog många frågetecken att rätas ut! Nya kommer att komma till och du kommer lära dig en massa på vägen. Kolla upp lite termer och titta på andras ritningar av kulvertsystem.
 
Stenolofanders tar upp grundläggande punkter du bör tänka igenom och välja ur, din skiss tidigare lämnar det mesta öppet därför skrev jag så förut. Och skulle jag utgå från punkterna ovan blir det i stort så här:

1 - Ofta inte mycket att diskutera i de här fallen, om möjligt välj öppen expansion, hur är höjdförhållandena mellan byggnaderna det avgör lite. Och med så stor volym du tänkt dig blir det stora slutna kärl, ganska kostsamt och med mer begränsad livslängd parat med ev underhåll.

2 - Här borde satsladdad slavtank som nämnts tidigare vara ett förstahandsval, även det jensaro nämnde med termisk returbegränsare och kontinuerlig drift av pump bör man ha med i tankegångarna.

3 - VV via TVA dvs värmeväxlare inne vid slavtanken är mycket lämpligt och gör du den själv dessutom billigt och med stor möjlighet att få det optimalt tekniskt sett. Du kan i stort använda samma komponenter om du vill sätta solpaneler och växla in ute vid huvudtanken då faller priset ytterligare på det inköpet.

Kom in med dina ideer och gärna lite mer konkret och i teknisk form så är det lättare att diskutera olika +/- för valen.
Och sök som sagt lite här för det finns massor av vad du behöver beskrivet i många fall i detalj, så det är bara att suga åt sig av det.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Jag ska absolut inte göra själva installationen själv. Min tanke och förhoppning var helt enkelt att jag skulle kunna lyckas spika så stor del av anläggningen att jag sedan kunde kontakta någon firma typ Billigt VVS, Ahlsell eller liknande, köpa prylarna själv och sedan hitta en rörkrökare som kan göra installationen. Anledningen till det är primärt att alla som kommenterade i början av tråden antydde att de offerter jag fått mer eller mindre var ockerpriser. Jag förstår så klart att företag måste ha en avans för att kunna leva på det de gör, men det kändes surt att behöva ge bort 30, 40 000 om jag kunde lösa mycket av förarbetet själv. Därför blev det så att jag började läsa på. Det kanske visar sig fel. Jag kanske inte hittar någon rörmokare som vill installera någon annans saker, eller så kanske det blir för mycket för mig att sätta mig in i och jag tvingas kontakta någon ÅF av vedpannor ändå, vad vet jag.

En annan aspekt är nämligen också tiden. Det är inget att göra åt nu, men jag har bråttom. Om två veckor börjar hallen uppföras och för att vi ska kunna slutbesiktiga huset i januari behöver värme- och vattensystemet vara färdigt då, annars måste jag friskriva dem från det ansvaret vilket jag verkligen inte vill. Krasst sett har jag därför kanske en månad på mig om man ska väga in leveranstid på kanske någon månad, förarbete, omflyttningar och därefter installation.

1) öppen expansion eller tryckexpansion?
1 - Ofta inte mycket att diskutera i de här fallen, om möjligt välj öppen expansion, hur är höjdförhållandena mellan byggnaderna det avgör lite. Och med så stor volym du tänkt dig blir det stora slutna kärl, ganska kostsamt och med mer begränsad livslängd parat med ev underhåll.

Ingen aning, men apropå höjdskillnad så ligger hallen där panna och huvudtank kommer stå 1-1,5 meter lägre än huset med slavtanken.
Angående kostnaden har jag lutat åt stor sluten tank från Husqvarna eftersom i stort sett alla rekommenderat mig det. Finns det starka argument att jag ska kika på något annat gör jag självklart det. Jag är ganska bra på att ta in information men kan väldigt lite om ämnet i sig. Lång livslängd och pålitlighet är värdefullt för mig. Hellre några tusen mer för något som håller några år längre eller har bättre konfigureringsmöjligheter till exempel.

2) slavtank/tekniktank/flvp eller typ fjärrvärmecentral för att distribuera värme och varmvatten?
2 - Här borde satsladdad slavtank som nämnts tidigare vara ett förstahandsval, även det jensaro nämnde med termisk returbegränsare och kontinuerlig drift av pump bör man ha med i tankegångarna.

Slavtank har låtit vettigt för mig men återigen, kan inte skillnaderna väl nog. Jag frågar, läser och lyssnar. :) Det jag är nyfiken på är om det kan finnas ett system som både kan distribuera inkommande hetvatten ut till golvvärme, radiatorer samt tappvarmvatten, men samtidigt har återvinningsteknik för vatten eller luft. Då hade jag haft bättre chans att klara framtida energideklaration samt att få bättre totalekonomi i systemet på sikt. Gör det inte det låter slav/tekniktank bra i mina ögon.

3) värmeväxlare eller slingor för tappvarmvattenuttag respektive sol-laddning av ackumulatortanken?
3 - VV via TVA dvs värmeväxlare inne vid slavtanken är mycket lämpligt och gör du den själv dessutom billigt och med stor möjlighet att få det optimalt tekniskt sett. Du kan i stort använda samma komponenter om du vill sätta solpaneler och växla in ute vid huvudtanken då faller priset ytterligare på det inköpet.

Jag kommer som sagt inte göra den själv, utan letar efter den bästa lösningen med mitt utgångsläge (ekonomi spelar så klart in också). Jag har tyckt TVA låtit bra som ni beskrivit det. Att använda veduppvärmt vatten både till uppvärmning och varmvatten är kanon om det går.
Men innebär det att jag ska ha två värmeväxlare ifall det blir en soldel, en vid slavtanken och en där ute?

Angående mer info i teknisk form är det lite av grundproblemet. Jag kan inte. Jag läser gärna på mer här, och ska kolla efter RoKes tråd ex, och jag tycker ändå jag fått mycket hjälp och tips. Jag hade kanske bara hoppats att jag skulle lyckas komma hela vägen fram till ett mer eller mindre färdigt system. Det är onekligen en djungel det här.

Jag har totalt max 200 000 kronor inkl moms avsatt till systemet, där kulverten har stått för 25, 30 hittills. Blir det billigare eller får bättre funktioner än jag tänkt (veduppvärmt vatten både till uppvärmning och varmvatten är ex. bättre än jag vågade hoppas på) - kanon! Blir det avgjort dyrare får jag fundera eller ev. gå ner i storlek/kvalitet någonstans.

Det blev långt men jag ville svara på det ni skrivit.
 
thomasp skrev:
Krasst sett har jag därför kanske en månad på mig om man ska väga in leveranstid på kanske någon månad, förarbete, omflyttningar och därefter installation.
Åhå, ingen tid för tvivel eller experiment alltså... Om du vill slippa all ångest kan du ju kopiera vårt system rakt av: vi är mycket nöjda! Jag bifogar kalkyl nedan!

Våra utgångspunkter är likartade men du har dessutom ett regelverk för nybyggnation att tänka på som vi slapp (gammalt hus). En sak i din skiss som jag tror inte kommer att stämma med regelverket är ELPATRONERNA! De torde överskrida gränsen för "installerad effekt". Med facit från vår anläggning i hand kan jag säga att, trots att vi satte in elslingor när vi ändå höll på, så är de inte ett dugg nödvändiga. Skippa dem från utgångsläget, det går nog att komplettera sen när hela familjen är rullstolsburen.

Vi valde att inte installera solvärme i nuläget. Det kommer kanske sen, för att det är kul. Eldningen under sommarhalvåret är INTE en börda, det sker så sällan att man ser fram emot att få fjutta på!
Du väljer att ta in proffs för varje installation och köpa idel nya grejer, helt förståeligt i ny kåk.

thomasp skrev:
Angående kostnaden har jag lutat åt stor sluten tank från Husqvarna eftersom i stort sett alla rekommenderat mig det.
(Ackumulatortanken i sig är inte sluten: den kan anslutas med tryckexpansion ( = sluten) eller öppen expansion. GK100 och jag mfl förordar öppet system i samband med vedeldning, på goda grunder)

Detta behöver du absolut inte ha någon ågren för: en enda stor tank att ladda in värme i är ALDRIG fel! Köp nu! Isolera tanken väl, liksom anslutningarna. Riktigt hur stor beror på vem du frågar. Vår tank är på 3000 liter och har hittills aldrig känts för liten, trots ganska rejält värme/varmvattenbehov; troligen beroende på att skiktningen är mycket god och att vi kan utnyttja ett stort temperaturspann. Större tank medför inget negativt utöver kostnad och hanterlighet vid installation.

thomasp skrev:
Det jag är nyfiken på är om det kan finnas ett system som både kan distribuera inkommande hetvatten ut till golvvärme, radiatorer samt tappvarmvatten, men samtidigt har återvinningsteknik för vatten eller luft. Då hade jag haft bättre chans att klara framtida energideklaration samt att få bättre totalekonomi i systemet på sikt.
Du har som vanligt att välja på FTX eller FLVP som återvinning. Om jag skulle installera återvinning skulle jag välja en frånluftsvärmepump som enbart ägnar sig åt att återvinna värmen ur frånluften och leverera den till värmesystemet, i mitt fall: laddar slavtanken från vilken jag bereder tappvarmvatten och shuntar värmen till radiatorkretsen. Detta skulle även kunna lösa kraven på ventilation i ditt nybygge. Tyvärr står dessa enkla frånluftvärmepumpar inte direkt som spön i backen, de flesta flvp verkar lida av svår hybris. Här finns en enkel modell som skulle kunna funka(?) dockad till slavtank:

http://www.energicentra.dinstudio.se/text1_2.html


thomasp skrev:
Jag har tyckt TVA låtit bra som ni beskrivit det. Att använda veduppvärmt vatten både till uppvärmning och varmvatten är kanon om det går.
Men innebär det att jag ska ha två värmeväxlare ifall det blir en soldel, en vid slavtanken och en där ute?
Att även tappvarmvatten ska värmas i första hand av annat (sol, ved) än elektricitet tycker jag är ett krav! Det är ju själva lyxen med ved: om jag vill kan jag duscha flera dagar i sträck med fulladdad tank!

Två värmeväxlare JA. Liknande teknik; solladdare är enklare (billigare) i utförandet TVA lite mer komplex (dyrare). Slingor är hyfsade alternativ på båda ställena.

thomasp skrev:
Jag har totalt max 200 000 kronor inkl moms avsatt till systemet, där kulverten har stått för 25, 30 hittills. Blir det billigare eller får bättre funktioner än jag tänkt (veduppvärmt vatten både till uppvärmning och varmvatten är ex. bättre än jag vågade hoppas på) - kanon! Blir det avgjort dyrare får jag fundera eller ev. gå ner i storlek/kvalitet någonstans.
Kolla denna mkt grova uppskattning av mitt värmesystem nedan! Siffror i fetstil anger min ungefärliga faktiska kostnad för mitt långsamt framvärkta GDS-projekt (under 55k, kulvert oräknad) samt motsvarande system proffsbyggt och nyttnyttnytt (ca 155 k) varav material i runda slängar 100 k. OBS MYCKET RUNDA SLÄNGAR!!!!! Offerterna du fick i början är alltså inte helt åt skogen, fast du kan få ett bättre system än de offererade systemen. Notera att hantverkarna möjligen inte är vana vid de lösningar vi valde...

Vad kunde då blivit bättre i vårt system? Krasst sett ingenting. När vi har en slant över blir det kanske solvärme, större panna, lambdastyrning, flvp. Inget av det är nödvändigt, bara lulllull: pannan brinner rent, effektivt, bekymmerslöst och sällan, automationen flyter på.
Vedvarmesystem_F.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
thomasp och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju dockningssatser om man vill ha en FLVP som gör att den tar värme från en separat tank istället för att slå till elen.

Men jag säger inte att du SKA ha det, bara att det finns.
Det kanske hade varit en (dyr) väg att gå om man ska klara nybyggnadskraven.
Fast ventilationsaggregat måste du ju ändå ha. Och du slipper elda för VV.(fast det inte är något problem med en bra anläggning)
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Stenolofanders:

Du anar inte hur tacksam jag är för att du tar dig tid. Jag har så galet mkt att göra just nu så det blir lätt nästan lite panikläge när man ska försöka sy ihop saker. I värsta fall får jag så klart leja bort hela värmeskiten, men det skulle onekligen kännas lite löjligt när man lagt ner så många timmar redan.

Elpatron: klart jag kan strunta i det. Men vad gör man den gången man vill resa bort två veckor under vintern? Är inte en sekundär värmekälla som backup nästan ett måste?

Solvärme: vi har också tänkt avvakta, dels pga av att vi inte kan nyttja rot och dels då budgeten är ansträngd redan. Vi vill också se hur det funkar med veden. Går det bra kan man ju vänta med solen. Men förberett för det känns ju vettigt, i den mån något behöver sättas dit redan nu. Inga slingor i tanken vid TVA, vad är det då - urtag i tanken där ute?

Öppen expansion it is.

En stor tank: uppfattat. Isolerar själv. Jag har pendlat mellan 3 000 och 5000 liter, men tja, 3,5-4 då kanske.

FTX/FLVP et.c: det du säger låter vettigt. Minns jag rätt är FTX rätt jäkla dyrt, och kan man hitta en enkel pump eller dylikt som återvinner luften räcker det säkert för att jag ska klara kraven, om jag kanske klarar dem redan som anläggningen är tänkt nu. Men det bör jag ju kunna vänta med. Ingen större anledning att stressa med det och addera utgifter innan jag vet om det behövs. Men det låter bra hur som.

TVA verkar som sagt inte vara billigt, men är det den bästa lösningen för att kunna använda systemet både till varmvatten och golvvrme/radiatorer är tio papp extra värt det. Två stycken TVA, då. En där inne och slingor där ute är inget vettigt mittemellan-alternativ, eller blir det bara knasigt?

Ska lusläsa din kalkyl. Tack! Det där med hantverkare får man väl undersöka, men steg ett känns ändå som att spika anläggning, och där är jag nära nu känns det onekligen som.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror fortfarande att du inte fullt ut greppat det som bollats i tråden. Men för att göra det enkelt för dig skulle jag spalta upp följande:

1 - Sätt en liten slavtank 500-750 liter inne. Den ska ha muff för elpatron och ingen VV-beredning inbyggd. Typiskt en enklast tänkbara acktank, helst oisolerad så du kan bygga in den rejält och spara den kostnaden för inklädnaden.

2 - Skaffa VVX för att göra egen TVA, samma kan du köpa två av om du vill växla in sol i huvudtanken senare. Till detta krävs även en pump och med fördel kan du skaffa flera lika både till kulvert och övriga värmekretsar.

3 - Skaffa huvudtank utan några andra finesser än de muffar du behöver. Och som sagt ta till volymen, har du takhöjd välj en cylindrisk med så stort höjd/diameter-förhållande som möjligt. Och se naturligtvis till att isolera även denna onödigt mycket.

4 - Du behöver även någon laddkoppling för pannan mot tank och styrning för överpumpning till slavtanken.

5 - Slutligen behöver du shuntar för de värmekretsar du har med skilda behov av temperatur.

Nu har du lagt tid på detta så jag hoppas du kommer i mål på ett bra sätt. Och som sagt är det nog ganska tunt med rörmokare som intresserar sig är kunniga på dessa lösningar.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Jag har absolut inte greppat allt, GK. Hälften, kanske. :) Men som sagt, jag ska inte bygga själv, jag försöker tillskansa mig tillräckligt mkt information för att kunna göra vettiga val och ha lite på fötterna när jag kontaktar inköpsställen.

I vilket fall som helst är alla förtydliganden bra förtydliganden! Tack för listan.

Jag ska försöka göra så att jag går igenom allt som sagts nu i veckan, och sedan sammanställer en lista över prylar och detaljer. Sedan ska jag nog ringa Billigt VVS (eller kanske Ahlsell, där måste man dock veta mer själv vad man ska ha) och höra vad de säger. Hoppas att de är kunniga och hjälpsamma. Som ni.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Här är en högst amatörmässig skiss från mig hur mitt system funkar. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag satte en termisk ventil före kulvert som växlar ner temperaturen till ställbar temp upp till 60 grader. Med detta vinner jag tre saker: dels skållar jag inte pexkulverten, dels håller jag nere förlusterna i kulvert (troligen), dels blir inte tappvarmvattnet som bereds i TVA så hett, vilket innebär mindre skållrisk, mindre kalkutfällningar.

Det öppna expansionskärlet är anslutet så att det är kallt (ca 20 gradigt) vatten som trycks upp när vattnet värms och expanderar. Paraffinolja flyter ovanpå vattnet i expansionskärlet, vilket hindrar korrosion och avdunstning. Signalledningen (skvallerröret) är anslutet med vattenlås för att inte oljan ska rinna ut.
Alla dessa krumbukter med expansionen är förstås inget måste... Men jag inbillar mig att förlusterna blir mindre och skiktningen blir bättre. Nån dag ska jag göra ett jämförande försök: jag kan nämligen koppla mellan vanlig konventionell varm expansion och kall expansion m h a två kulventiler...

[Edit: såg att handstilen inte blev direkt bättre i lo-fi...]
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Stenolofanders
Den där skissen bör räta ut de många frågetecken, väldigt informativ.
Det enda som jag skulle frågat om var hur du styr c-pump för tva:n och laddning av slavtanken.

Ett litet problem som jag ser om TS ska köra öppen expansion ute i "panrummet" är att han har bostadshuset högre än pannrummet.
Nivån i expanionskärlet behöver väl ligga en bit över högsta systempunkten i huset...
Nu var det väl enplanshus och golvvärme om jag minns rätt, men nivån måste ju ligga över toppen på slavtanken...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.