Tjena Marcus! Haha, ja som sagt, tiden rusar när man har hus, barn, företag och annat. Man blir ju också snabbt påmind om brister i systemet när det blir femton minusgrader ute ...

När det gäller de 40 graderna vet jag inte riktigt, men efter att ha läst på en del om framledningstemperatur i golvvärmerör och rekommenderat antal maxgrader i trägolv (27 resp. 26-29 verkar vara standard), gissar jag att hans höftning baserar sig på ett snitt på diffen mellan vatten ut och faktisk värme i golven. Det skiljer en del vad jag kan förstå från system till system och hus till hus, och precis som för dig har jag sett folk på nätet som skickar ut allt mellan 25 och 55 grader från skåpet. Det som är intressant är ju vad man får i golven och huset.

Nu har jag höjt vredet i fördelarskåpet lite till. Nu står det på 37-38 grader på en höft. Återstår att se om det ger någon effekt, men det borde det ju. Jag såg förresten att jag skrev fel ovan. Det skulle stå att jag har närmare 30 i den övre termometern i skåpet och cirka 28 i den nedre, inte "närmare 40" i den övre.

Med cirka 28 grader ut får jag 21-22 i golven, så nu höjer jag successivt tills jag förhoppningsvis når cirka 25 i golven vilket borde bli avsevärt trevligare.

Det är som sagt två saker jag bollar: dels mina intervaller och systemets uppbyggnad samt funktion, dels för låg temperatur inne. Förhoppningsvis är innetempen inte svårare att lösa än att höja vredet mer i skåpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.