Bra tänkt Bengt. De kommer och isolerar mina tankar i morgon så utgångsläget är bra för eldning. Däremot vete fasen om jag löser att ställa in laddomat-panelen själv, men jag får börja titta på det på lördag så får vi se.
 
Hur går det Thomas?
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Hej!

Det har inte hänt så mycket pga av att jag startade företag under julen och varit helt översvämmad med jobb. Tyvärr blev vi också översvämmade av en rejäl vattenläcka i det nya huset så det har varit svårt att hinna med finlir som andra hantverkare, göra klart projekt m.m.

Efter tre månader med elpatron var iaf rörisen här idag. Han lyckades fixa så att den givare som inte funkade gick igång, det var jäkligt skönt. Jag var nojig över att det var kabelbrott eller annat - den givaren går mellan hus och hall med 55 meter emellan, men den var bara felkopplad. Skönt.

Han tror också att han fått ordning på utegivaren, så nu blir det att övervaka temperaturomslag för att se om den anpassar värmen i golven på ett bra sätt.

Han ska också sätta dit en automatisk avluftare då vi fortfarande luftar var eller varannan dag.

Idag började jag således elda på riktigt. Stor delseger!

Gällande hur saker och ting är kopplade blev det som jag befarat. Jag sade "Jag har kollat lite med några duktiga ved- och tekniknördar och de tycker att X ska vara så här..." Så säger han "Okej. Jag kopplade X för att Y, så har jag tänkt." Okej säger jag och vet inte vad X och Y är. Ungefär så.
Det jag tryckte på och frågade om var som returen som sitter strax ovanför mitten på slavtanken, där många velat ha ner den en bra bit alt. ända längst ner. Tydligen går returen på golvvärmen dit ner, och det tyckte han skulle räcka. Han pratade också om att skulle returen på allt ligga där nere skulle det vispas runt i tanken och blandas. Hängde inte helt med på det, men han var noga med att ta det absolut hetaste hela tiden (i toppen) och att veta att man har mycket varmvatten - att man riskerade att inte ha det om returen gick ner och det blandades. Kanske rör ihop det lite men essensen var något åt det hållet.
Jag ska dock tillägga att han inte blåvägrade, utan han lyssnade och förklarade hur han resonerat. Vill jag prompt ha ner den gör han säkert det. Gratis vete fasen, men det är väl ingen jätteinsats heller å andra sidan. Nu ska jag pröva att elda, kolla temperaturer på ditten och datten, värme inne, givare, luftning m.m. och så ska vi höras av. Han ska komma tillbaka och göra klar golvärmecentralen i garaget och den automatiska avluftaren också.

Där var en liten, sen uppdatering. :)
 
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Tjena!

Nu har det gått ett halvår sedan senast med regelbundet eldande och jag tänkte plita ner en liten uppdatering om hur jag upplever anläggningen. Över lag går det bra, tycker jag.

Efter VVS-gubben gjorde det sista pillande och vi fimpade elpatronen försvann problemet med luftandet. Tidigare var det flera gånger i veckan, nu har jag inte gjort det på månader. Kanske borde testa lite och se, men som sagt, inga problem i alla fall.

Förra vintern och tidiga våren eldade vi varannan, var tredje dag. Från maj till förra veckan har vi eldat en gång per 5,5 dagar, ungefär. Då är det två ilägg med knappt tre timmar emellan. Ibland brinner inte andra ilägget riktigt ut, så volymen blir varm på max två ilägg (om det funkar som det ska, då, men det förmodar jag). 5-6 dagar är jag nöjd med, men jag hade verkligen hoppats få längre intervaller än 2-3 dagar vinterhalvåret. Jag har ändå 4 500 liter i volym och värmer inte upp mer än 200 m2. Uppenbarligen slukar det väldigt mycket när jag sätter på elementen uppe och höjer golvvärmen. Har satt panelen inne på att ta in vatten ner till 55 grader. Lägre känns lurigt med tanke på legionella, men minns inte exakt var den rekommenderade gränsen går.

Jag har fått tre tips om samma VVS-are nu, en kille i närheten som tydligen ska vara bra på vedanläggningar m.m. Funderar på att ta hit honom och låta honom kika igenom upplägget med det ni sagt med mig på papper. Kanske han ser något han också vill justera, då kan det nog vara värt det om man tänker långsiktigt.

Stör mig också lite att hydropressen tappar tryck. Det är inte ens ett halvår sedan jag tappade ur och fyllde på luft, men nu är trycket dåligt och pumpen går korta stunder och ofta igen. Frågade min gamle VVS om det och han sade att det så med visst vatten/vissa hushåll, nåt med syresättningen. I den tanken jag köpte satt det nån självjusterande ventil. Den läckte så det slutade med att VVS-gubben bytte ut den till en vanlig tät ventil istället. Det tyckte jag kändes lite så där - istället borde man väl fått den att funka riktigt - reklamera eller beställa en ny. Vet inte om det spelar nån roll i praktiken, dock.

Mvh Thomas
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Kul med uppdatering (y)

Vad gäller legionella behöver du inte oroa dig, de förökar sig bäst mellan 35-40 grader och dör efter några timmar i temperaturer över 50 grader. Så håller du minst 55 grader finns där ingen legionella.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Tack. :)

Då borde jag kanske rentav kunna gå ner till 50 grader in i så fall. Jag tappar knappast mer än fem grader till på väg in och inne i huset.

Intervallet, då? Tycker ni 2-3 dagar per eldning är vad man kan förvänta sig att uppnå på vintern om man värmer upp knappt 200 kvadrat? Kanske svårt att svara på. Många variabler som påverkar, förstås.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
Bara en liten inflikning på det där med legionella.

Du har ingen möjlighet att "bränna ur" varmvattnet inne i huset en gång i månaden? Så funkar ju varmvattentanken i vämrepumpar. Man låter varmvattnet bli 50-55C men en gång i månaden så sular man på och värmer upp vattnet till 65 grader så är man helt säker på att det inte finns några legionellabakterier där i.

Men där tillåter man ju varmvattnet att bli så lågt som 45 grader (iaf hos oss), så där är det ju lite mer kritiskt. Legionella dör som Mexitegel säger ganska snabbt även vid 50 grader.
 
Det är såklart lite av en "hur långt är ett snöre fråga". Men 2-3 dagars intervall på vintern och 5-6 dagar på sommaren låter helt OK, det måste ändå klassas som bekväm vedeldning :).

50 eller 55 grader, better safe than sorry kanske? Blir det så stor skillnad i praktiken om du ändrar?
 
Marcussjogren skrev:
Bara en liten inflikning på det där med legionella.

Du har ingen möjlighet att "bränna ur" varmvattnet inne i huset en gång i månaden? Så funkar ju varmvattentanken i vämrepumpar. Man låter varmvattnet bli 50-55C men en gång i månaden så sular man på och värmer upp vattnet till 65 grader så är man helt säker på att det inte finns några legionellabakterier där i.

Men där tillåter man ju varmvattnet att bli så lågt som 45 grader (iaf hos oss), så där är det ju lite mer kritiskt. Legionella dör som Mexitegel säger ganska snabbt även vid 50 grader.
Legionellaproblemet är störst med förrådsberedare, jag vill minnas att TS hade en TVA och då är det små vattenvolymer där tillväxt kan ske.Marginellt större än de som inte går att undvika i rören.
 
Eldar själv mot en tank på 5m3 och har som längst klarat mig i 17 dagar på sommaren mellan eldningstillfällena. Detta med en Nibe TVA som borde kompletteras med en termostat då den kör igenom fullt flöde med varmvatten med hög returtemp till följd..

Vintertid klarar jag mig 3-4 dagar när det är som kallast. Värmer 214m2 med återvinning på ventilationen och hus byggt 2011. Har drygt 22 grader innertemp.
 
Legionella behöver du inte oroa dig för när du har TVA mot din tank, de flesta gånger ligger tempen högt i den lilla växlaren och sen har du heller inga volymer i ett sånt system så håll bara blandningsventilen rätt ställd ut mot förbrukarna. Samtidigt synd att du inte orkade fram till något likt vad vi höll på att skriva om tidigare men blir man överlastad så blir man och orkar inte tugga kring allt särskilt inte med någon som inte förstår som din rörmokare.

Och som sagt kul att höra att du fått till allt någorlunda nu i alla fall, dina eldningsintervall är ju inte dåliga heller.
 
Ursäkta sent svar. Väldigt körigt med föräldraledighet och annat just nu.

Marcussjogren:
Hmm, bränna ur vet jag inte. Det skulle vara om jag ex. satte min TVA på max och spolade en stund, men det känns lite som att man förlorar det man vunnit i gungorna på karusellen. :p

Jag vet heller inte hur stor skillnaden är på att ta in vatten ner till 55 eller 50, men ju längre man kan köra systemet desto bättre. :) Det där har jag faktiskt funderat en del på. Vattnet håller sig omkring 40 grader ute i den stora tanken väldigt länge, och vattnet till golvvärme och radiatorer i huset behöver väl inte mer än, vad är det, knappt 30? Hade jag tagit in ner till 40 grader hade jag ju kunnat köra systemet mycket längre mellan eldningarna, men det funkar ju inget vidare att ta in 40-gradigt vatten som varmvatten.

mexitegel:
Nej, jag tycker heller inte mina intervaller är dåliga, det är bara att jag har läst sådana som har längre även med ungefär samma tankvolym, och då funderar man så klart på vad skillnaderna är.

Netzel:
17 dagar är ju helt galet. Hur många är ni i hushållet? 3-4 dagar som kallast är ju också bra. För mig gick det ner från 5-6 direkt till cirka tre så fort jag satte på golvvärme och element igen (de har varit av hela sommaren i stort). Din tank är heller inte mycket större. Inte illa. Jag har visserligen ingen återvinning på ventilationen.
Jag har också ganska varm retur tror jag, men se mer om det nedan.

GK100:
"blandningsventilen rätt ställd ut mot förbrukarna": var är du nu i systemet, så jag är med dig. Känns som en jäkla massa rattar, avkännare och ventiler överallt. :D Oavsett, jo jag ska som sagt ringa en annan rörmokare som jag tänkte skulle få kolla igenom min anläggning och ev. åtgärda några av de saker vi har talat om tidigare. Jag ser långsiktigt på vårt system och om vi behöver lägga säg fem papp på något som kommer göra det lite bättre så är det sedan länge intjänat efter 20 år.
 
M
Det var jag som mindes fel, trodde du hade större mängd vatten i huset. Som Mexitegel säger så är inte ett problem i ditt fall, sorry :)
 
Jag har iofs en slavtank på 500 liter i huset också, men det kanske inte är applicerbart i mitt fall ändå.
 
Alright, inom nån vecka kommer jag ringa den andre rörisen jag hört gott om. Jag vill ha en andra åsikt om min anläggning med tanke på saker som nämnts tidigare i tråden som ev. kunde vara kopplat bättre. Ett problem som precis dykt upp är att vi inte får upp värmen i huset så högt som vi vill. Tidigare i höst har jag eldat var 2,5e dag när det varit kallt. Nu när det smällde på med blåst och minusgrader höjde jag termostaterna, men vi får ändå inte upp tempen. Det som hände var att värme och varmvatten från eldandet nu bara räckte i 1,5 dag, fast det ändå inte blir varmt inne. Det måste ju vara galet. Antingen stjäl något värme vi inte får nytta av, eller så går det tillbaka varmt vatten. Jag vet inte men nu står elementen på övervåningen på åtta av nio och det är nog inte mer än 17, 18 grader där. Här nere blev det inte varmare nu med termostaterna på 75 % av max än när jag hade dem på 50 %. Nu är det ca 19 grader inne och det kanske har varit dryga 20 som mest. Har lagt tre termometrar ute i hallen nu då de slår ganska kraftigt sinsemellan. Egentligen är det skit samma, vi fryser och jag har inte flyttat från vårt svinkalla hus från 1870 till det här, lagt ut +200 papp på en värmeanläggning och X miljoner för huset för att frysa här också. I alla fall inte om det går att undvika.

Helt omöjligt för mig att säga vad som är fel. Vi har ju haft problem med att ställa in utegivaren. Rörisen har höjt den i flera omgångar - satt den på en varmare kurva så att säga, men det räcker uppenbarligen inte. Jag vet inte om det kan vara så att den kurvan ska sättas ännu högre och/eller om termostaten i golvvärmefördelaren ska sättas högre, men flera har sagt att den inte ska stå högre än max 40 grader för golvvärmerörens skull. Den står på kanske 38 grader nu och det jag tror är returen i samma skåp står på 26, 28 grader.

Förstås svårt att säga, men några tips eller tankar? Kan något av de ev. fel vi talat om tidigare i tråden bidra till problemet? Frustrerande efter alla våra problem med entreprenör och fuktskada att nu också behöva gå och frysa. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.