Jag tycker ni resonerar rätt. Stor tank ute vid pannan, gärna 4m3+. Panna med rejält tilltaget vedvolym och smidig eller automatisk sotning och jag tycker effekten ofta är av mindre betydelse. Ute i pannrummet skall du även ha en shunt alt blandningsventil som sänker kulverttempen till 65-70 grader. I kulvertens andra ände sitter en kulvertpump, en liten räcker, typ 25-40 el liknande. Pumpen styrs av en kulvertstyrning för satsladdning. Observera att styrningen skall ha två givare. En i toppen och en o botten på den tekniktank du även skall ha inne i huset. Tips på styrning nedan.

http://www.ekontroll.com/product.html/tk1b?category_id=12

Ett alternativ som jag själv gärna provat är 60grC i kulverten och en termostat på kulvertreturen i huset på säg 30grC (ber på systemretur och VV-lösning.) samt kontinuerlig drift på kulvertpumpen, gärna tryckstyrd.

Tekniktanken, 500l med en eller flera shuntgrupper ber. på behov. VV ur antingen dubbla slingor eller TVA, smaksak tycker jag. Slingor är enklare, TVA bättre/ roligare..

Vad du än gör, koppla shuntgrupperna utanför tanken!
 
  • Gilla
Stenolofanders och 2 till
  • Laddar…
Håller med GK, ingen el för spets!! Däremot sätter du med fördel en 9kW patron 1/3 ner i tekniktanken för backup.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack! Nu jäklar känns det som man börjar komma någonvart. Kul! :D
jensaro, det blev lite överkurs för mig där, men jag läser, sållar, sparar och frågar när det blir krångligt.

Okej, en bra panna där ute, acktank på kanske 4,5 kubik och diverse styrgrejer. Hetvatten in via kulverten (65-70, varför inte varmare? Är det onödigt? Bättre ekonomi att lagra i tanken och s.a.s. portionera ut värmen?) till en tekniktank på några hundra liter med diverse styrgrejer utanför. Shunt och TVA gör så att man både kan portionera ut varmvatten till golvvärme och radiatorer samt producera tappvarmvatten. Är det rätt så långt?

Det jag behöver är alltså vedpanna, en stor solförberedd acktank ute (hur var det där med slingor kontra TVA? Eller gällde det bara inne?) och en mindre inne , TVA, diverse pumpar, ventiler och shunttrupper typ då, på en bred höft? Plus diverse detaljer.

Om det är rätt har jag ett avgjort tydligare utgångsläge nu. Stort tack för det. Om det är så kan jag också gå vidare och försöka hitta någon jag kan köpa grejer av och gärna prata detaljer med också. Helst ingen som vill sälja panna till mig. Funderar på Billigt vvs. Känner någon en solid firma i Gbg-området, skrik till.

Om det här är rätt vore spåret med en frånluftvärmepump med TVA i eller liknande intressant att följa också (efter jag börjar rekat butik och spikat alla andra detaljer, så jag inte låter det gå en månad till), särskilt med tanke på att jag kan få problem med min energideklaration. Det hade ju varit smutt om man kunnat hitta en enhet som både kunde agera tank, shunt, TVA samt kunde återvinna vatten och/eller luft. Fick nån reklamgrej nyligen där bl.a. CTC Ecoheat 400 verkade vara en rätt allround historia. Den kostar å andra sidan över 50 papp så då gäller det ju att vara säker på att den gör det man vill...
 
Det finns ju även kulvertstyrning som skickar värmen från slavtanken till huvudtanken när den blir för varm om du vill ha panelerna på huset.
 
Tack blackadder. Jag har dock en perfekt yta på hallen för ev. paneler framöver. Men det är bra att veta att möjlighet finns om det krisar. :)

GK eller jensaro (eller någon annan som hängt med), har jag uppfattat rätt vad jag behöver på ett ungefär?
 
Det känns som du har koll. Däremot känns det lite lurigt att ladda solen mot en så stor tank. Det skall skina ordentligt innan du har 60+grC i toppen slipper elda. Är ungen expert på sol, bara en reflektion.
 
Jag skulle ha en ganska liten tank för solen, bättre att den blir 90 grader som man får spä ut till 60 grader än att behöva elda upp 10-20 grader då och då.
 
Man måste väl inte värma hela tanken? det räcker väl att den blir varm där man tar ut värmen? I toppen!
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
TVA behöver du bara ha där du behöver tappvarmvatten.

Att ha vvx istf slinga för solen i stora tanken gör det enklare att välja på vilken nivå man skall ladda vilket jag tror är en förutsättning för att få det att funka väl över året.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
blackadder skrev:
Man måste väl inte värma hela tanken? det räcker väl att den blir varm där man tar ut värmen? I toppen!
Ja, men stora delar av året har man när man kör sol+ved ingen nytta av solen i toppen om man inte tänkt försöka solladda med över 95grC vilket inte är lika effektivt.
 
Okej, TVA inne då. Inga konstigheter. Men var värmeväxlaren (eller flera?) ska vara och hur stor tank jag ska elda mot om jag kopplar in en soldel verkar det råda olika uppfattningar om?
Kan ett alternativ vara att jag köper två mindre tankar till pannrummet istället för en stor? Lite dyrare och tar lite mer plats, men kanske bättre kontroll på grejerna, och ett mindre trögrörligt system?
 
Växla in ev sol i huvudtanken, i ett fall som ditt är det väl närmast av bekvämlighet sommartid när det levererar rejält du drar nytta av det. Jag förmodar att du inte är ute efter de första eller sista kWh man kan krama ut, då är det bara att toppa med ved, skillnad för de som väger av mot direkt "köpt" energi. Att hålla ditt system rent är vad jag skulle förespråka och det som kommit fram hittills pekar på att du är på det spåret.

Du kan kanske presentera en enkel skiss på hur du uppfattar det och som du tänkt dig, lättare att både diskutera och rekommendera olika vägar utifrån det. Man kan nagelfara och gå in på en mängd spetsfundigheter beroende på hur intresserad och insatt man är i frågan men i normalfallet är den vanliga KISS-regeln oftast bäst.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
jensaro skrev:
Ja, men stora delar av året har man när man kör sol+ved ingen nytta av solen i toppen om man inte tänkt försöka solladda med över 95grC vilket inte är lika effektivt.
Jag hänger inte med på vad du menar, blir väl svårt att inte få värmen i toppen?
 
thomasliam
Av egen erfarenhet ska du ha minst två tankar. Har haft en Gasell 45 kwh vedpanna..men det tog forever att ladda de 3st 750 liters tankarna. Vi sålde skiten o köpte enligt nedan. Mycket mer automatiskt o mindre besvär. KSM pannan på 20 kwh tänder/startar själv..rör om i askbädd..sotar sig själv..tömmer aska 1 gång/månad på vinter.
Vi har byggt såhär.
Pellets KSM stoker med lambdastyrd förbränning...vi kör med avrenspellets (skal o annat skräp från säd)..kostar ca 1.50/kilo..har samma effekt som träpellets.
4x30 rörs heatpipe solfångare.
Den första ack tanken på 750 liter funkar som tekniktank.
Från mitten på tanken o uppåt håller pelletspannan värmenivån stabilt.
Tanken tillåts alltid att värmas upp med solslinga i botten, där vattnet är som kallast.
När tanken blir full en solig dag pyttsas värmen över till tank 2 o 3 med en 5030 laddomat (laddar tankar, samt laddar ur)
Vi har även två slingor för tappvarmvatten..kallt friskvatten går in i mitten av tanken..och ut högt på acktanken.
Detta betyder att om temp går ner så lågt som tex 35 grader..kan man ändå duscha.
Funkar faktiskt jättebra, det är en riktigt stor besparing mot vanlig varmvattenberedare eller behållare i acktank.
Tack vare genomströmningsvärme av varmvatten blir låga temp inga problem i systemet.(typ bakteriebildning)
 
Redigerat:
blackadder skrev:
Jag hänger inte med på vad du menar, blir väl svårt att inte få värmen i toppen?
Jag menar att om man har kvar en skvätt 90-gradig värme i toppen av tanken och pumpar in 60-gradig "värme" från solen kommer detta att kyla tanktoppen..

Min röst faller på EN och endast EN stor tank invid pannan. Sen skulle jag satt växlare till solfångarna till samma tank.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.