70 098 läst · 270 svar
70k läst
270 svar
Vedanläggning i nybygge. Råd och tips välkomnas.
jo visst
Men om man tänker så här....
acctankens storlek dinensionerar man efter hur ofta man vill vara tvungen att elda = energiåtgången i fastigheterna ...
Liten tank = elda varje dag
när man väl bestämt sig för hur ofta man vill vara tvungen att elda så har man fått ihop till en tank på X antal liter...
Då kommer man till frågan,,,, Hur länge vill man elda för att ladda tanken/tankarna...
Och då får man fram hur stor panna man vill ha.... parsonligen tycker jag ca 6 timmar ,,tänder kl17 lägger på 19 och 21 så kan man lägga sig och sova i tid om man behöver.
Det går åt ca 60kwh för att värma 1m3 vatten 50 grader... (ex 40-90´C)
Dina offerters dimensionering kommer att hålla dina hus varma, men du kommer ganska tidigt på vintern att vara tvungen att elda varje dag...
PS. dimensioneringen i huset hos mig är 5,5m3 accar och 50kw panna DS.
///BG
Men om man tänker så här....
acctankens storlek dinensionerar man efter hur ofta man vill vara tvungen att elda = energiåtgången i fastigheterna ...
Liten tank = elda varje dag
när man väl bestämt sig för hur ofta man vill vara tvungen att elda så har man fått ihop till en tank på X antal liter...
Då kommer man till frågan,,,, Hur länge vill man elda för att ladda tanken/tankarna...
Och då får man fram hur stor panna man vill ha.... parsonligen tycker jag ca 6 timmar ,,tänder kl17 lägger på 19 och 21 så kan man lägga sig och sova i tid om man behöver.
Det går åt ca 60kwh för att värma 1m3 vatten 50 grader... (ex 40-90´C)
Dina offerters dimensionering kommer att hålla dina hus varma, men du kommer ganska tidigt på vintern att vara tvungen att elda varje dag...
PS. dimensioneringen i huset hos mig är 5,5m3 accar och 50kw panna DS.
///BG
Dessutom kan man, om man har stor ackvolym, elda när man har tid och inte när man måste. Ja, tanken är halvfull, men jag kommer att vara bortrest de kommande två dagarna, då passar jag på att elda idag när jag ändå är hemma och packar.
thomasp:
Helt klart krävs det en del av den som bestämmer sig för passivhus. Tyskland och Österrike är ledande men i Sverige kan man lätt känna sig lite ensam. Ser att du bor i Västra Götaland. Då har du kanske Passivhuscentrum i Alingsås inom räckhåll. Arkitekt Hans Eek, en mycket kunnig person är aktiv där. Bättre fönster spar inte bara energi, de plus avsaknad av element gör att du kan möblera med mycket större frihet. Ventilationen med 90% värmeåtervinning fördelar värmen i hela huset förutom att du alltid har frisk luft. Hus i Norrland kräver förstås mer än i Götaland. Väderstreck är viktiga då man har större fönster åt söder än norr. Dagens allt snålare hushållsapparater/belysning har ställt högre krav på passivhuset då värme från dem plus kroppsvärme är värmekällan. Jag skulle helt klart komplettera med solfångare och ackumulatortank för varmvatten. Min kakelugn är min vän och jag eldar när jag har lust. Och det är väldigt trevligt med öppen eld. Alternativt kan man ju ha en vattenmantlad kamin som kopplas till acktank (och ev vattenburen värme). Inga måste, inget och passa. Det rullar bara påBygga smart, absolut. Samtidigt tycker jag ofta passiva hus och alternativa byggsätt lovar mer än de lyckas hålla. Det tillkommer ofta grejer i slutändan - mer isolering, bättre fönster, inskränkningar och förbehåll i planritning/utförande, ventilation, värmeåtervinning o.s.v. - och bygga utan värmeanläggning känns klart tveksamt.
BG.s:
Det ligger mkt i det du skrev senast. Glömde tacka för ditt förra inlägg också. Intressant och värdefullt för mig (och kanske andra också) med dina tankar om spec.
per s:
Huset är ju färdigritat så det lär nog inte bli något passivhus av det oavsett (om inte nåt skiter sig kapitalt, då), men det är intressant att bolla, och målet är det sannerligen inget fel på.
Det ligger mkt i det du skrev senast. Glömde tacka för ditt förra inlägg också. Intressant och värdefullt för mig (och kanske andra också) med dina tankar om spec.
per s:
Huset är ju färdigritat så det lär nog inte bli något passivhus av det oavsett (om inte nåt skiter sig kapitalt, då), men det är intressant att bolla, och målet är det sannerligen inget fel på.
Vi bor i ett villaområde på landet..pannan ryker inte eller stör på annat sätt...inte ens vid uppstart. Den är lambda styrd och det funkar mycket bra......kan filma skorsten om du vill se en uppstart.....Jugend skrev:
Tror att du inte sett en ny stoker som är smal o liten i yttermått....man måste däremot ha någon typ av magasin för pelletsen...
Däremot har vi en granne som eldar med ved, även på sommaren för varmvatten, och hans eldning är en pina. Han använder tex spillolja för att det ska ta sig snabbare....
Hej igen!
Nu har det gått... ja herregud, nästan ett år. Efter diverse förseningar är huset i alla fall äntligen på väg upp! Värmesystemet är dock fortfarande inte färdigplanerat. Det har varit så mycket med hus och familj det senaste halvåret att det helt enkelt inte hunnits med.
Det är väl ofrånkomligt att något strular när man bygger. I mitt fall har jag hittills kommit på två, tre saker gällande värmen som inte blev optimalt. Dels missade jag möjligheten att tilläggsisolera (25 000 kr) då de började bygga huset innan jag visste om det och... tja, det blev struligt helt enkelt. Det grämer mig nåt sjukt, särskilt som jag kan få problem med energideklarationen. I beräkningarna tar man ju inte hänsyn till hur billig värme som produceras, utan hur mycket energi huset drar. Vidare har jag som sagts tidigare grävt ner en kulvert mellan kommande maskinhall där pannrummet ska vara, och huset. Det är en pexkulvert med två rör från Kej teknik. (Den är provtryckt också.) Jag kan alltså om jag förstått det rätt inte använda den till att värma upp tappvarmvatten pga att de inte klarar (?) hetvatten och golvvärme och radiatorer behöver använda de två rören. Jag behöver en varmvattenberedare inne i huset eller liknande.
Kulverten ligger också direkt ingjuten i plattan och kan inte bytas ut. Den skulle förmodligen ligga i ett grövre rör.
F.ö. blir det mekanisk frånluftsventilation.
Nu vet ni hur det ser ut. Vad jag behöver nu är att hitta det optimala nyttjandet av mitt kommande system.
Vedpanna med acktankar i pannrummet, kulvert in, så långt är det spikat. Vad jag nu ödmjukt och tacksamt tar emot är tankar och erfarenheter kring hur jag bäst värmer upp tappvarmvattnet inne, vad för tank och/eller vvb jag ska ha där, hur jag bäst förbereder för en framtida soldel, resonerar inför energideklaration och kanske något mer på vägen.
Jag har blivit rekommenderad en el-vvb inomhus, men också fått förslag på att jag skulle kunna skicka dit förvärmt vatten via kulverten, från en förrådsberedare ute i pannrummet, för att på så sätt slippa
cirkulera allt men också för att spara el på uppvärmningen. Hur funkar det och vad behöver jag? Vidare har någon föreslagit en värmeväxlare inne, som jag förstod till just den grejen, men jag har inte riktigt koll på vad han menade eller om han tyckte jag skulle ha både det och en vvb.
Sedan är det tank inomhus. Stor acktank (jag kommer säkert fråga vad den ska innehålla också vad det lider, men har etablerat kontakt med Husqvarna TS och planerar en på kanske 4,5 m3 eller liknande, med solförberett) och panna där ute, men jag behöver väl en tank inne också, eller ska allt vatten cirkulera mellan hall och hus och jag inte ha en tank inne? Ska jag kanske satsa på en större vvb och tank i ett? Kan alldeles för lite om det här, jag vet.
Många frågor men jag känner mig lite lost kring detaljerna. Anledningen till att jag frågar här är då mitt mål är att läsa på så mycket jag kan och köpa in grejerna själv i största utsträckning samt försöka hitta någon som installerar. Ingen har varit särskilt imponerad av de fakturor jag fått heller...
I möjlig mån skulle jag nästan vilja gå igenom systemet från hall till hus, men det kan vara för mycket begärt även av kunniga och intresserade personer här. Men någonstans får man ju börja tänker jag. Mycket tacksam för tips således! Hallen kommer börja uppföras inom en månad och måste mer eller mindre vara klar (åtminstone delen med pannrummet) i mitten av januari, så det är snortajt nu tyvärr.
**edit**
Gick igenom gamla poster och saxade det här som ju är rätt matnyttigt.
1 st panna med +200l vedutrymme
1 st laddpaket om det inte ingår i pannstyrningen
1 st acktank +3m3 oisolerad
2-vägskulvert pur-isolerad alt 4-vägs med VVC.
Sen beror det på vad du tänkt för lösning med kulvert, tappvarmvatten och utschuntning. En fjärrvärmeundercentral är inte fel att hänga upp i huset, då har du allt färdigt och energimätning på köpet. Finns på blocket för 5-6'kr.
Accktanken bör du ha minst 4000 - 7000 liter Med beredare i. som tidigare talare går det att köpa från husquarna tanksvets.
40mm pur isolering är alldeles för dåligt, köp oisolerad och lägg på 300mm själv.
Exp kärl hur många/stora beror på volymen du har i systemet..
Pannan bör du ha på 45- 70 kw . atmos, baxi, calmar etc... keramikpanna med underförbränning=naturligtvis.
Varmvattens cirkulation hade jag skippat och istället satt en elberedare inne i huset som varmvattnet passerar från acctankes beredare via kulverten.. då spetsar beredaren bara på lite ibland och ni har alltid varmvatten inne i huset.. denne skulle jag ställa in på ca 45 grader så att iete den dyra elen slår till i onödan
Laddomat= naturligtvis.. finns med inbyggd cirkpump.
Solslinga,,,, går bra att koppla in vvx utanför tanken om man bara förberett med uttag... att tänka på då är att man kanske bara vill värma toppen på accen... och därav anpassa uttagen efter det..
Shuntautomatik.. japp det ska det vara....
Utegivare,, tar ett bra tag att ställa in innan det blir bra = lagom varmt inne vid olika utetemperaturer.. speciellt när utetempen varierar mellan +5 till -5....
Innegivare och maxbegränsning av framledningstemp reglerar alltid efter vad det är för temp inne...
Nu har det gått... ja herregud, nästan ett år. Efter diverse förseningar är huset i alla fall äntligen på väg upp! Värmesystemet är dock fortfarande inte färdigplanerat. Det har varit så mycket med hus och familj det senaste halvåret att det helt enkelt inte hunnits med.
Det är väl ofrånkomligt att något strular när man bygger. I mitt fall har jag hittills kommit på två, tre saker gällande värmen som inte blev optimalt. Dels missade jag möjligheten att tilläggsisolera (25 000 kr) då de började bygga huset innan jag visste om det och... tja, det blev struligt helt enkelt. Det grämer mig nåt sjukt, särskilt som jag kan få problem med energideklarationen. I beräkningarna tar man ju inte hänsyn till hur billig värme som produceras, utan hur mycket energi huset drar. Vidare har jag som sagts tidigare grävt ner en kulvert mellan kommande maskinhall där pannrummet ska vara, och huset. Det är en pexkulvert med två rör från Kej teknik. (Den är provtryckt också.) Jag kan alltså om jag förstått det rätt inte använda den till att värma upp tappvarmvatten pga att de inte klarar (?) hetvatten och golvvärme och radiatorer behöver använda de två rören. Jag behöver en varmvattenberedare inne i huset eller liknande.
Kulverten ligger också direkt ingjuten i plattan och kan inte bytas ut. Den skulle förmodligen ligga i ett grövre rör.
F.ö. blir det mekanisk frånluftsventilation.
Nu vet ni hur det ser ut. Vad jag behöver nu är att hitta det optimala nyttjandet av mitt kommande system.
Vedpanna med acktankar i pannrummet, kulvert in, så långt är det spikat. Vad jag nu ödmjukt och tacksamt tar emot är tankar och erfarenheter kring hur jag bäst värmer upp tappvarmvattnet inne, vad för tank och/eller vvb jag ska ha där, hur jag bäst förbereder för en framtida soldel, resonerar inför energideklaration och kanske något mer på vägen.
Jag har blivit rekommenderad en el-vvb inomhus, men också fått förslag på att jag skulle kunna skicka dit förvärmt vatten via kulverten, från en förrådsberedare ute i pannrummet, för att på så sätt slippa
cirkulera allt men också för att spara el på uppvärmningen. Hur funkar det och vad behöver jag? Vidare har någon föreslagit en värmeväxlare inne, som jag förstod till just den grejen, men jag har inte riktigt koll på vad han menade eller om han tyckte jag skulle ha både det och en vvb.
Sedan är det tank inomhus. Stor acktank (jag kommer säkert fråga vad den ska innehålla också vad det lider, men har etablerat kontakt med Husqvarna TS och planerar en på kanske 4,5 m3 eller liknande, med solförberett) och panna där ute, men jag behöver väl en tank inne också, eller ska allt vatten cirkulera mellan hall och hus och jag inte ha en tank inne? Ska jag kanske satsa på en större vvb och tank i ett? Kan alldeles för lite om det här, jag vet.
Många frågor men jag känner mig lite lost kring detaljerna. Anledningen till att jag frågar här är då mitt mål är att läsa på så mycket jag kan och köpa in grejerna själv i största utsträckning samt försöka hitta någon som installerar. Ingen har varit särskilt imponerad av de fakturor jag fått heller...
I möjlig mån skulle jag nästan vilja gå igenom systemet från hall till hus, men det kan vara för mycket begärt även av kunniga och intresserade personer här. Men någonstans får man ju börja tänker jag. Mycket tacksam för tips således! Hallen kommer börja uppföras inom en månad och måste mer eller mindre vara klar (åtminstone delen med pannrummet) i mitten av januari, så det är snortajt nu tyvärr.
**edit**
Gick igenom gamla poster och saxade det här som ju är rätt matnyttigt.
1 st panna med +200l vedutrymme
1 st laddpaket om det inte ingår i pannstyrningen
1 st acktank +3m3 oisolerad
2-vägskulvert pur-isolerad alt 4-vägs med VVC.
Sen beror det på vad du tänkt för lösning med kulvert, tappvarmvatten och utschuntning. En fjärrvärmeundercentral är inte fel att hänga upp i huset, då har du allt färdigt och energimätning på köpet. Finns på blocket för 5-6'kr.
Accktanken bör du ha minst 4000 - 7000 liter Med beredare i. som tidigare talare går det att köpa från husquarna tanksvets.
40mm pur isolering är alldeles för dåligt, köp oisolerad och lägg på 300mm själv.
Exp kärl hur många/stora beror på volymen du har i systemet..
Pannan bör du ha på 45- 70 kw . atmos, baxi, calmar etc... keramikpanna med underförbränning=naturligtvis.
Varmvattens cirkulation hade jag skippat och istället satt en elberedare inne i huset som varmvattnet passerar från acctankes beredare via kulverten.. då spetsar beredaren bara på lite ibland och ni har alltid varmvatten inne i huset.. denne skulle jag ställa in på ca 45 grader så att iete den dyra elen slår till i onödan
Laddomat= naturligtvis.. finns med inbyggd cirkpump.
Solslinga,,,, går bra att koppla in vvx utanför tanken om man bara förberett med uttag... att tänka på då är att man kanske bara vill värma toppen på accen... och därav anpassa uttagen efter det..
Shuntautomatik.. japp det ska det vara....
Utegivare,, tar ett bra tag att ställa in innan det blir bra = lagom varmt inne vid olika utetemperaturer.. speciellt när utetempen varierar mellan +5 till -5....
Innegivare och maxbegränsning av framledningstemp reglerar alltid efter vad det är för temp inne...
Redigerat:
Se det som två delar av din anläggning. Se till att uppvärmningen av vattnet ute i pannrummet blir så effektiv som möjligt och att du får en rationell vedhantering.
Sätt en tekniktank inne i huset på förslagsvis 500 liter. Till den kopplar du en styrning som laddar tanken vid behov (det finns färdiga sådana), så du inte cirkulerar vatten i kulverten mer än nödvändigt då det ger förluster. I tekniktanken sätter du en elpatron som spetsar de sista graderna för varmvattnet.
Vilken kulvert har du, på deras hemsida fanns en 10 bars som var specad för 70 graders drifttemperatur. Har du den behöver du ingen elspets inne.
Sätt en tekniktank inne i huset på förslagsvis 500 liter. Till den kopplar du en styrning som laddar tanken vid behov (det finns färdiga sådana), så du inte cirkulerar vatten i kulverten mer än nödvändigt då det ger förluster. I tekniktanken sätter du en elpatron som spetsar de sista graderna för varmvattnet.
Vilken kulvert har du, på deras hemsida fanns en 10 bars som var specad för 70 graders drifttemperatur. Har du den behöver du ingen elspets inne.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Ungefär så har vi det (funkar kanin!) med 3000 l primärtank och 500 liter tekniktank till 200 m2 hus. Några viktiga undantag: ingen elspets nödvändig, trots pex-kulvert och ständigt under 60 i inkommande temp. Detta utan att äventyra hälsan m a p legionella! Inget vatten hålls fesljummet: Varmvattnet bereds on demand med tappvarmvattenautomat, TVA, en värmeväxlare alltså. Den gör lätt massor av tappvarmvatten av 43-gradigt systemvatten. TVA är alltså ett bra val spec om du ska ha solvärme. Slingor lär funka hyfsat också, förrådsberedare mindre bra. TVA är lite meckigt men är du inte rädd för det så bygg/köp.mexitegel skrev:Sätt en tekniktank inne i huset på förslagsvis 500 liter. Till den kopplar du en styrning som laddar tanken vid behov (det finns färdiga sådana), så du inte cirkulerar vatten i kulverten mer än nödvändigt då det ger förluster. I tekniktanken sätter du en elpatron som spetsar de sista graderna för varmvattnet.
Tack för svar! Hoppas fler hakar på.
mextitegel: Säkert vettigt att tänka hall och hus som två saker, och jag kommer ha en bra vedhantering m.m. där ute. Har ägnat många timmar åt det...
En sak jag funderar på är om man inte lägger väldigt mkt pengar på sin anläggning, panna, tankar och ev. sol, och så kan man ändå inte skicka över hett vatten? Blir inte det pengar i sjön eller en underutnyttjad anläggning? Jag kommer visserligen värma upp huset väldigt billigt men får ändå betala för varmvattenproducerandet. Men den kostnaden kanske är försumbar, eller blir på sikt om man kopplar på sol (som iofs också kostar en hel del)?
Har svårt att tro att min kulvert klarar hetvatten, men det är otydligt på hemsidan. Det rör de skriver är speciellt avpassat för hetvatten listas separat, medan det är "PEX-kulvert 32 x 2" jag har. Men jag ska definitivt fråga dem.
HansR: Precis, jag skrev ju det ovan, att jag är osäker på energideklarationen. Det är verkligen ingen höjdare att inte veta. Handläggaren på kommunen säger att det inte borde vara några problem (vilket inger visst hopp eftersom han verkar rätt påläst och om och kring sig), men hustillverkarna tror inte jag klarar kraven med det utförandet. Jag resonerar som så att om det verkligen skiter sig får jag väl koppla på en FTX på ventilationssystemet eller investera i sol i förtid. Problemet är ju just att de tar så lite hänsyn till kostnaden på produktionen, utan nästan bara vad huset "drar".
Stenolofanders: Okej, en tekniktank på några hundra liter inne i groventrén oavsett? Det är i så fall uppfattat. Tappvarmvattenautomat rekommenderad. På vilket sätt är det meckigt? Gillar saker som funkar och inte krånglar, men handlar det om en inkörningsperiod och inställningar är det inga problem.
mextitegel: Säkert vettigt att tänka hall och hus som två saker, och jag kommer ha en bra vedhantering m.m. där ute. Har ägnat många timmar åt det...
En sak jag funderar på är om man inte lägger väldigt mkt pengar på sin anläggning, panna, tankar och ev. sol, och så kan man ändå inte skicka över hett vatten? Blir inte det pengar i sjön eller en underutnyttjad anläggning? Jag kommer visserligen värma upp huset väldigt billigt men får ändå betala för varmvattenproducerandet. Men den kostnaden kanske är försumbar, eller blir på sikt om man kopplar på sol (som iofs också kostar en hel del)?
Har svårt att tro att min kulvert klarar hetvatten, men det är otydligt på hemsidan. Det rör de skriver är speciellt avpassat för hetvatten listas separat, medan det är "PEX-kulvert 32 x 2" jag har. Men jag ska definitivt fråga dem.
HansR: Precis, jag skrev ju det ovan, att jag är osäker på energideklarationen. Det är verkligen ingen höjdare att inte veta. Handläggaren på kommunen säger att det inte borde vara några problem (vilket inger visst hopp eftersom han verkar rätt påläst och om och kring sig), men hustillverkarna tror inte jag klarar kraven med det utförandet. Jag resonerar som så att om det verkligen skiter sig får jag väl koppla på en FTX på ventilationssystemet eller investera i sol i förtid. Problemet är ju just att de tar så lite hänsyn till kostnaden på produktionen, utan nästan bara vad huset "drar".
Stenolofanders: Okej, en tekniktank på några hundra liter inne i groventrén oavsett? Det är i så fall uppfattat. Tappvarmvattenautomat rekommenderad. På vilket sätt är det meckigt? Gillar saker som funkar och inte krånglar, men handlar det om en inkörningsperiod och inställningar är det inga problem.
Om jag skulle köra ved idag så skulle jag inte spara på krutet, jag skulle satsa på en hargassner som D09 har, för att få det modernaste och mest bekväma möjliga. Den kan om du är bortrest tända en omgång ved och den är mycket effektiv, dessutom tycker jag att den är snygg!
Det är så gott som omöjligt att klara sig utan värmeåtervinning. Du skall som minst byta 0.35 liter per sekund per kvm boyta. I en normal villa handlar det alltså om ca 60 liter i sekunden. Detta är en del i energi-deklarationen som ska redovisas. Du får orimligt stora värmeförluster utan återvinning.thomasp skrev:HansR: Precis, jag skrev ju det ovan, att jag är osäker på energideklarationen. Det är verkligen ingen höjdare att inte veta. Handläggaren på kommunen säger att det inte borde vara några problem (vilket inger visst hopp eftersom han verkar rätt påläst och om och kring sig), men hustillverkarna tror inte jag klarar kraven med det utförandet. Jag resonerar som så att om det verkligen skiter sig får jag väl koppla på en FTX på ventilationssystemet eller investera i sol i förtid. Problemet är ju just att de tar så lite hänsyn till kostnaden på produktionen, utan nästan bara vad huset "drar".
Energi-deklarationen syftar endast till att få hushållen att köpa värmepumpar är min åsikt.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Sorry om jag ger dig ännu mer existensiell ångest men här kommer lite flera idéer
TVA är absolut inga jättekomplicerade grunkor, men det är ju en cirkpump, plattvärmeväxlare och några ventiler extra att hålla koll på, i jämförelse med förrådsberedare eller slingor.
TVAn ska justeras in. Sen tuffar den på och gör jobbet!
Min TVA byggde jag själv, fungerar mkt bra (finns bh-tråd om det, sök). KöpeTVA som verkar bra (plug and play) är baxis och svesols varianter.
En finess med TVA är som sagt att du kan göra tappvarmvatten även om tempen i systemet är 43 grader. En annan att returvattnet f TVA till tanken är kallt: potentiellt nån grad över inkommande färskvattentemp. En tredje att det kylda returvattnet verkligen hamnar i botten på tanken, vilket medför bättre skiktning.
Allt detta medför förlängda/flexiblare eldningsintervall. Dessutom har vi, vid fulladdade tankar, typ 7 kubikmeter tappvarmvatten! Vi kan duscha i dagar!
Jag inbillar mig att legionellarisken är obefintlig i en TVA men det får du låta nån sakkunnig bekräfta.
Min "tekniktank" är förresten inget mer komplicerat än en vanlig bät beg femhundra liters acktank. På den har jag monterat shunt med automatik, TVA och kulvertstyrning.
Eller kanske en frånluftsvärmepump som du laddar med 60-gradigt hetvatten, betrakta den som en "tekniktank med shuntautomatik och ventilationsåtervinning"? Kompressorn kan ägna sig åt att göra latvarmvatten i juli augusti, med semester resten av året.thomasp skrev:
Om vi glömmer flvp-spåret (finns kanske flvp med TVAberedning? Bygga själv??) och återgår till tekniktank/tva:thomasp skrev:
TVA är absolut inga jättekomplicerade grunkor, men det är ju en cirkpump, plattvärmeväxlare och några ventiler extra att hålla koll på, i jämförelse med förrådsberedare eller slingor.
TVAn ska justeras in. Sen tuffar den på och gör jobbet!
Min TVA byggde jag själv, fungerar mkt bra (finns bh-tråd om det, sök). KöpeTVA som verkar bra (plug and play) är baxis och svesols varianter.
En finess med TVA är som sagt att du kan göra tappvarmvatten även om tempen i systemet är 43 grader. En annan att returvattnet f TVA till tanken är kallt: potentiellt nån grad över inkommande färskvattentemp. En tredje att det kylda returvattnet verkligen hamnar i botten på tanken, vilket medför bättre skiktning.
Allt detta medför förlängda/flexiblare eldningsintervall. Dessutom har vi, vid fulladdade tankar, typ 7 kubikmeter tappvarmvatten! Vi kan duscha i dagar!
Jag inbillar mig att legionellarisken är obefintlig i en TVA men det får du låta nån sakkunnig bekräfta.
Min "tekniktank" är förresten inget mer komplicerat än en vanlig bät beg femhundra liters acktank. På den har jag monterat shunt med automatik, TVA och kulvertstyrning.
xdigger: Visst är automatisk tändning och sotning, digital display och fin utsida trevliga ting, men dubbelt så dyr panna som en ETA eller Hargassner är berättigas inte i min budget tyvärr.
Mainstream: Ja, och det där problemet kommer jag tvingas tackla förr eller senare. Tyvärr (eftersom det hade varit bättre om jag redan nu haft en bra lösning uttänkt) får det vänta då pannrum och hall måste vara klart när huset är det så vi kan få med värme och vatten i slutbesiktningen. Energideklaration och återvinningsdetaljer får vänta, i alla fall detaljerna. Men jag uppskattar verkligen din feedback. Och jag delar din uppfattning om hur skev kalkylen kring energiberäkningarna verkar vara.
Fick mailsvar från KEJ Teknik, och min kulvert "klarar 80 grader och 6 Bar, eller 95 grader och 0,5 bar." Den verkar alltså fixa hetvatten. Man kör väl sällan med mer än en bar i ett villasyste väl? 95 vid 0,5, undrar vad det blir vid 90. Kan kolla förstås.
Men i och med att jag bara har två rör i kulverten och ska använda vatten till uppvärmningen (golvvärme i husets nedre våning samt pannrum och garage, radiatorer i husets övre våning) kan jag väl inte nyttja det på något sätt till varmvatten. Eller kan jag? Det vore ju smutt om jag kunde spara pengar på eluppvärmningen av vattnet genom att nyttja det redan uppvärmda vattnet. Man kan inte dela det på ngt sätt inne i huset? Typ som du säger Stenolofanders, att mata något med hett vatten, som sedan delar på det och distribuerar vatten till golvvärme/radiatorsystemet, och håller tappvarmvattnet berett? Hade man sedan ex. kunnat nyttja det använda tappvarmvattnet ex. till golvvärmevatten eller nåt, alltså återvinna det, hade det ju heller inte gjort ont.
TVA låter vettigt överlag. Fasen, jag vet inte riktigt vem jag ska konsultera i det här ämnet (utöver er då, förstås!). De flesta jobbar antingen bara med några enstaka märke eller bara en del av anläggningen.
Mainstream: Ja, och det där problemet kommer jag tvingas tackla förr eller senare. Tyvärr (eftersom det hade varit bättre om jag redan nu haft en bra lösning uttänkt) får det vänta då pannrum och hall måste vara klart när huset är det så vi kan få med värme och vatten i slutbesiktningen. Energideklaration och återvinningsdetaljer får vänta, i alla fall detaljerna. Men jag uppskattar verkligen din feedback. Och jag delar din uppfattning om hur skev kalkylen kring energiberäkningarna verkar vara.
Fick mailsvar från KEJ Teknik, och min kulvert "klarar 80 grader och 6 Bar, eller 95 grader och 0,5 bar." Den verkar alltså fixa hetvatten. Man kör väl sällan med mer än en bar i ett villasyste väl? 95 vid 0,5, undrar vad det blir vid 90. Kan kolla förstås.
Men i och med att jag bara har två rör i kulverten och ska använda vatten till uppvärmningen (golvvärme i husets nedre våning samt pannrum och garage, radiatorer i husets övre våning) kan jag väl inte nyttja det på något sätt till varmvatten. Eller kan jag? Det vore ju smutt om jag kunde spara pengar på eluppvärmningen av vattnet genom att nyttja det redan uppvärmda vattnet. Man kan inte dela det på ngt sätt inne i huset? Typ som du säger Stenolofanders, att mata något med hett vatten, som sedan delar på det och distribuerar vatten till golvvärme/radiatorsystemet, och håller tappvarmvattnet berett? Hade man sedan ex. kunnat nyttja det använda tappvarmvattnet ex. till golvvärmevatten eller nåt, alltså återvinna det, hade det ju heller inte gjort ont.
TVA låter vettigt överlag. Fasen, jag vet inte riktigt vem jag ska konsultera i det här ämnet (utöver er då, förstås!). De flesta jobbar antingen bara med några enstaka märke eller bara en del av anläggningen.