Knåpar ihop en tappvattenautomat (TVA) för att vi ska få varmvatten att tvätta händerna i efter allt rörkrökande!

Jag gjorde en testvariant och duschade själv samt använde även sambon som försökskanin (hon uppskattade inte när jag ställde in tempen). Den funkade fint, duschvattnet blev varmt o returvattnet vääldigt kallt (=bra) Den är baserad på en byggsats från Sfinx men jag har bytt vissa grejor, tex cirkpumpen.

Nu är det dags för den mer permanenta versionen: HemTVA 2.0!

Förutsättningar: 1) kalkrikt vatten från egen borrad brunn 2) modern vedpanna med stor ackumulatortank i uthus värmer huset o varmvattnet via pex-kulvert 3) värme shuntas från liten ackumulatortank i boningshuset, tekniktank så att säga.

Alla dessa förutsättningar medför att jag ska ha så låg temperatur på hetvattnet som möjligt. På bilden nedan: den preliminära versionen o placeringen, låt oss kalla den HemTVA 1.0
Nästa bild visar det påbörjade bygget av HemTVA 2.0
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till frågorna: 1) spelar orienteringen av värmeväxlaren någon stor roll?

De färdigbyggda (ex baxis o svesols TVA) har den oftast placerad vertikalt. Jag provade horisontellt, med anslutningarna uppåt.

2) spelar pumpens placering nån roll: sugande eller tryckande?

Jag monterade tryckande.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp, då var den invigd 2.1:an. Funkar kanon! Inte mätt några temperaturer än men tappvattnet blir rejält varmt och hetvattnet på primärsidan rejält kallt.

Förändringar mot förra versionen: kran för avluftning av primärkretsen. Pexslangar på sekundär. Struntade i smutsfilter på färskvattenkretsen denna gång, får se hur det går...

Återkommer med lite mer detaljer, vilka grejer jag använt etc.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut tycker jag!

Vad jag kommer att tänka på är att du enkelt kunde vänt allt upp och ner, dvs VVX liggande upptill med anslutningarna nedåt. Med tanke på att du nämnde kalkutfällning och även övriga partiklar skapar du nu en onödig slamfälla i VVX. Pumpen sitter bra där efter din förshuntning, normalt vill man ha sugsidan så kall som möjligt och då skulle allra bäst vara primära returen men som du har det nu funkar ju bra också. Som ytterligare lyx skulle jag satt en termisk ventil med bulb i utgående VV och ventildelen på returen primärt. Men med din koppling för blandning får man ganska stabila förhållanden över VVX så en enkel strypventil för maxbegränsning i returen kunde vara ett sätt också.

Bra jobbat, TVA som hembygge är ett mycket ekonomiskt sätt för VV om man har förutsättningarna rätt.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
GK100 skrev:
Vad jag kommer att tänka på är att du enkelt kunde vänt allt upp och ner, dvs VVX liggande upptill med anslutningarna nedåt. Med tanke på att du nämnde kalkutfällning och även övriga partiklar skapar du nu en onödig slamfälla i VVX.
Tack! Ska prova det nån dag, kräver ju nästan bara att jag vänder på flödesgivaren. En anledning att jag inte byggde så är att jag tror det blir svårt att lufta. Nån med erfarenhet?

Min plan är att om jag märker att den tappar effekt så kalkar jag av den. Kanske skaffar en till plattvärmeväxlare o skiftar. Iof inte helt gratis dessa...

En annan ev moddning är att sätta unionkopplingar närmast växlaren: det är trångt att mecka vid anslutningarna.

GK100 skrev:
Som ytterligare lyx skulle jag satt en termisk ventil med bulb i utgående VV och ventildelen på returen primärt.
Bra ide. Vi är dock vana vid lite värre tempsvängningar i vv sen innan: den gamla dubbelpannan vi eldade ved i hade förrådsberedare, varmvattnet pendlade mellan 25 o 70 grader esom skållningsskyddet hade kalkat igen!

Faktum är att en termostatventil med bulb följde med byggsatsen från sfinx. Beslutade skippa den o satte en termisk blandningsventil (skållningsskydd) som blandar primärvattnet till lämplig temp. Tappvattnet får ju typ samma, minus nån grad!

How low can you go?

Tempen i ackumulatortanken är nu fesljummen (30? Ingen termometer i toppen...). Ändå blir vattnet tillräckligt varmt att tvätta händerna. Till och med för en snabbdusch!
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingående temp i primärkretsen från ackumulatortanken 25-27 grader. Nej, det är inte jag som mjuklött kopparören, de är återanvända. Håller mig t hårdlödning jag, eftersom jag är så hård.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan vidare spolar jag upp en stor balja vid tappstället (typ nio meter rör bort från TVAn) med fullt öppen kran. Vattnet håller 24-26 grader = Helt behagligt för tvagning av mindre känsliga kroppsdelar!
Med reservation för att termometrarna är olika. De är ändå hyfsade båda, nummer två (sprittermometern) har faktiskt snarast tendens att visa för lågt.

Bådar gott inför vintern!
 
Tände i vedpannan. Blev lite förvånad över att fem minuter efter att jag tänt kom redan värmen till TVAn! Laddkopplet hade inte ens börjat fylla tanken! Visade sig bero på att det expanderande pannvattnet spillde över via en avluftningsledning från tanktoppen. Ett oförutsett fenomen, tror inte att det medför några nackdelar?

Lite mer fart nu på tappvarmvattnet:
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finjusterar termiska ventilen. Funkar bra!
Endast ett problem har jag här i världen:

Självcirkulation!!!!

Varmt vatten från ackumulatortanken fortsätter att strömma genom vämeväxlaren. Detta leder till att TVAn varmhålls och värme läcker ut och skiktningen i tanken försämras! Tänkte det skulle räcka att TVAn liksom är utformad som ett vattenlås i sig...

Jag ser tre vägar att gå för att förhindra självcirkulationen:
1) dra upp returen på primärsidan ännu högre, till taket
2) sätta backventil på returen på primärsidan
3) sätta en magnetventil (motorventil som öppnar samtidigt som pumpen startar: mha flödesgivaren) nånstans, förslagsvis även den på returen på primärsidan

Tror jag börjar med nr 1
 
Det där problemet att den läcker igenom varmvatten har jag på min Baxi TVA åxo.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
micke_t skrev:
Det där problemet att den läcker igenom varmvatten har jag på min Baxi TVA åxo.
Provat nån åtgärd? Någon TVA-fabrikant rekommenderar fjädrande backventil har jag läst nånstans


Gillart inte. Det är inte bara det att det läcker värme, det förstör skiktningen också: Hett vatten rakt ner i tankbottnen!


Ställde in duschtemperaturen igårkväll: min kvinna vill ha 44 grader kom vi fram till. Själv avlider jag nästan vid den temperaturen o ungarna blir väl skinnflådda, vi får ratta ned från detta maxläge. 37 vill jag ha.
 
Haha, det är väl vid 44-45 som man börjar få brännskador..
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
En termisk ventil i returen med känselkroppen instucken i VVX utlopp för VV löser det och andra problem. Då hålls den till dels förvärmd och svarar direkt vid uttag, dessutom optimalt lågt flöde till tank vid större längre uttag. Med din blandningskoppling blir det dessutom ännu bättre.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
GK100 skrev:
En termisk ventil i returen med känselkroppen instucken i VVX utlopp för VV löser det och andra problem. Då hålls den till dels förvärmd och svarar direkt vid uttag, dessutom optimalt lågt flöde till tank vid större längre uttag. Med din blandningskoppling blir det dessutom ännu bättre.
Menar du att det även löser problemet med att det självcirkulerar hetvatten till tankbottnen vid stillestånd, förutom att det blir jämnare temperatur på vv vid drift?
 
Ja bara man ser till att montera bulben bra och in i VV anslutningen så stoppas störande självcirkulation effektivt. Men man kan ju även lägga värmespärrar genom korrekt dragna rör, backventiler med fjädrar vill man nog slippa precis som du skrev.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Provade att dra upp primära returen från tappvattenautomaten i en båge över högsta punkten på ackumulatortanken. Detta förhindrade självcirkulation. Däremot fortsatte den oönskade cirkulationen pga trycket från cirkpump och kulvertpumpen. Irriterande!

Jag monterade en magnetventil, dimension 15, på returen på primärkretsen. Magnetventilen hittade jag på en loppis för 25 spänn, plockade isär och rengjorde. Magnetventilen styrs av flödesvakten, parallellkopplad med TVAns pump: öppnar när varmvatten tappas. Den öppnar inte jättemycket: Var lite orolig att flödet inte skulle räcka till. Det gjorde det! Tvärtom verkar den bromsa flödet alldeles lagom, innan hade jag cu 22 hela vägen på primärkretsen. Detta var kanske för grovt: svårt att reglera flödet så returen blev kall.

Väntar med GK100s termostatlösning. Hittar fn inget riktigt vettigt sätt att montera bulben.

Nu så tickar den på, version 2,8an!
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.