Funkar säkert bra med en sån, likartad den tidigare nämnda Honeywell.
 
Om du inte får ner temperaturen på returen, så är det väl snarast så att du har för högt flöde på "tanksidan" (Iallafall om varmvattensidan ger ok med varmvatten). Tex pga av att tanken inte är tillräckligt mycket varmare än inställd tappvarmvattentemp.

Idealt sett så borde man styra pumpens varvtal proportionellt mot flödet på tappvattensidan, men om man inte har ett reglersystem för tankkretsen, så löser man det istället genom att ha en "överdimensionerad" VVX. Problemet kan alltså även vara en för liten plattis.
 
Att vvx skulle vara för liten har jag svårt att tro på. Så det är nog som du säger att primärflödet är för högt. Frågan är hur jag ska komma till rätta med det.
 
Det ska din reglerventil ta hand om, och det skadar inte heller att ha en injusteringsventil på primären där man kan ställa ett maxflöde. Att VVX räcker i effekt är inte detsamma som att den är lämpad för TVA, de ska vara termiskt långa också dvs utlagda för små difftemperaturer korsvis in/ut.
 
GK100 skrev:
Det ska din reglerventil ta hand om, och det skadar inte heller att ha en injusteringsventil på primären där man kan ställa ett maxflöde. Att VVX räcker i effekt är inte detsamma som att den är lämpad för TVA, de ska vara termiskt långa också dvs utlagda för små difftemperaturer korsvis in/ut.
Vad är lämpligt ungefärligt flöde? Går det att se om den är lämplig eller inte?
 
Lämpligt kan nog tumregelmässigt vara halva tappvarmvattenflödet. Är VVX långsmal och inte så många plattor (tjock) 10-20 st är den troligtvis bra för hemmabruk.
 
Mattiaz skrev:
Vad är lämpligt ungefärligt flöde? Går det att se om den är lämplig eller inte?
Jag känner med handen på returen på primärsidan (det systemvatten som går tillbaka t tanken). När detta vatten är typ lika kallt eller obetydligt varmare än inkommande färskvatten är jag nöjd.


Mattiaz skrev:
Att vvx skulle vara för liten har jag svårt att tro på. Så det är nog som du säger att primärflödet är för högt. Frågan är hur jag ska komma till rätta med det.
För att ställa in maxflödet passade jag på när min sambo duschade: det största effektuttag som förekommer i vårt hus. Jag sänkte flödet genom att sänka pumphastigheten till den lägsta hastighet som ger önskad duschtemp. Finjusterade med den ena unionventilen som jag satt på bägge sidor om pumpen.

Glöm inte att förvarna försökskaninen!
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jag antar att idealet är varvtalsstyrd cirkulationspump eller är det helt ok med en pump med fasta varvtalslägen istället?
Sådana kan man ju relativt enkelt komma över billigt begagnade men inte varvtalsstyrda.
Men vid närmare eftertanke så skriver du att du stryper den också så då kanske du har en med fasta lägen.
 
Min vvx är ca 520mm lång, 120mm bred och 140mm djup. Om det säger ngt om lämpligheten.
Sedan kommer jag att försörja huset, garaget och en lägenhet med vv. Så ett värsta scenario skulle iaf vara 3 duschar samtidigt som någon tappar vv i garaget.

Hur låg returtemp kan man komma ner i?
 
Mattiaz skrev:
Hur låg returtemp kan man komma ner i?
Något över inkommande färskvattnets temp, typ 10 grader. Detta under förutsättning att värmeväxlaren är lång nog så att den hinner med att växla. Huruvida din växlare räcker vet jag inte, men det låter bra på måtten... Vill du gardera dig så förbered för att seriekoppla ytterligare en vvxl. Ibland hittar man ju beg vvxl till rimlig peng: borde gå att få ihop riktigt bra kapacitet med ett antal små växlare?

Drömhus2012 skrev:
Jag antar att idealet är varvtalsstyrd cirkulationspump eller är det helt ok med en pump med fasta varvtalslägen istället?
Sådana kan man ju relativt enkelt komma över billigt begagnade men inte varvtalsstyrda.
Men vid närmare eftertanke så skriver du att du stryper den också så då kanske du har en med fasta lägen.
jag har 3 fasta lägen samt unionventil för att ställa flödet: funkar.

Men farten på genomströmningen ställs in som en kompromiss: jag trimmar in för dusch vilket innebär att returtempen blir lite för hög (30?) vid långa tappningar m lågt flöde: ex diskmaskinen. Inget stort problem hos mig: jag har en tekniktank som inte skickar vattnet till stortanken förrän det är kallt ändå. Troligen går det att få till ännu bättre mha varvtalsstyrd pump.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Det är bara maxflödet man ev behöver strypa in, vid drift sköter reglerventilen det om den är vettig och rätt monterad. Har man bulben i VV-utloppet och låter lite självcirkulation varmhålla toppen på VVX ligger regleringen bra i startgroparna när pumpen startar. Då sker i stort bara en lätt öppning för att höja tempen vid uttag. Vill man kan man ha en tryckstyrd enkel pump men det tillför inte så mycket, och mer avancerade regleringar för pump, ventil, flödesgivare, tempgivare in och ut mm blir inte värt insatsen om man inte gillar att labba lite och har fria prylar.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vad menas med maxflöde? Om jag ställer in det efter duschen så lär det väl bli kallt om någon tappar vv på något annat ställe?

Lämplig strypventil?

Skulle det funka bra att ha närvarostyrd vvc?

Så ser dataskylten ut om det säger ngt.

ImageUploadedByByggahus.se1387010111.982233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.