175 352 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
De har ett påslag och inte sällan en månadsavgift.P patriklarsson skrev:
Jodå, om du läser det finstilta avtalet då ska du se att det står där. Så de har haft informationen. Men är väldigt dåliga på att kommunicera den.S Stegväxellåda skrev:Eon Bytte min mätare, när det var gjort så ändrade vattenfall mitt abonemang från rörligt månadssnitt till tim
debitering utan min vetskap.
Vattenfall
Jo enligt Eon så är det bytet av min elmätare som är orsaken till att vattenfall nu plötsligt har tvingat mig till en tim debitering.
Vattenfall klarar tydligen ännu inte av den nya elmätaren som Eon satte upp hos mig den 1 Augusti 2022.
jag har bråkat med Eon och vattenfall långt innan detta blev känt för allmänheten.
Jag har även blivit lovad kompensation.
Vattenfall har inte varit otydlig i sin kommunikation de har inte informerat någonting, de gjorde om mitt avtal till tim debitering utan min vetskap.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Hur mycket påslag och avgifter har ni med timavtal?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 326 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 326 inlägg
På min senaste faktura har jag ett totalt påslag på 7,6 öre per kWh plus en fast månadsavgift på 17,94 kr (dessa siffror är exklusive moms). Tranås Energi, gammalt avtal så inga rabatter.P patriklarsson skrev:
Edit: Missade att detta är Vattenfall-tråden. Men kanske intressant som jämförelse.
Före rabatt: 7,5 öre påslag och 45 kr i månadsavgift. Inkl moms.P patriklarsson skrev:
Med rabatt: 1,87 öre påslag och ingen månadsavgift.
Om de hundralappar per år (utöver deras inköpskostnader för elen) de får in från mig på det räcker för en vinst eller bara för att täcka deras kostnader att ha mig som kund vet jag inte. Men utan rabatterna hade jag säkert varit lönsam för dem.
Jag är helt med på att det kan ha hänt samtidigt, men eftersom så många tror att man riskerar timpris bara för att elmätaren kan mäta timförbrukning vill jag vara tydlig med att ingen får timpris av ett elmätarbyte i sig. Timpris styrs inte av modell på elmätaren utan vad elnätsleverantören har registrerat att man som kund vill ha för avräkningsform. Men det är förstås bra att Eon sköter det snyggt och erbjuder kompensation om de har gjort något fel.S Stegväxellåda skrev:Jo enligt Eon så är det bytet av min elmätare som är orsaken till att vattenfall nu plötsligt har tvingat mig till en tim debitering.
Vattenfall klarar tydligen ännu inte av den nya elmätaren som Eon satte upp hos mig den 1 Augusti 2022.
jag har bråkat med Eon och vattenfall långt innan detta blev känt för allmänheten.
Jag har även blivit lovad kompensation.
Vattenfall har inte varit otydlig i sin kommunikation de har inte informerat någonting, de gjorde om mitt avtal till tim debitering utan min vetskap.
Vad gäller Vattenfall går det att läsa innantill i deras villkor att frågan om timpris eller månadspris styrs av din avräkningsform, som i sin tur är något som elnätsbolaget ställer in. Så det hänger väl då på om man tycker att det är "otydligt information" eller "ingen information" om man måste läsa avtalsvillkoren för att se det.
Det viktigaste:M Mikael 81 skrev:
Vattenfalls privatkundschef Jonas Stenbeck säger till SvD att ”det är tråkigt att kunden hamnat i kläm och blivit mot sin vilja bytt till timmätning”.
Hur kommer det sig?
– Vissa nätbolag byter utan att informera kunden i samband med mätarbyten. Det har också blivit populärt med appar som visar elkonsumtion per timme. Detta ger appföretaget en fullmakt att hämta timvärden och kundernas mätare ställs om till timmätning, säger Jonas Stenbeck.
För att kunden ska kunna se konsumtion på timnivå måste nätföretaget ställa om hushållets elmätare till timmätning.
– Nätföretaget skickar då timvärden, i stället för månadsvärden, även till oss som elhandlare och då fakturerar vi på timpris i enlighet med de avtalsvillkor som gäller för rörligt pris.
Hans förklaring är alltså att Vattenfalls fakturering till kunderna bygger på vilka mätvärden man får från nätbolagen, oavsett om kunden har valt timprisavtal, eller rörligt avtal.
.....
Men enligt Vattenfall Eldistribution, resulterar mätarbytet i sig inte att mätmetoden förändras.
– Bara för att man får ny elmätare innebär det inte att man per automatik får timavläsning. Den tjänsten/avtalet måste kunden avtalat med elhandelsföretaget då, säger Carina Netterlind, pressekreterare Vattenfall.
.....
På Konsumenternas energimarknadsbyrå (EI) kan man det senaste året se en stor ökning av antalet klagomål kopplade till timpriser.
– Elkunderna vill själva styra över hur de faktureras och vilken avtalstyp de väljer, vilket så klart är rimligt, säger vd Thomas Björkström, och fortsätter:
– När konsumenterna ändå mot sin vilja har tilldelats ett timavtal/eller faktureras efter timpriser, så handlar klagomålen om att de inte fått information om detta eller att det är mer eller mindre omöjligt att förstå den information som lämnats.
Tack! Bekräftar hur jag har tänkt!
Och "Vissa nätbolag byter utan att informera kunden i samband med mätarbyten." känns ju klart olustigt - men det är ju svårt att lasta Vattenfall för det. Problemet med komplexa system i ett nötskal.
Och "Vissa nätbolag byter utan att informera kunden i samband med mätarbyten." känns ju klart olustigt - men det är ju svårt att lasta Vattenfall för det. Problemet med komplexa system i ett nötskal.
De ändrade eftersom E.On nu valt att leverera timvisa data till Vattenfall. Men det är inte mätaren i sig som styr den saken, mycket möjligt att din gamla mätare också mätte timvis, det har ändå varit mer eller mindre standard i många år.S Stegväxellåda skrev:
Vattenfall har inte det minsta att göra med din mätare, det är E.On som läser av den och levererar informationen till Vattenfall.S Stegväxellåda skrev:Jo enligt Eon så är det bytet av min elmätare som är orsaken till att vattenfall nu plötsligt har tvingat mig till en tim debitering.
Formellt sett har de inte ändrat ditt avtal, deras definition av rörligt avtal är ett avtal som använder den avräkningsmodell nätägaren levererar, om det av något skäl ändras så följer Vattenfall med. Många kunder har av allt att döma haft timavräknat i åratal utan att veta, och skulden för det ligger till stor del i Vattenfalls bristande tydlighet.S Stegväxellåda skrev:
Typ så. Det är väl så att en del andra elhandelsbolag hanterar data annorlunda, eller informerar kunderna när det sker ett byte så att det inte plötsligt smäller till med en massa kunder som upptäcker att de har ett annat elavtal än det de trodde sig ha tecknat.useless skrev:
Förutom att vara helt oförmögna att hantera matematik på förskolenivå då förstås. Men det är också å andra sidan att verkligen inte göra någonting alls för sina kunder.useless skrev:
Om man redan har avtal med annat bolag än vattenfall bör man inte drabbas ? Fruktansvärt girigt av elbolaget vattenfall det är förövrigt redan för höga priser på el. Socialdemokraterna hade El-Tak som vallöfte till folket bara det borde dom vunnit valet på för det är verkligen en sak som är värdefullt för hela befolkningen i landet. Hur många vallöften är annars riktade till hela befolkningen. Folket skulle verkligen behöva säga i från alltså nej till högre elpriser men de flesta sitter i stället och klagar i fikarummet på jobbet men ska det till att göras något åt det ja då blir det plötsligt jobbigt som attan & obekvämt tystnad råder. Det är väl först när elen ligger på en 6-8kr kW och mat & produkt tillverkningen som behöver el blir svindyr som folk börjar orka göra något åt det men då är det så dags när folket får släcka lyset för att ha råd att bo och käka dyr maten. Nej till dyrare el är vad jag tycker i vart fall.H Hampus55 skrev:Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Det var väl högersidan som lovade tak på elpriset. Det skulle dessutom införas snabbt sa de innan valet.L LiteForce skrev:Om man redan har avtal med annat bolag än vattenfall bör man inte drabbas ? Fruktansvärt girigt av elbolaget vattenfall det är förövrigt redan för höga priser på el. Socialdemokraterna hade El-Tak som vallöfte till folket bara det borde dom vunnit valet på för det är verkligen en sak som är värdefullt för hela befolkningen i landet. Hur många vallöften är annars riktade till hela befolkningen. Folket skulle verkligen behöva säga i från alltså nej till högre elpriser men de flesta sitter i stället och klagar i fikarummet på jobbet men ska det till att göras något åt det ja då blir det plötsligt jobbigt som attan & obekvämt tystnad råder. Det är väl först när elen ligger på en 6-8kr kW och mat & produkt tillverkningen som behöver el blir svindyr som folk börjar orka göra något åt det men då är det så dags när folket får släcka lyset för att ha råd att bo och käka dyr maten. Nej till dyrare el är vad jag tycker i vart fall.
Forum tråden handlar om förändringar vattenfall genomför i sina kunders avtal tråtts att dom inte får ?M Mikael 81 skrev:
Det skrevs i början.
Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset. Detta tolkar jag som att el-kunder får betala mer i avgifter till elbolaget. Vet inte om du vet det men el-priset har legat på 5kr kW i södra delen av landet och jag har hör dom som betalat 15,000kr mån på bara el. Jag kan också berätta när jag skulle handla tomatpuré på Coop var den slut orsaken när jag frågade var att dom som tillverkar puré hade stängt ner tillverkningen till våren eftersom el-priset redan ätit upp vad dom förbrukade på hela året för dyr el helt enkelt.