K karlmb skrev:
[länk]
Det där är regler för nätavgifter och har därmed inte med hur elpriset debiteras att göra. Har man valt timpris byter de mätare (vid behov), sedan väljer man att betala elpris efter Vattenfalls timpris eller om man vill betala efter Vattenfalls månadspris, baserat på spotmarknaden (+ ev påslag). Förbrukningen mäts efter man bytt mätare per timme oavsett, men debiteringen är olika.
Det du länkar till är en årskostnad för huvudsäkringsstorlek och mätmetod som därmed är tidstariff oavsett elpris debitering.
Överföringsavgiften blir därmed lägre mellan 22-06 perioden nov-mar.
Överföringsavgift och elpris är inte samma sak eftersom man kan ha två helt olika bolag för dessa kostnader.

P patriklarsson skrev:
Det där är regler för nätavgifter och har därmed inte med hur elpriset debiteras att göra. Har man valt timpris byter de mätare (vid behov), sedan väljer man att betala elpris efter Vattenfalls timpris eller om man vill betala efter Vattenfalls månadspris, baserat på spotmarknaden (+ ev påslag). Förbrukningen mäts efter man bytt mätare per timme oavsett, men debiteringen är olika.
Det du länkar till är en årskostnad för huvudsäkringsstorlek och mätmetod som därmed är tidstariff oavsett elpris debitering.
Överföringsavgift och elpris är inte samma sak eftersom man kan ha två helt olika bolag för dessa kostnader.
Vill påstå att du missförstått detta.
Jag vet mkt väl att det är skillnad på olika elsäljare och på överföringsavgift resp elen man köper.
Men enligt de regler jag länkade till så får man inte byta mer än en gång per säsong.

S
K karlmb skrev:
Jag vet mkt väl att det är skillnad på olika elsäljare och på överföringsavgift resp elen man köper.
Men enligt de regler jag länkade till så får man inte byta mer än en gång per säsong.
Mycket konstigt. Jag ändrade nyss till rörligt. På mina sidor kan man se att avtalet nu är rörligt, och att det går att ändra åter till timpris (eller fast avtal) med bara en knapptryckning. (gäller från midnatt samma dag).

Svårigheten är när man har annan nätägare (tex Ellevio) och Vattenfall, men med rätt inställningar i elmätaren så skall detta funka.
P patriklarsson skrev:
Hoppas du har rätt! Som jag ser det så går det numer att byta mellan rörligt och timpris hos Vattenfall. Även om man har annan nätägare än Vattenfall. (nya elmätaren måste dock vara rätt inställd (tror jag))
Inloggad på mina sidor så kan jag byta till timpris eller vilket annat avtal som helst. Gäller från midnatt om man väljer mellan rörligt och timpris. Finns ingen info om begränsning 1 byte per sesong.

K karlmb skrev:
Och jag vill påstå att det är du som missförstått.
Tråden handlar specifikt om hur Vattenfall m fl elhandelsbolag debiterar, inte hur den mäts, även om timmätning naturligtvis är en förutsätning för timvis debitering.
Nyheten är att nu låter Vattenfall sina elhandelskunder (oavsett nätägare) byta fram och tillbaks mellan timpris och månadspris. Enda gången avtalet från Vattenfall Eldistribution är relevant i detta ärende är om man inom det senaste året bytt till månadsmätning, då får man vänta innan man kan byta till timmätning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej du förstår inte, om man läser av en elmätare varje timme i en hel månad, kan man sedan bara slå ihop siffrorna och debitera kWh x medelspotpriset (+ev påslag) så har man månadspris.

JanneJanne123
Det kan man, men så ville inte Vattenfall göra fram tills de nyligen ändrade avtalet. Det är alltså det tråden handlar om.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det kan man, men så ville inte Vattenfall göra fram tills de nyligen ändrade avtalet. Det är alltså det tråden handlar om.
Ja och om du läser tidigare inlägg med länk så kan man då räkna ut att man inte behöver byta nätavtal utan behålla timavläsning, oavsett hur man sedan väljer att bli debiterad.
Att bara kunna byta en gång per år (det står säsong) är därmed fel. Det står också att man kan få bytt, från en dag till nästa, åtminstone åt ena hållet, andra kanske är vid månadsskifte eller med en månads fördröjning.
Hur som helst kan man därmed ha timdebitering på vinterhalvåret och månadsdebitering på sommarhalvåret, vilket jag tror blir billigast för mig.
Just nu har jag tagit Vattenfall månadsmedelpris. Har ej fått någon faktura än, men elpriset för mars såg ut att bli drygt 80öre mot tidigare ca 50öre.

K karlmb skrev:
Fast de gäller ju fortfarande bara nätavgiften, och har inte med tim- eller månadsmätning att göra.

Det du inte får göra är att säkra upp eller ner, samt byta hur överföringsavgiften tas ut (jämnt över dygnet kontra hög/låg) hur ofta som helst.

Vilket förstås är fullt rimligt, för annars skulle gnidiga fastighetsägare byta tariff höst och vår för att minimera sina kostnader. Därav kravet på minst ett år mellan bytena för dem.

K krfsm skrev:
Fast de gäller ju fortfarande bara nätavgiften, och har inte med tim- eller månadsmätning att göra.

Det du inte får göra är att säkra upp eller ner, samt byta hur överföringsavgiften tas ut (jämnt över dygnet kontra hög/låg) hur ofta som helst.

Vilket förstås är fullt rimligt, för annars skulle gnidiga fastighetsägare byta tariff höst och vår för att minimera sina kostnader. Därav kravet på minst ett år mellan bytena för dem.
Ok. Vi får hoppas ni har rätt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.