175 352 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Ja, Eon bytte ut min elmätare utan mitt godkännande till en mätare som läser på timme.M Mikael 81 skrev:
Vattenfall ändrade då om mitt rörliga månadsabonemang till timmätning utan min vetskap.
orsaken är att vattenfall inte klarar av de nya mätarna.
Enligt Eon så ska de försöka att rätta till problemet.
Nätägaren måste kalibrera mätaren med jämna mellanrum. I praktiken byter man då till en annan. Nu är det krav på att alla mätare ska bytas till en som läser av med entimmers intervall senast 2025. Alltså är det den typen av mätare man monterar. Månadspris är en något udda prissättning. Jag tror inte att just någon skulle acceptera det om det infördes i dag.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Hur svårt kan det vara att räkna ett snittpris på timavläsning? Är ju ett skämt skylla på det, de tjänar uppenbarligen mer med medelpris o vill inte erbjuda billigare.
Men då måste man också kunna byta till en annan leverantör? Någon som vill o kan räkna
Men då måste man också kunna byta till en annan leverantör? Någon som vill o kan räkna
Orsaken var att Eon bytte ut min mätare som inte vattenfall klarar av ännu.M Mikael 81 skrev:
Jag låg på timpris flera månader innan jag upptäckte problemet.
Efter många samtal med Eon och Vattenfall, Vattenfall hänvisar till Eon.
I mitt avtal med vattenfall så har jag rörligt medelpris, de ändrade utan min vetskap till tim debitering
och skyllde på Eon.
Nej, de tjänar inte mer på timpris.P patriklarsson skrev:
Vilka ska de räkna snitt på tycker du?
Vem är den där någon inte skulle acceptera det om det infördes i dag.D Daniel 109 skrev:Nätägaren måste kalibrera mätaren med jämna mellanrum. I praktiken byter man då till en annan. Nu är det krav på att alla mätare ska bytas till en som läser av med entimmers intervall senast 2025. Alltså är det den typen av mätare man monterar. Månadspris är en något udda prissättning. Jag tror inte att just någon skulle acceptera det om det infördes i dag.
Jag har inget problem med det.
Stickan
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Nej, de tjänar inte ett öre på det. De får exakt lika många kronor för den el de köpt åt sina kunder. Däremot fördelas kostnaden på ett annat sätt för dem med gruppvolymvägt månadspris än dem med individuellt timvägt pris.P patriklarsson skrev:
Att välja att inte erbjuda den prismodellen har ingen ekonomisk fördel, det måste vara andra märkliga skäl till det. Som andra elbolag klarar att fixa utan att gnälla.
Varför? Jag gillar att betala gemensamt för ganska många saker, både som nation, region, kommun och andra självvalda kollektiv som föreningar och annat. Förstår inte varför så många skulle protestera mot det. Kanske samma människor som alltid ska dela upp kaffenotan med mindre på sin del den gången de ”bara tar en halv kopp” men inte säger ett knyst den gången de vart sugna på tre koppar.D Daniel 109 skrev:
I det här fallet är det dessutom helt fritt (förutom då för Vattenfalls doktrinutsatta kunder), att välja vilken prismodell man vill ha.
Allt som skrivs måste ju inte handla om dig och din situation.S Stegväxellåda skrev:
Hur mätaren fungerar bestäms av energimarknadsinspektionen och alla mätare skall som sagt vara bytta till 1/1 2025, kravet då är f ö att de skall kunna mäta ner på 15-minutsintervall. Självklart kan inte E.On leverera timavräknade förbrukningsuppgifter om inte mätaren klarar leverera dessa, men det är heller inte så att de måste leverera på den formen bara för att mätningen sker med den upplösningen. I ditt fall har de av någon anledning valt att byta form på det data de rapporterar till Vattenfall.
Att Vattenfall väljer att debitera utifrån timdata när de får förbrukningen på den formen är också ställt utom tvivel. Det har inget att göra med att de inte har rätt utrustning som någon tydligen fått till svar, det är helt och hållet ett val man gjort. Det hade dock varit klart önskvärt att man varit tydligare mot kunderna att det var så deras elräkning beräknades.
Men inget av ovanstående har något att göra med mitt uttalande om att det snackas för mycket om mätare i tråden. Det uttrycks allt som oftast som om det är själva mätaren som konfigureras om, och om man fått mätaren konfigurerad för timmätning så är det kört att få ändrat den tillbaks. Jag tror helt enkelt inte att det är själva mätaren man pillar på när man byter mellan timavräknad eller schablonavräknad rapportering. Det borde vara betydligt bättre för nätägaren att göra det i sina centrala system.
Fast det är det som är min poäng. Det är inte själva mätarbytet i sig som är orsaken. De flesta i Sverige har idag mätare som kan mäta per timme - och, gissar jag, de flesta också mätare som faktiskt mäter per timme (vilket gör att man t.ex. kan se sin förbrukning timme för timme hos elnätsleverantören. Däremot är det en minoritet som timavräkning, vilket är det som påverkar frågan om timpris eller inte, eftersom det är det som styr vilken förbrukningsdata som skickas som faktureringsunderlag från elnätsbolaget till elhandelsbolaget.S Stegväxellåda skrev:Orsaken var att Eon bytte ut min mätare som inte vattenfall klarar av ännu.
Jag låg på timpris flera månader innan jag upptäckte problemet.
Efter många samtal med Eon och Vattenfall, Vattenfall hänvisar till Eon.
I mitt avtal med vattenfall så har jag rörligt medelpris, de ändrade utan min vetskap till tim debitering
och skyllde på Eon.
Det kan förstås vara så i just ditt fall att Eon av någon anledning ändrat till timavräkning för dig utan att du bett om det - och i så fall har Eon gjort fel. Och Vattenfall har utan tvekan varit otydliga i sin kommunikation. Men det är inte bytet av elmätare i sig som har gjort att du fått timpris.
Eon Bytte min mätare, när det var gjort så ändrade vattenfall mitt abonemang från rörligt månadssnitt till timA alfista skrev:Allt som skrivs måste ju inte handla om dig och din situation.
Hur mätaren fungerar bestäms av energimarknadsinspektionen och alla mätare skall som sagt vara bytta till 1/1 2025, kravet då är f ö att de skall kunna mäta ner på 15-minutsintervall. Självklart kan inte E.On leverera timavräknade förbrukningsuppgifter om inte mätaren klarar leverera dessa, men det är heller inte så att de måste leverera på den formen bara för att mätningen sker med den upplösningen. I ditt fall har de av någon anledning valt att byta form på det data de rapporterar till Vattenfall.
Att Vattenfall väljer att debitera utifrån timdata när de får förbrukningen på den formen är också ställt utom tvivel. Det har inget att göra med att de inte har rätt utrustning som någon tydligen fått till svar, det är helt och hållet ett val man gjort. Det hade dock varit klart önskvärt att man varit tydligare mot kunderna att det var så deras elräkning beräknades.
Men inget av ovanstående har något att göra med mitt uttalande om att det snackas för mycket om mätare i tråden. Det uttrycks allt som oftast som om det är själva mätaren som konfigureras om, och om man fått mätaren konfigurerad för timmätning så är det kört att få ändrat den tillbaks. Jag tror helt enkelt inte att det är själva mätaren man pillar på när man byter mellan timavräknad eller schablonavräknad rapportering. Det borde vara betydligt bättre för nätägaren att göra det i sina centrala system.
debitering utan min vetskap.
Vattenfall
Jo enligt Eon så är det bytet av min elmätare som är orsaken till att vattenfall nu plötsligt har tvingat mig till en tim debitering.M Mikael 81 skrev:Fast det är det som är min poäng. Det är inte själva mätarbytet i sig som är orsaken. De flesta i Sverige har idag mätare som kan mäta per timme - och, gissar jag, de flesta också mätare som faktiskt mäter per timme (vilket gör att man t.ex. kan se sin förbrukning timme för timme hos elnätsleverantören. Däremot är det en minoritet som timavräkning, vilket är det som påverkar frågan om timpris eller inte, eftersom det är det som styr vilken förbrukningsdata som skickas som faktureringsunderlag från elnätsbolaget till elhandelsbolaget.
Det kan förstås vara så i just ditt fall att Eon av någon anledning ändrat till timavräkning för dig utan att du bett om det - och i så fall har Eon gjort fel. Och Vattenfall har utan tvekan varit otydliga i sin kommunikation. Men det är inte bytet av elmätare i sig som har gjort att du fått timpris.
Vattenfall klarar tydligen ännu inte av den nya elmätaren som Eon satte upp hos mig den 1 Augusti 2022.
jag har bråkat med Eon och vattenfall långt innan detta blev känt för allmänheten.
Jag har även blivit lovad kompensation.
Vattenfall har inte varit otydlig i sin kommunikation de har inte informerat någonting, de gjorde om mitt avtal till tim debitering utan min vetskap.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Om nu elbolagen säljer el till "inköpspris" osv, vad lever dessa bolag av?
Är det ett sätt för Vattenfall att garantera en vinst? Om de även slutar med fastprisavtal, kan de ej gå med förlust?
Är det ett sätt för Vattenfall att garantera en vinst? Om de även slutar med fastprisavtal, kan de ej gå med förlust?