M Mikael 81 skrev:
Har alltså Eon ställ om din timmätare från schablonavräkning till timavräkning utan att du bett om det?
Ja, Eon bytte ut min elmätare utan mitt godkännande till en mätare som läser på timme.
Vattenfall ändrade då om mitt rörliga månadsabonemang till timmätning utan min vetskap.
orsaken är att vattenfall inte klarar av de nya mätarna.

Enligt Eon så ska de försöka att rätta till problemet.

Nätägaren måste kalibrera mätaren med jämna mellanrum. I praktiken byter man då till en annan. Nu är det krav på att alla mätare ska bytas till en som läser av med entimmers intervall senast 2025. Alltså är det den typen av mätare man monterar. Månadspris är en något udda prissättning. Jag tror inte att just någon skulle acceptera det om det infördes i dag.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara att räkna ett snittpris på timavläsning? Är ju ett skämt skylla på det, de tjänar uppenbarligen mer med medelpris o vill inte erbjuda billigare.
Men då måste man också kunna byta till en annan leverantör? Någon som vill o kan räkna

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Och då är det i ditt fall Eon som är elnätsleverantör? Vet du i ditt fall hur länge du har legat på timpris och vad som utlöste det?
Orsaken var att Eon bytte ut min mätare som inte vattenfall klarar av ännu.
Jag låg på timpris flera månader innan jag upptäckte problemet.
Efter många samtal med Eon och Vattenfall, Vattenfall hänvisar till Eon.
I mitt avtal med vattenfall så har jag rörligt medelpris, de ändrade utan min vetskap till tim debitering
och skyllde på Eon.

P patriklarsson skrev:
Hur svårt kan det vara att räkna ett snittpris på timavläsning? Är ju ett skämt skylla på det, de tjänar uppenbarligen mer med medelpris o vill inte erbjuda billigare.
Men då måste man också kunna byta till en annan leverantör? Någon som vill o kan räkna
Nej, de tjänar inte mer på timpris.
Vilka ska de räkna snitt på tycker du?

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Nätägaren måste kalibrera mätaren med jämna mellanrum. I praktiken byter man då till en annan. Nu är det krav på att alla mätare ska bytas till en som läser av med entimmers intervall senast 2025. Alltså är det den typen av mätare man monterar. Månadspris är en något udda prissättning. Jag tror inte att just någon skulle acceptera det om det infördes i dag.
Vem är den där någon inte skulle acceptera det om det infördes i dag.
Jag har inget problem med det.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Vem är den där någon inte skulle acceptera det om det infördes i dag.
Jag har inget problem med det.

Stickan
Om du var van att betala för den el du förbrukar, men någon kommer på att du ska betala snittpriset på din och dina grannars el så tror jag att många skulle protestera.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
T tracker skrev:
Då får man verkligen hoppas att dom med elbil betalar infrastrukturen som krävs för laddstolpar.
Och att de snart börjar betala vägkostnader, som bensin/diesel är med och betalar.

JanneJanne123
D Dilato skrev:
Utrustningen som krävs är en programmerare max någon dag.
Att ett så stort företag som Vattenfall inte har den simpla kompetensen men driftar (kärn)kraftverk käns ju sådär :geek:
Jag tror du underskattar komplexiteten i Vattenfalls IT-system.

• Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Nej, de tjänar inte ett öre på det. De får exakt lika många kronor för den el de köpt åt sina kunder. Däremot fördelas kostnaden på ett annat sätt för dem med gruppvolymvägt månadspris än dem med individuellt timvägt pris.

Att välja att inte erbjuda den prismodellen har ingen ekonomisk fördel, det måste vara andra märkliga skäl till det. Som andra elbolag klarar att fixa utan att gnälla.

D Daniel 109 skrev:
Om du var van att betala för den el du förbrukar, men någon kommer på att du ska betala snittpriset på din och dina grannars el så tror jag att många skulle protestera.
Varför? Jag gillar att betala gemensamt för ganska många saker, både som nation, region, kommun och andra självvalda kollektiv som föreningar och annat. Förstår inte varför så många skulle protestera mot det. Kanske samma människor som alltid ska dela upp kaffenotan med mindre på sin del den gången de ”bara tar en halv kopp” men inte säger ett knyst den gången de vart sugna på tre koppar.

I det här fallet är det dessutom helt fritt (förutom då för Vattenfalls doktrinutsatta kunder), att välja vilken prismodell man vill ha.

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
Vadå snackas för mycket om mätare!!
Allt som skrivs måste ju inte handla om dig och din situation.
Hur mätaren fungerar bestäms av energimarknadsinspektionen och alla mätare skall som sagt vara bytta till 1/1 2025, kravet då är f ö att de skall kunna mäta ner på 15-minutsintervall. Självklart kan inte E.On leverera timavräknade förbrukningsuppgifter om inte mätaren klarar leverera dessa, men det är heller inte så att de måste leverera på den formen bara för att mätningen sker med den upplösningen. I ditt fall har de av någon anledning valt att byta form på det data de rapporterar till Vattenfall.
Att Vattenfall väljer att debitera utifrån timdata när de får förbrukningen på den formen är också ställt utom tvivel. Det har inget att göra med att de inte har rätt utrustning som någon tydligen fått till svar, det är helt och hållet ett val man gjort. Det hade dock varit klart önskvärt att man varit tydligare mot kunderna att det var så deras elräkning beräknades.
Men inget av ovanstående har något att göra med mitt uttalande om att det snackas för mycket om mätare i tråden. Det uttrycks allt som oftast som om det är själva mätaren som konfigureras om, och om man fått mätaren konfigurerad för timmätning så är det kört att få ändrat den tillbaks. Jag tror helt enkelt inte att det är själva mätaren man pillar på när man byter mellan timavräknad eller schablonavräknad rapportering. Det borde vara betydligt bättre för nätägaren att göra det i sina centrala system.

S Stegväxellåda skrev:
Orsaken var att Eon bytte ut min mätare som inte vattenfall klarar av ännu.
Jag låg på timpris flera månader innan jag upptäckte problemet.
Efter många samtal med Eon och Vattenfall, Vattenfall hänvisar till Eon.
I mitt avtal med vattenfall så har jag rörligt medelpris, de ändrade utan min vetskap till tim debitering
och skyllde på Eon.
Fast det är det som är min poäng. Det är inte själva mätarbytet i sig som är orsaken. De flesta i Sverige har idag mätare som kan mäta per timme - och, gissar jag, de flesta också mätare som faktiskt mäter per timme (vilket gör att man t.ex. kan se sin förbrukning timme för timme hos elnätsleverantören. Däremot är det en minoritet som timavräkning, vilket är det som påverkar frågan om timpris eller inte, eftersom det är det som styr vilken förbrukningsdata som skickas som faktureringsunderlag från elnätsbolaget till elhandelsbolaget.

Det kan förstås vara så i just ditt fall att Eon av någon anledning ändrat till timavräkning för dig utan att du bett om det - och i så fall har Eon gjort fel. Och Vattenfall har utan tvekan varit otydliga i sin kommunikation. Men det är inte bytet av elmätare i sig som har gjort att du fått timpris.

A alfista skrev:
Allt som skrivs måste ju inte handla om dig och din situation.
Hur mätaren fungerar bestäms av energimarknadsinspektionen och alla mätare skall som sagt vara bytta till 1/1 2025, kravet då är f ö att de skall kunna mäta ner på 15-minutsintervall. Självklart kan inte E.On leverera timavräknade förbrukningsuppgifter om inte mätaren klarar leverera dessa, men det är heller inte så att de måste leverera på den formen bara för att mätningen sker med den upplösningen. I ditt fall har de av någon anledning valt att byta form på det data de rapporterar till Vattenfall.
Att Vattenfall väljer att debitera utifrån timdata när de får förbrukningen på den formen är också ställt utom tvivel. Det har inget att göra med att de inte har rätt utrustning som någon tydligen fått till svar, det är helt och hållet ett val man gjort. Det hade dock varit klart önskvärt att man varit tydligare mot kunderna att det var så deras elräkning beräknades.
Men inget av ovanstående har något att göra med mitt uttalande om att det snackas för mycket om mätare i tråden. Det uttrycks allt som oftast som om det är själva mätaren som konfigureras om, och om man fått mätaren konfigurerad för timmätning så är det kört att få ändrat den tillbaks. Jag tror helt enkelt inte att det är själva mätaren man pillar på när man byter mellan timavräknad eller schablonavräknad rapportering. Det borde vara betydligt bättre för nätägaren att göra det i sina centrala system.
Eon Bytte min mätare, när det var gjort så ändrade vattenfall mitt abonemang från rörligt månadssnitt till tim
debitering utan min vetskap.

Vattenfall
M Mikael 81 skrev:
Fast det är det som är min poäng. Det är inte själva mätarbytet i sig som är orsaken. De flesta i Sverige har idag mätare som kan mäta per timme - och, gissar jag, de flesta också mätare som faktiskt mäter per timme (vilket gör att man t.ex. kan se sin förbrukning timme för timme hos elnätsleverantören. Däremot är det en minoritet som timavräkning, vilket är det som påverkar frågan om timpris eller inte, eftersom det är det som styr vilken förbrukningsdata som skickas som faktureringsunderlag från elnätsbolaget till elhandelsbolaget.

Det kan förstås vara så i just ditt fall att Eon av någon anledning ändrat till timavräkning för dig utan att du bett om det - och i så fall har Eon gjort fel. Och Vattenfall har utan tvekan varit otydliga i sin kommunikation. Men det är inte bytet av elmätare i sig som har gjort att du fått timpris.
Jo enligt Eon så är det bytet av min elmätare som är orsaken till att vattenfall nu plötsligt har tvingat mig till en tim debitering.
Vattenfall klarar tydligen ännu inte av den nya elmätaren som Eon satte upp hos mig den 1 Augusti 2022.
jag har bråkat med Eon och vattenfall långt innan detta blev känt för allmänheten.
Jag har även blivit lovad kompensation.
Vattenfall har inte varit otydlig i sin kommunikation de har inte informerat någonting, de gjorde om mitt avtal till tim debitering utan min vetskap.

Om nu elbolagen säljer el till "inköpspris" osv, vad lever dessa bolag av?
Är det ett sätt för Vattenfall att garantera en vinst? Om de även slutar med fastprisavtal, kan de ej gå med förlust?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.