A alfista skrev:
Det är inte mätningen i sig som avgör, det är om nätägaren rapporterar som timavräknat eller schablonavräknat månadsvis, mätning och avräkning behöver inte gå hand i hand.
Nej, men många i tråden hävdar att man får timdebitering från Vattenfall på grund av att nätägaren ska ha bytt elmätare och därmed möjliggjort timmätning. Jag hävdar att det inte finns ett sånt samband.


A alfista skrev:
Sen, har du jämfört snittpriset på din faktura mot vattenfalls månadspris? Det verkar vara enda sättet att veta säkert.
Ja, det stämmer på hundradels öret fram till och med senaste fakturan.
 
useless useless skrev:
Nej, men många i tråden hävdar att man får timdebitering från Vattenfall på grund av att nätägaren ska ha bytt elmätare och därmed möjliggjort timmätning. Jag hävdar att det inte finns ett sånt samband.
Helt riktigt, och rent allmänt snackas det för mycket om mätare i tråden. Att det är mätarna som konfigureras om för det ena eller det andra, det tror jag är en ren missuppfattning, det här sköts med största sannolikhet helt i bolagens centrala system.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kolla #286
Vattenfel kör över oss , skiter i vad vi har tecknat för avtal (rörlig pris)
Hej, jag försöker följa info här, men vad menar Du med att timpris inte är rörligt?
Både månadspris och timpris är ju rörliga, till skillnad från fast pris som ej varierar från månad till månad eller timme till timme?
Därmed är timpris mer rörligt än månadspris, så om du beställt rörligt, har du det ju i högsta grad nu?

Undrar också vad debitering/fakturering har med energimätningen att göra?
Även om man mäter förbrukning per timme, måste man ju kunna debitera ett månadsgenomsnitt om man sedan vill?
 
P patriklarsson skrev:
Undrar också vad debitering/fakturering har med energimätningen att göra?
Även om man mäter förbrukning per timme, måste man ju kunna debitera ett månadsgenomsnitt om man sedan vill?
Läs tråden.
Nyckelorden här är "om man sedan vill". Vattenfall vill inte.
 
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
Då får Ni kl
D Dilato skrev:
Läs tråden.
Nyckelorden här är "om man sedan vill". Vattenfall vill inte.
Då får ni specificera om det gäller att Vattenfall byter utrustning som nätägare och förhindrar annat än timdebitering eller om det innebär att just Vattenfall inte erbjuder månadsdebitering som elleverantör?
I det senare fallet kan man isf byta elleverantör. Vet att vissa föredrar enbart ett bolag iom enklare fakturering. Men då får man ju också ett högre pris eller i detta fall ett avtal man inte önskar.
Fick ex rådet av ordf i min BRF att absolut inte välja någon annan leverantör än nätägaren för då måste man betala en faktura extra.
Nu har jag bundet pris till 2025 med annan leverantör under 50öre inkl allt.
Hon har troligen ett pris över 300öre.
Undrar om hon tycker det är värt att slippa en faktura?
 
Extra faktura..
Spelar ingen roll hur många fakturor man får om man har e-faktura/autogiro då betalas dom automatiskt utan att man ens behöver se dom.

Det innebär att just Vattenfall inte erbjuder månadsdebitering som elleverantör OM nätbolaget (vilket som helst) levererar mätdata per timme.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
Jag var en av de som drabbades fick timm debitering utan information.
Jag har kontaktat Eon som lovat att åtgärda problemet.
återstå att se hur det går.
Men enligt Eon så är det Vattenfall som inte har den utrustning som krävs för att omvandla från timdebiterade
elmätare till månadssnitt på rörlig el.
Och då är det i ditt fall Eon som är elnätsleverantör? Vet du i ditt fall hur länge du har legat på timpris och vad som utlöste det?
 
S Stegväxellåda skrev:
enligt Eon så är det Vattenfall som inte har den utrustning som krävs för att omvandla från timdebiterade elmätare till månadssnitt på rörlig el.
Utrustningen som krävs är en programmerare max någon dag.
Att ett så stort företag som Vattenfall inte har den simpla kompetensen men driftar (kärn)kraftverk käns ju sådär :geek:
 
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
A alfista skrev:
Vad som hänt, om det nu hänt i närtid, har i så fall sannolikt hänt hos din nätägare. Att de av någon anledning ändrat sin rapportering till Vattenfall.
Vattenfall som är nätägare
 
Och för @kahnilainen är väl att ha använt Greenely troligen förklaringen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A alfista skrev:
Helt riktigt, och rent allmänt snackas det för mycket om mätare i tråden. Att det är mätarna som konfigureras om för det ena eller det andra, det tror jag är en ren missuppfattning, det här sköts med största sannolikhet helt i bolagens centrala system.
Vadå snackas för mycket om mätare!!
Det är en månad sedan som jag pratade med både Eon och Vattenfall.
Jag har Eon som nätleverantör de bytte min mätare till en som räknar ström i timmar.
Jag har Vattenfall som leverantör på elen och jag hade månads snitt på elen från Vattenfall ändå tills att Eon BYTTE MIN ELMÄTARE.
JAG har diskuterat detta med både Eon och Vattenfall Jag vet vad det handlar om så det är inget snack.
Vattenfall har inte den möjligheten att räkna om från en timmätare till snitt månadspris.
Ring och fråga själv!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Det tog sin tid innan tidningarna någon grät ut i pressen:

[länk]
Någon som har tillgång till artikeln som kan se om artikeln säger något om vad som hänt, eller om det bara handlar om kundens irritation och Vattenfalls beklagande av kundens "upplevelse"?
 
S Stegväxellåda skrev:
Vadå snackas för mycket om mätare!!
Det är en månad sedan som jag pratade med både Eon och Vattenfall.
Jag har Eon som nätleverantör de bytte min mätare till en som räknar ström i timmar.
Jag har Vattenfall som leverantör på elen och jag hade månads snitt på elen från Vattenfall ändå tills att Eon BYTTE MIN ELMÄTARE.
JAG har diskuterat detta med både Eon och Vattenfall Jag vet vad det handlar om så det är inget snack.
Vattenfall har inte den möjligheten att räkna om från en timmätare till snitt månadspris.
Ring och fråga själv!
Har alltså Eon ställ om din timmätare från schablonavräkning till timavräkning utan att du bett om det?
 
Det ska alla ha senast 2025. Det är en omställning som ska ske.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.