Snailman
D Daniel 109 skrev:
Oavsett om du debiteras per timme eller månad så betalar du vad elen kostar elhandlaren.
Det stämmer väl för den som debiteras per timme, men för dem med månadsdebitering så är man ju i ett kollektiv, där en del förlorar och en del vinner, men som kollektiv betalar man vad elen kostar elhandlaren. (Antar jag)

Jag har inte lyckats läsa exakt hela tråden, men jag fick samma mail dom TS. Fick mig att börja fundera på vad det betydde och sen hittade jag den här tråden. På mina sidor på Vattenfall står att jag har rörligt elpris, det innebär väl att det inte har ändrats för min del? Rörligt elpris är väl snittkostnad per månad och inte spotpris. Har jag förstått det rätt då?

Det märkliga är på att fakturan för oktober så står det timpris.. och fakturan månaden innan står det rörligt elpris... Rörigt värre kan jag tycka

A adron skrev:
Bortsett från att de får betala för den vinst kunden eventuellt gör på att ha månadsrörligt pris istället för timrörligt, alternativt debitera ett högre månadsrörligt pris än övriga elbolag?
Tittar man på historiken så redovisar inget elbolag exakt samma historiska volymvägda pris som ett annat (förutom att de verkligen dribblar med exkl och inklusive alla ingående delar in absurdum, kan inte någon sätta ned foten där? Jämförelser kräver minst fyra tungor i rätt mun) . De samlar ihop allt de betalt för dessa kunder och delar ut det vägt på alla kWh kunder i denna grupp förbrukat.

S sjoberga skrev:
Tittar man på historiken så redovisar inget elbolag exakt samma historiska volymvägda pris som ett annat
Det är väl ganska logiskt? Alla elbolags kunder har ju inte exakt samma förbrukningsmönster. Det volymvägda priset ska ju täcka kostnaden det specifika elhandelsbolaget har haft för att köpa in all sin till sina kunder med rörligt månadsmedelpris.

useless useless skrev:
Det är väl ganska logiskt? Alla elbolags kunder har ju inte exakt samma förbrukningsmönster. Det volymvägda priset ska ju täcka kostnaden det specifika elhandelsbolaget har haft för att köpa in all sin till sina kunder med rörligt månadsmedelpris.
Det var precis det jag försökte förklara. Däremot tycker jag inte att det är logiskt att bolagen tillåts redovisa priset på vilket sätt som helst, vilket gör det svårt att jämföra.

Inlägget jag svarade på antydde att elbolaget betalade för kunder som var sämre än snittet. Den totala kostnaden fördelas bara på olika sätt mellan kunderna i bolaget i de två modellerna. Elbolaget står vare sig med mer eller mindre risk.

Det är bra att välja volymvägt i ett bolag som har många kunder med den prismodellen som hade tjänat på att byta till timpris.

K kahnilainen skrev:
Jag har inte lyckats läsa exakt hela tråden, men jag fick samma mail dom TS. Fick mig att börja fundera på vad det betydde och sen hittade jag den här tråden. På mina sidor på Vattenfall står att jag har rörligt elpris, det innebär väl att det inte har ändrats för min del? Rörligt elpris är väl snittkostnad per månad och inte spotpris. Har jag förstått det rätt då?

Det märkliga är på att fakturan för oktober så står det timpris.. och fakturan månaden innan står det rörligt elpris... Rörigt värre kan jag tycka
Vattenfall benämner även timavräknade avtal som rörliga.

S sjoberga skrev:
Däremot tycker jag inte att det är logiskt att bolagen tillåts redovisa priset på vilket sätt som helst, vilket gör det svårt att jämföra.
Dom får inte redovisa hur som helts. Energimarknadsinspektionen bestämmer hur det volymvägda priset ska räknas ut. Sen blir såklart priset olika för olika bolag, men det beror ju i grunden på när på dygnet deras kunder förbrukar sin el och är svårt att ta med i en jämförelse.

Men nu handlade det ju om hur de redovisar övriga kostnader mot kund.

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du något exempel på det? Dom klumpar ihop det i brödtexten i sina villkor och prospekt, men på de fakturor och verkliga avtal jag har sett hittills står det inte rörligt pris om man har timdebitering.

Jag tecknade nyligen ett timavtal med dem. Det står ”rörligt elpris” på avtalet. Faktum är att timpris inte nämns alls i bekräftelsemailet.

D Daniel 109 skrev:
Nu har jag pratat med Vattenfalls kundtjänst som kunde bekräfta att jag hamnat över på spotpris, men han kunde inte säga varför annat än att det ändrats för cirka 1 månad sedan. För 1 månad sedan hade jag kontakt med dom och fick igenom lite rabatter, men inget prat om att ändra avtalsformen. Han kunde även se i deras samtalsunderlag att det inte var ifyllt att avtalsformen skulle ändras, men att det ändå av någon anledning har ändrats.

Han skulle göra något internt ärende och återkoppla inom 7 dagar.

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
K kahnilainen skrev:

När Vattenfall på Mina sidor skriver "Rörligt pris" kan det vara antingen rörligt timpris eller traditionellt rörligt pris som inte är timprisat. De betraktar det i sina avtalsvillkor som samma avtalsform.

Än så länge har vi inte heller i tråden sett någon faktura från Vattenfall från tidigare än oktober 2022 där det uttryckligen står "timpris" på fakturan. Så frågan är om det är ändrat i prissättningen eller bara i hur det ser ut på fakturan. Vad hade du för elpris på fakturan före påslag för juli-augusti-september?

useless useless skrev:
Dom får inte redovisa hur som helts. Energimarknadsinspektionen bestämmer hur det volymvägda priset ska räknas ut. Sen blir såklart priset olika för olika bolag, men det beror ju i grunden på när på dygnet deras kunder förbrukar sin el och är svårt att ta med i en jämförelse.
Det redovisas alla kombinationer av med eller utan moms, med eller utan elcertifikat, med eller utan påslag och säkert nån parameter till. Jag kollade 3 bolag och inga av dessa redovisade på samma sätt så att det fanns möjlighet att jämföra, utan att göra matematikövningar.

M Mikael 81 skrev:
När Vattenfall på Mina sidor skriver "Rörligt pris" kan det vara antingen rörligt timpris eller traditionellt rörligt pris som inte är timprisat. De betraktar det i sina avtalsvillkor som samma avtalsform.

Än så länge har vi inte heller i tråden sett någon faktura från Vattenfall från tidigare än oktober 2022 där det uttryckligen står "timpris" på fakturan. Så frågan är om det är ändrat i prissättningen eller bara i hur det ser ut på fakturan. Vad hade du för elpris på fakturan före påslag för juli-augusti-september?
Faktura augusti:
Det är en faktura med specifikationer för elanvändning, priser och kostnader över en månadsperiod.
Faktura September: Svensk elräkning som visar specifikation, period, kvantitet, pris och totalsumma för elkonsumtion.

Faktura Oktober: Fakturadetaljer för elanvändning med period, kvantitet, pris och summa; moms specificerad; uppdelat efter tjänst och leverantör.

Och detta är rörligt för sept
Text om elavtal; gäller rörligt elpris, enkeltariff E4 och säkring på 20 A.

timpris för okt:
Text om elavtal: Timpris, giltighet, enkeltariff, säkring, giltig tills vidare.

• Svensk faktura för elanvändning med specifikationer, period, kvantitet, pris, moms och summor.
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kahnilainen skrev:
Faktura augusti:
[bild]
Faktura September: [bild]

Faktura Oktober: [bild]

Och detta är rörligt för sept
[bild]

timpris för okt:
[bild]
Du har timpris. Spotpris+spotpåslag. De har nog bara förtydligat fakturan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.