lilytwig lilytwig skrev:
Du har timpris. Spotpris+spotpåslag. De har nog bara förtydligat fakturan.
Ja så tolkar jag det också. Men de verkar helt på eget bevåg ändrat mitt avtal. Jag vill ha rörligt elpris precis som jag alltid haft
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
K kahnilainen skrev:
Faktura augusti:
[bild]
Faktura September: [bild]

Faktura Oktober: [bild]

Och detta är rörligt för sept
[bild]

timpris för okt:
[bild]
Ja, det där tycker jag ser ut som att du haft timpris även under augusti och september. Framför allt i augusti, men även september har du ett pris per kWh på raden el som inte stämmer med deras rörliga månadspris. Så den på kundtjänst som menade att du bytt till timpris från 1 oktober tror jag har fel. Så frågan är om din bild av att du "alltid haft" "rörligt elpris" egentligen stämmer med verkligheten?
 
M Mikael 81 skrev:
Ja, det där tycker jag ser ut som att du haft timpris även under augusti och september. Framför allt i augusti, men även september har du ett pris per kWh på raden el som inte stämmer med deras rörliga månadspris. Så den på kundtjänst som menade att du bytt till timpris från 1 oktober tror jag har fel. Så frågan är om din bild av att du "alltid haft" "rörligt elpris" egentligen stämmer med verkligheten?
Hur mkt är det som du tycker misstämmer? Vad jag betalar är några öre över spotpriset de själva rapporterar månad för månad. Jag tror det är rörligt jag haft, det står ju också tydligen på fakturan tycker jag, men kan såklart ha fel :(
 
Ja, det är rörligt. Avräknat per timme.
 
K kahnilainen skrev:
Hur mkt är det som du tycker misstämmer? Vad jag betalar är några öre över spotpriset de själva rapporterar månad för månad. Jag tror det är rörligt jag haft, det står ju också tydligen på fakturan tycker jag, men kan såklart ha fel :(
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/ redovisar de sitt egna historiska rörliga pris, som alltså skiljer från medelspotpriset från Nordpool.

Enligt historiken för Vattenfalls rörliga elpris för SE2 var det:
aug - 61,66 inkl påslag och elcertifikat = 54,26 före påslag och elcertifikat
sept - 110,27 inkl påslag och elcertifikat = 102,87 före påslag och elcertifikat

Du har på din faktura fått ett pris för "el" på:
aug - 43,89 (istället för 54,26)
sept - 107,79 (istället för 102,87)

Nu kan det kanske finnas någon liten justering för skillnaden mellan elpriset för SE2 som helhet och ditt nätområde, men i alla fall augusti känns absolut som en för stor skillnad för att vara det.

Hur länge har du haft nuvarande elavtal? Har du någon gång registrerat dig för Greenelys app eller något liknande?
 
Det var just på grund av den där skillnaden i sept som jag tog kontakt med dom, det är ett påslag, som jag delvis lyckades förhandla ner med några få ören. Haft Vattenfall i ca 4 år. Greenly ja, för ett par månader sedan men inget avtal eller så med dom. Tanken om greenly har slagit mig också, ska bli spännande vad de säger när de återkopplar .
 
K kahnilainen skrev:
Det var just på grund av den där skillnaden i sept som jag tog kontakt med dom, det är ett påslag, som jag delvis lyckades förhandla ner med några få ören. Haft Vattenfall i ca 4 år. Greenly ja, för ett par månader sedan men inget avtal eller så med dom. Tanken om greenly har slagit mig också, ska bli spännande vad de säger när de återkopplar .
I villkoren för att registrera sig så man ser sin förbrukning i Greenelys app ingår att man beställer en ändring till timredovisning av elen. Så det är därför.
 
A adron skrev:
I villkoren för att registrera sig så man ser sin förbrukning i Greenelys app ingår att man beställer en ändring till timredovisning av elen. Så det är därför.
Men det är väl bara att man beställer avläsningen, inte att man ändrar avtalet till debitering per timme
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kahnilainen skrev:
Men det är väl bara att man beställer avläsningen, inte att man ändrar avtalet till debitering per timme
Tyvärr inte när man är kund hos Vattenfall. Men det behöver inte vara äventyret med Greenely som stökat till det, jämför fakturor längre bak i tiden med de siffrorna på den länk som Mikael81 postade, du kan ha haft timavräkning länge utan att veta det. Fram till oktoberfakturan från Vattenfall fanns det ingen text som skvallrade om det och enligt deras terminologi är det ett rörligt elpris, oavsett om avräkningen sker per timme eller månad.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
A alfista skrev:
Tyvärr inte när man är kund hos Vattenfall. Men det behöver inte vara äventyret med Greenely som stökat till det, jämför fakturor längre bak i tiden med de siffrorna på den länk som Mikael81 postade, du kan ha haft timavräkning länge utan att veta det. Fram till oktoberfakturan från Vattenfall fanns det ingen text som skvallrade om det och enligt deras terminologi är det ett rörligt elpris, oavsett om avräkningen sker per timme eller månad.
Jag hör vad ni (flertalet) säger. Men samtidigt så var det just den diskrepansen mellan min faktura och medelpriset på el som fick mig att kontakta vattenfall för cirka 1 månad sedan, där klargjordes varför det skiljde ett par ören på medelspotpriset som de själva redovisar på hemsidan, och mitt pris på rörligt elavtal. Jag frågade särskilt om just spotpris och de försäkrade mig om att jag hade rörligt elavtal där alltså priset är en typ medelvärde för månaden som gått.

Även nu när jag kontaktade dom så bekräftade dom att något hade hänt, att mitt avtal ändrats till timspotpris från rörligt avtal.

Med allt detta sagt, jag kan ju ha haft oturen att prata med kundtjänstmedarbetare som inte gett korrekta uppgifter, men jag kommer avvakta deras återkoppling som dom lovat att ge.
 
H Hampus55 skrev:
Ett sätt att höja elpriset såklart. Genomsnittet oktober va 50öre men många av mina vänner som har timpris har betalar från 97 öre till 120 öre
Jag var en av de som drabbades fick timm debitering utan information.
Jag har kontaktat Eon som lovat att åtgärda problemet.
återstå att se hur det går.
Men enligt Eon så är det Vattenfall som inte har den utrustning som krävs för att omvandla från timdebiterade
elmätare till månadssnitt på rörlig el.
 
K kahnilainen skrev:
Även nu när jag kontaktade dom så bekräftade dom att något hade hänt, att mitt avtal ändrats till timspotpris från rörligt avtal.
Vad som hänt, om det nu hänt i närtid, har i så fall sannolikt hänt hos din nätägare. Att de av någon anledning ändrat sin rapportering till Vattenfall.
 
K kahnilainen skrev:
Hur mkt är det som du tycker misstämmer? Vad jag betalar är några öre över spotpriset de själva rapporterar månad för månad. Jag tror det är rörligt jag haft, det står ju också tydligen på fakturan tycker jag, men kan såklart ha fel :(
Har din nätleverantör bytt till timmätare och du har vattenfall som leverantör av den rörliga elen då
har du TIM debitering.
 
Jag har haft timmätning i flera år och har Vattenfall som elleverantör med rörligt månadsmedelpris.
Det verkar vara andra saker som triggar att vissa kunder har fått timdebitering. Tibber eller liknande tjänster verkar vara en gemensam nämnare.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Jag har haft timmätning i flera år och har Vattenfall som elleverantör med rörligt månadsmedelpris.
Det är inte mätningen i sig som avgör, det är om nätägaren rapporterar som timavräknat eller schablonavräknat månadsvis, mätning och avräkning behöver inte gå hand i hand.
Sen, har du jämfört snittpriset på din faktura mot vattenfalls månadspris? Det verkar vara enda sättet att veta säkert hur du debiteras.
useless useless skrev:
Det verkar vara andra saker som triggar att vissa kunder har fått timdebitering. Tibber verkar vara en gemensam nämnare.
Tror inte Tibber nämnts i denna tråd, men de kanske också i likhet med Greenely begär ändring hos nätägare. Det är dock på intet sätt en gemensam nämnare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.