L LiteForce skrev:
Forum tråden handlar om förändringar vattenfall genomför i sina kunders avtal tråtts att dom inte får ?
Det skrevs i början.
Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset. Detta tolkar jag som att el-kunder får betala mer i avgifter till elbolaget. Vet inte om du vet det men el-priset har legat på 5kr kW i södra delen av landet och jag har hör dom som betalat 15,000kr mån på bara el. Jag kan också berätta när jag skulle handla tomatpuré på Coop var den slut orsaken när jag frågade var att dom som tillverkar puré hade stängt ner tillverkningen till våren eftersom el-priset redan ätit upp vad dom förbrukade på hela året för dyr el helt enkelt.
Nej, det är ekonomiskt neutralt för elbolaget så det beror endast på en okänd sammansättning av ovilja och oförmåga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var väl högersidan som lovade tak på elpriset. Det skulle dessutom införas snabbt sa de innan valet.
Samtliga mytomaner inom samtliga partier blåste upp sig och lovade guld och fria brudar! Överraskad?

L LiteForce skrev:
Forum tråden handlar om förändringar vattenfall genomför i sina kunders avtal tråtts att dom inte får ?
Det skrevs i början.
Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset. Detta tolkar jag som att el-kunder får betala mer i avgifter till elbolaget. Vet inte om du vet det men el-priset har legat på 5kr kW i södra delen av landet och jag har hör dom som betalat 15,000kr mån på bara el. Jag kan också berätta när jag skulle handla tomatpuré på Coop var den slut orsaken när jag frågade var att dom som tillverkar puré hade stängt ner tillverkningen till våren eftersom el-priset redan ätit upp vad dom förbrukade på hela året för dyr el helt enkelt.
Du blandar friskt! :D Tråden handlar om Vattenfalls elhandel - det är nätägaren som debiterar effektavgift. Vattenfalls vinst på elhandel (som tråden alltså handlar om) blir inte heller större för att elpriset är högre - den vinsten går i tre delar till elproducenterna, Svenska kraftnät (kapacitetsavgifter) och staten (moms).

Om du läser tråden ser du också att det inte handlar om något Vattenfall förändrat på eget bevåg eller någon form av ändring av avtal från Vattenfalls sida.

Men trist att tomatpurén var slut. :cool:

• Gilla
useless
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samtliga mytomaner inom samtliga partier blåste upp sig och lovade guld och fria brudar! Överraskad?
Förvisso! Men specifikt högkostnadsskydd (=tak) var det väl bara Moderaterna som lovade?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprisforslagen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Det redovisas alla kombinationer av med eller utan moms, med eller utan elcertifikat, med eller utan påslag och säkert nån parameter till. Jag kollade 3 bolag och inga av dessa redovisade på samma sätt så att det fanns möjlighet att jämföra, utan att göra matematikövningar.
Ja.
En annan sak som det inte verkar som att de behöver redovisa är hur stor andel av försåld el de har köpt in på andra vägar än via spotpris.
En större ellev kan tjäna rejält på att köpa terminer om han vet hur mkt som kommer att gå åt.
Men i avtalen mot kunderna står ^kostnader för inköp".
Det står inte "kostnader för inköp till spotpris".
Smart.

K karlmb skrev:
Ja.
En annan sak som det inte verkar som att de behöver redovisa är hur stor andel av försåld el de har köpt in på andra vägar än via spotpris.
En större ellev kan tjäna rejält på att köpa terminer om han vet hur mkt som kommer att gå åt.
Men i avtalen mot kunderna står ^kostnader för inköp".
Det står inte "kostnader för inköp till spotpris".
Smart.
Förstår jag dig rätt om du menar att elhandelsbolagen skulle köpa in elen till låga terminspriser och sälja dyrare till spotpriser? Och sedan göra en oproportionerligt vinst på marknadsrisken?

D Dilato skrev:
Det viktigaste:

Vattenfalls privatkundschef Jonas Stenbeck säger till SvD att ”det är tråkigt att kunden hamnat i kläm och blivit mot sin vilja bytt till timmätning”.

Hur kommer det sig?

– Vissa nätbolag byter utan att informera kunden i samband med mätarbyten. Det har också blivit populärt med appar som visar elkonsumtion per timme. Detta ger appföretaget en fullmakt att hämta timvärden och kundernas mätare ställs om till timmätning, säger Jonas Stenbeck.
För att kunden ska kunna se konsumtion på timnivå måste nätföretaget ställa om hushållets elmätare till timmätning.

– Nätföretaget skickar då timvärden, i stället för månadsvärden, även till oss som elhandlare och då fakturerar vi på timpris i enlighet med de avtalsvillkor som gäller för rörligt pris.

Hans förklaring är alltså att Vattenfalls fakturering till kunderna bygger på vilka mätvärden man får från nätbolagen, oavsett om kunden har valt timprisavtal, eller rörligt avtal.
.....
Men enligt Vattenfall Eldistribution, resulterar mätarbytet i sig inte att mätmetoden förändras.

– Bara för att man får ny elmätare innebär det inte att man per automatik får timavläsning. Den tjänsten/avtalet måste kunden avtalat med elhandelsföretaget då, säger Carina Netterlind, pressekreterare Vattenfall.
.....
På Konsumenternas energimarknadsbyrå (EI) kan man det senaste året se en stor ökning av antalet klagomål kopplade till timpriser.

– Elkunderna vill själva styra över hur de faktureras och vilken avtalstyp de väljer, vilket så klart är rimligt, säger vd Thomas Björkström, och fortsätter:

– När konsumenterna ändå mot sin vilja har tilldelats ett timavtal/eller faktureras efter timpriser, så handlar klagomålen om att de inte fått information om detta eller att det är mer eller mindre omöjligt att förstå den information som lämnats.

Det är inte sanningen! vid byte av elmätere tvingades jag till tim debitering trots att jag har avtal med vattenfall på månads debitering.
så sluta far med osanning1

S Stegväxellåda skrev:
Det är inte sanningen! vid byte av elmätere tvingades jag till tim debitering trots att jag har avtal med vattenfall på månads debitering.
Är du säker på att du har avtal med Vattenfall om månadsdebitering? För det normala är att ha avtal om rörligt pris.

S Stegväxellåda skrev:
Vilket nätbolag?

S Stegväxellåda skrev:
Du är medveten om att det jag postade var från en tidningsartikel i SVD ?

M Mikael 81 skrev:
@Stegväxellåda har Eon som nätbolag.
Ja och de är bland de dyraste i hela Norrland men de säljer billigare el till Stockholm både på nätavgifter och på priset ut till kund så se upp med dem!
Ägt av tyskar, därför som jag köper den rörliga elen av Vattenfall.

M Mikael 81 skrev:
Förstår jag dig rätt om du menar att elhandelsbolagen skulle köpa in elen till låga terminspriser och sälja dyrare till spotpriser? Och sedan göra en oproportionerligt vinst på marknadsrisken?
Ja. Varför inte?

3asyMan skrev:
Det går i alla fall att teckna svtal med rörligt pris på Vattenfalls hemsida. Timprisavtal måse man ringa in och teckna, för det krävs en kontroll av att man har elmätare med timavläsning.
Så jag skulle säga att du har missuppfattat avtalen.
Jag ringde in och sa att jag ville ha timpris någon gång i septemper (till Vattenfall). Efter 1,5 h telefonkö sa de att visst det kan vi fixa. Vi vet dock inte när det verkligen träder i kraft, det märker du sen. Det kan ta mellan dagar och månader typ.. Jaha ok.. Sen sa de att du kan aldrig byta tillbaka. Det kommer int egå att teckna "vanliga" avtal med månadssnitt sen. Nu har jag iaf sparat 13 öre per KWh i oktober :) om jag läst av rätt månadssnittpris då..

Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför jag ej valt bundet elpris för flera år framåt beror nog på min okunskap att se in i framtiden .
Varför jag valt rörligt elavtal beror på min taskiga ekonomi som inte kan investera i elektronik som kan anpassa sig till ett Timprisavtal .
Var det ngt mer du ville hacka på mig :rolleyes:

Tycker du är extremt trångsynt :rolleyes:
Det går ju se det på olika sätt. Jag har köpt en timer till varmvattenberedaren för 700 spänn, den tror jag betalar sig på månader. Känns som att många tror att man måste ha värsta avancerade grejerna för att styra sin elförbrukning, man kan nog göra en del saker relativt enkelt, har nog mer med intresse än ekonomi att göra.. Sen fattar jag att man inte vill hålla på och laga mat på nätterna och har man enbart "vanlig" hushållsel och lever på "normala" tider är det säkert så att man ofta förlorar på timpris? Men å andra sidan gör man åt 250 kWh i månaden kan man skita ganska mycket i allt med elpris iaf..

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.