175 345 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
De som säljer el på termin har ingen anledning att systematiskt sälja elterminerna billigare än vad de tror att värdet på elen kommer att vara när den förbrukas. Eventuell vinst på fördyrad el är därför kopplad med risken att elen som är inköpt på termin istället kommer behöva säljas till förlust, så det är knappast några gratispengar för elhandelsbolagen.K karlmb skrev:
Sedan är det sant att elprisuppgången har gjort det möjligt för den med långa elterminer att tjäna pengar på dem - på precis samma sätt som den som bundit sitt elpris på en låg nivå sparar pengar i nuläget. Men det var det ju inte någon som visste säkert i förväg, och de elhandelsbolag som köpte mycket elterminer nu för oktober och november kan nog ha förlorat pengar på dem.
Inget av detta har sedan något med timpris att göra, men de kanske du inte menade?
Ja OT. Men min poäng är att det inte är speciellt mkt risk i att handla terminer för ett elbolag som i stort vet hur mkt el man behöver det kommande vinterhalvåret. Visst kan man förlora pengar också, Men proffessionella elhandlare har rätt bra koll på marknaden och ev. påverkande faktorer. Det de inte hade koll på, kriget, har de inte förlorat på.M Mikael 81 skrev:De som säljer el på termin har ingen anledning att systematiskt sälja elterminerna billigare än vad de tror att värdet på elen kommer att vara när den förbrukas. Eventuell vinst på fördyrad el är därför kopplad med risken att elen som är inköpt på termin istället kommer behöva säljas till förlust, så det är knappast några gratispengar för elhandelsbolagen.
Sedan är det sant att elprisuppgången har gjort det möjligt för den med långa elterminer att tjäna pengar på dem - på precis samma sätt som den som bundit sitt elpris på en låg nivå sparar pengar i nuläget. Men det var det ju inte någon som visste säkert i förväg, och de elhandelsbolag som köpte mycket elterminer nu för oktober och november kan nog ha förlorat pengar på dem.
Inget av detta har sedan något med timpris att göra, men de kanske du inte menade?
Fast det skulle väl behövas en priskartell också? Om nu elhandelsbolag 1 skulle tjäna 20 miljoner på att köpa elterminer till 50 öre per kWh så skulle ju elhandelsbolag lätt kunna nöja sig med att tjäna 19 miljoner istället och bjuda över. Och så kommer elhandelsbolag 3 in och bjuder över bolag 2, och så vidare tills priset på elterminerna har nått ett marknadspris, d.v.s. där inte någon är beredd att betala mer eftersom vinsten i relation till risken då blir för liten.K karlmb skrev:Ja OT. Men min poäng är att det inte är speciellt mkt risk i att handla terminer för ett elbolag som i stort vet hur mkt el man behöver det kommande vinterhalvåret. Visst kan man förlora pengar också, Men proffessionella elhandlare har rätt bra koll på marknaden och ev. påverkande faktorer. Det de inte hade koll på, kriget, har de inte förlorat på.
Visst, så fungerar det väl. Men det är bara stora bolag som kan köpa terminer. Och det gör de ju. Finns ju flera storbolag som gjort det under gågna året och som regeringen nu vill belöna med SVK-pengar trots att de inte haft några ökade kostnader. Jag kan tänka mig att det även finns elbolag bland dem.M Mikael 81 skrev:Fast det skulle väl behövas en priskartell också? Om nu elhandelsbolag 1 skulle tjäna 20 miljoner på att köpa elterminer till 50 öre per kWh så skulle ju elhandelsbolag lätt kunna nöja sig med att tjäna 19 miljoner istället och bjuda över. Och så kommer elhandelsbolag 3 in och bjuder över bolag 2, och så vidare tills priset på elterminerna har nått ett marknadspris, d.v.s. där inte någon är beredd att betala mer eftersom vinsten i relation till risken då blir för liten.
Men SvK-pengarna går till elförbrukare, så det är ju en annan fråga och inget som elhandelsbolagen får del av bara för att de köper och säljer el.K karlmb skrev:Visst, så fungerar det väl. Men det är bara stora bolag som kan köpa terminer. Och det gör de ju. Finns ju flera storbolag som gjort det under gågna året och som regeringen nu vill belöna med SVK-pengar trots att de inte haft några ökade kostnader. Jag kan tänka mig att det även finns elbolag bland dem.
Angående senaste inläggen om att tjäna eller förlora på sättet att köpa in kan jag citera Corren idag: I Göteborg riskerar det kommunala elhandelsbolaget att gå back med nästan 200 miljoner kronor under 2022 – vilket gör att kommunen överväger sitt ägarskap. Även i Eskilstuna och Strängnäs gör det kommunala bolaget en mångmiljonförlust. I Linköping finns Bixia som till 100 procent ägs av kommunala Tekniska verken. Under 2021 redovisade bolaget en rekordförlust på cirka 170 miljoner kronor. Pengaläckaget har fortsatt även under 2022 då minusresultatet förväntas bli nära 100 miljoner kronor.
Pär Kaller är vd för Bixia:
– Det är hela elmarknaden och de höga priserna som har uppstått som skapar negativa resultat. Vi har ingångna fastprisavtal med kunderna som löper på som gör att vi får köpa in elen dyrt och sälja den billigare. Det är den enkla principen.
– Det är hela elmarknaden och de höga priserna som har uppstått som skapar negativa resultat. Vi har ingångna fastprisavtal med kunderna som löper på som gör att vi får köpa in elen dyrt och sälja den billigare. Det är den enkla principen.
Ett politiskt problem där ett haveristiskt beslutsfattande fått exakt de konsekvenser som det helt logiskt skulle resultera i. Svenska hushåll och elhandelsbolag behöver inte ha det så här och har absolut noll skäl att acceptera det här. Undrar om MP och S ens begriper vad de ställt till med? Jag förstår inte ens hur debatter kan fortgå i riksdagen utan att ha formen av råutskällning.M marieed2 skrev:Angående senaste inläggen om att tjäna eller förlora på sättet att köpa in kan jag citera Corren idag: I Göteborg riskerar det kommunala elhandelsbolaget att gå back med nästan 200 miljoner kronor under 2022 – vilket gör att kommunen överväger sitt ägarskap. Även i Eskilstuna och Strängnäs gör det kommunala bolaget en mångmiljonförlust. I Linköping finns Bixia som till 100 procent ägs av kommunala Tekniska verken. Under 2021 redovisade bolaget en rekordförlust på cirka 170 miljoner kronor. Pengaläckaget har fortsatt även under 2022 då minusresultatet förväntas bli nära 100 miljoner kronor.
De kan inte termitsäkra allt.
Ja, det var det jag syftade på. De kan bara terminssäkra en grundlast. Volymrisken måste hanteras på något vis. Det är svårt när priset drar iväg så pass mycket.
Kommunala bolag utan egen produktion borde inte få sälja el om det finns den minsta risk att gå med förlust.
Privata lycksökare skiter jag i men att skattebetalarna ska stå för fiolerna (direkt eller indirekt) gör mig förbannad.
Privata lycksökare skiter jag i men att skattebetalarna ska stå för fiolerna (direkt eller indirekt) gör mig förbannad.
Produktionsbolag får inte sälja el.
Men visst kan kommunalt ägda bolag sälja el. De fungerar som vanliga aktiebolag.
Men visst kan kommunalt ägda bolag sälja el. De fungerar som vanliga aktiebolag.