174 920 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Så det är alltså konstaterat att Vattenfall har en klausul som ger dem rätt att utan att få godkännande från kunden, eller ens informera kunden, ändra till tim-pris om kunden har en mätare som möjliggör timdebitering?S sjoberga skrev:Jag tycker varningen för Vattenfalls helt dysfunktionella hantering av existerande kunder (och nyanslutna kunder som inte får välja) är helt berättigad och är superglad för att det togs upp här nu.
Tack ni som uppmärksammade det! Det finns ett stort missnöje hos många som blivit överkörda.
Välj bort Vattenfall om du inte är nöjd. Sprid ordet om det absurda beteendet och respektlösheten mot de avtal de ingått .
Att det finns en överkörningsklausul i avtalen är jävligt men den riktiga jävligheten är de elbolag som använder den för att köra över sina kunder. Det goda i kråksången är att konkurrensen är ganska bra fungerande. Som någon nämnde så har både Skellefteå Kraft och GodEl räknekunnigheten på förskolenivå som krävs för att erbjuda månadsvägt pris - och förmodligen de allra flesta andra också.
OK. Men har du läst punkt 10a i det dokument du själv laddade upp? Där står det ju uttryckligen att timpris är en form av Rörligt pris.Tomture61 skrev:
Fettfel , de måste informera minst 2 mån i förväg om avtalet ändrasK KarroZoo skrev:
Japp. Och det gäller inte bara Vattenfall. Fortum och Skellefteå Kraft har liknande formulering, bara för att nämna två.K KarroZoo skrev:
Har svarats många ggr i tråden om just detta .K KarroZoo skrev:
Tyvärr innehåller tråden 712 inlägg !
De säger att min elmätare (som är från 2008 när huset byggdes) har Timmätning .
Fanns ens Timmätning då ?
Ok.Tomture61 skrev:
Ja det är helt omöjligt att läsa igenom eftersom folk envisas med att tjafsa om en massa annat irrelevant.
Märkligt att dom väljer att tvinga på folk tim-debitering just nu. Måste ju rimligen vara för att företaget tjänar på det.
Ja vi vill absolut inte ha det. Har gamla direktverkande el-element överallt och vvb utan styrning. (Eldar dock mkt i storstugan på vintern).Tomture61 skrev:
Jag jobbar natt och sover dagtid och maken jobbar hemma. Ergo, både han och jag vill ha varmt på dagarna.
Vi vill inte behöva fundera en minut på när vi ska tvätta eller laga mat. Det är tillräckligt mkt annat man ska tänka på och ta ställning till hela tiden. De som vill göra elförbrukningen till en sport kan gärna hålla på med det men lämna oss utanför liksom.