Tomture61 Tomture61 skrev:
De säger att min elmätare (som är från 2008 när huset byggdes) har Timmätning .
Fanns ens Timmätning då ?
Det fanns absolut då, och tidigare än så - men hur vanligt det var att ha det i privatbostader med "normal" storlek på mätarsäkringen (under 63A) får någon som har bättre koll bidra med.
 
K KarroZoo skrev:
Ok. Märkligt.
Nåt som lyfts i större medier?
Vi får väl se om det kommer... :D
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
K KarroZoo skrev:
Ja vi vill absolut inte ha det. Har gamla direktverkande el-element överallt och vvb utan styrning. (Eldar dock mkt i storstugan på vintern).
Jag jobbar natt och sover dagtid och maken jobbar hemma. Ergo, både han och jag vill ha varmt på dagarna.
Vi vill inte behöva fundera en minut på när vi ska tvätta eller laga mat. Det är tillräckligt mkt annat man ska tänka på och ta ställning till hela tiden. De som vill göra elförbrukningen till en sport kan gärna hålla på med det men lämna oss utanför liksom.
Inte många i område 4 som kör med direktel idagsläget. Om ni inte har gratis vet kommer ni lät kunna räkna hem tex en luftvärmepump som ni kan köra lätt på natten och vanligt på dagen. Även enkelt att styra vvb (om den är stor) kan det löna sig. Och då skulle timpris vara till er fördel…
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte många i område 4 som kör med direktel idagsläget. Om ni inte har gratis vet kommer ni lät kunna räkna hem tex en luftvärmepump som ni kan köra lätt på natten och vanligt på dagen. Även enkelt att styra vvb (om den är stor) kan det löna sig. Och då skulle timpris vara till er fördel…
Jag kan mitt hus (gammalt korsvirke, små rum, stängda dörrar pga katter mm mm). Behöver inte tips om uppvärmning etc.
Gör av med 13-14000 kwh/år så vi ska nog klara oss.

Det är precis såna här inlägg som gör tråden totalt oöverskådlig.
 
K KarroZoo skrev:
Jag kan mitt hus (gammalt korsvirke, små rum, stängda dörrar pga katter mm mm). Behöver inte tips om uppvärmning etc.
Gör av med 13-14000 kwh/år så vi ska nog klara oss.

Det är precis såna här inlägg som gör tråden totalt oöverskådlig.
Spänningen är olidlig nu , hur ska det gå! Ska goliat eller svennebanan vinna!
 
  • Haha
adron
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Inte bara jag som är drabbad av detta alltså.

Vad f*n handlar detta om? Fick precis mail med information "till dig som har timpris", jag har inte valt timpris, vi tog vanligt rörligt när vi tecknade avtalet. På alla tidigare fakturor vi fått står det "El - x kWh", nu är det ändrat till "El timpris - kWh".

Jag vill inte ha timdebitering, finns ingen anledning för oss att ha det. Hur kan dom bara ändra?
Fick svar från Vattenfalls kundservice idag på mail.

Sammanfattat:

Vi har alltid haft timpris sedan vi flyttade in i huset i Juni, även fast vi tecknat "vanligt" rörligt avtal. Våran mätare är inställd på timmätning då tidigare ägare av huset begärde det, går ej att ändra tillbaks, då timmätning är "framtidens standard" tydligen.

MG_88 MatGab skrev:
Kollade alla mina gamla fakturor nu (vi har bott i huset sedan juni) och frågan är om vi någonsin haft vanligt rörligt elpris, även fast det stått i avtalet och på vattenfalls hemsida samt på fakturorna förutom den senaste.

Jag ser att vi varje månad har betalat 5-10 öre mer per kWh än vad månadsgenomsnittet per kWh legat på i vårt elområde.
Nu kollade jag igenom fakturorna igen och jämförde mot vattenfalls medelspotpris, tidigare kollade jag på någon annan hemsida för genomsnittspris på elbörsen (Fortums hemsida tror jag). Varför skiljer det sig åt?

När jag jämför våra elfakturor mot vattenfalls medelspotpris har vi legat under medelspotpriset flera månader:

Juni - 8 öre under
Juli - 7 öre under
Augusti - 3 öre över
September - 14 öre under
Oktober - 4 öre under

Vi har inte styrt förbrukningen till lågprisperioder då vi som sagt var ovetandes att vi hade timdebitering.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte många i område 4 som kör med direktel idagsläget. Om ni inte har gratis vet kommer ni lät kunna räkna hem tex en luftvärmepump som ni kan köra lätt på natten och vanligt på dagen. Även enkelt att styra vvb (om den är stor) kan det löna sig. Och då skulle timpris vara till er fördel…
Jag kollade på Energimyndighetens statistik 2021.
Olika uppvärmning av villor.
600 000 Direktel
225 000 Direktel +LVP
268 000 Värmepump
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Fick svar från Vattenfalls kundservice idag på mail.

Sammanfattat:

Vi har alltid haft timpris sedan vi flyttade in i huset i Juni, även fast vi tecknat "vanligt" rörligt avtal. Våran mätare är inställd på timmätning då tidigare ägare av huset begärde det, går ej att ändra tillbaks, då timmätning är "framtidens standard" tydligen.



Nu kollade jag igenom fakturorna igen och jämförde mot vattenfalls medelspotpris, tidigare kollade jag på någon annan hemsida för genomsnittspris på elbörsen (Fortums hemsida tror jag)

När jag jämför våra elfakturor mot vattenfalls medelspotpris har vi legat under medelspotpriset flera månader:

Juni - 8 öre under
Juli - 7 öre under
Augusti - 3 öre över
September - 14 öre under
Oktober - 4 öre under

Vi har inte styrt förbrukningen till lågprisperioder då vi som sagt var ovetandes att vi hade timdebitering.
Stort tack för återkopplingen! Undrar om det är detta som hänt alla andra i tråden också - att de redan haft timpris sedan tidigare men inte vetat om det, och att det är Vattenfall som nu förtydligt fakturan.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag kollade på Energimyndighetens statistik 2021.
Olika uppvärmning av villor.
600 000 Direktel
225 000 Direktel +LVP
268 000 Värmepump
Intressant, men hur många på rad 1 (600 000st) har fjärrvärme?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Intressant, men hur många på rad 1 (600 000st) har fjärrvärme?
Ingen av 600 000 som har direktel har fjärrvärme, de har direktel enbart.
246 000 har fjärrvärme plus 86 000 "fjärrvärme i kombination". Kombination är gissningsvis kamin eller LVP

Goggla på Energistatistik för småhus, om du vill ha tydligare beskrivning
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Stort tack för återkopplingen! Undrar om det är detta som hänt alla andra i tråden också - att de redan haft timpris sedan tidigare men inte vetat om det, och att det är Vattenfall som nu förtydligt fakturan.
Troligen, hade dom inte skickat ut det där mailet och "förtydligat" fakturan hade jag aldrig vetat om det.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
När jag jämför våra elfakturor mot vattenfalls medelspotpris har vi legat under medelspotpriset flera månader:

Juni - 8 öre under
Juli - 7 öre under
Augusti - 3 öre över
September - 14 öre under
Oktober - 4 öre under

Vi har inte styrt förbrukningen till lågprisperioder då vi som sagt var ovetandes att vi hade timdebitering.
Fint att höra att det stämmer att man kan få lägre pris med timmätning utan att ändra något, om man har en lämplig profil. Det är inte så stor skillnad, skulle ni aktivt flytta förbrukningen skulle ni nog tjäna mer, men det är ju helt valfritt om man vill. Och det är inte en katastrof att få timpris utan att veta om det.
 
  • Haha
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
"Timpris-användare" har tydligen, av någon outgrundlig anledning, ett litet behov av att värna andra om att välja samma sak och samtidigt förklara hur smidigt allt fungerar. Veganer brukar typ köra med samma metodik, "jag har då valt bort animalier och det var minsann lätt, nu ska jag predika för att andra göra samma sak". Näee
Man har givetvis rätt att välja precis vilket avtal man vill. personligen bryr jag mig föga om vad gemene man väljer men jag tycker att om man värnar sin egen ekonomi bör man undersöka vilka möjligheter man har att minska sin elräkning. Sedan förstår jag att vissa inte har möjlighet att ändra sin elförbrukning då man t.ex bara har hushålllsel på räkningen. Men de flesta husägare har också värme och det är ju det som kostar. Där går det ju att påverka pris över dygnet med hjälp av timpris.
 
K KarroZoo skrev:
Så det är alltså konstaterat att Vattenfall har en klausul som ger dem rätt att utan att få godkännande från kunden, eller ens informera kunden, ändra till tim-pris om kunden har en mätare som möjliggör timdebitering?
Ja, de kopplar hårt ihop mätmetoden med prismodellen. Redan i avtal från minst 2017 (som vi sett här i tråden). Någon avtalsändring blir det inte, utan bara en ändring av prismodell som man sedan är väldigt dålig på att kommunicera kring. Uppenbarligen är det fortfarande väldigt svårt att förstå på hemsidan om man ska teckna nytt avtal.

Det verkar också vara en standardskrivning för elhandel så åtminstone ett par bolag till har den. Men många erbjuder ändå valfrihet än så länge. För elbolaget är det ett nollsummespel, de får samma riskfria betalning för alla sina inköp bara fördelat på ett annat sätt mellan sina kunder.
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Man har givetvis rätt att välja precis vilket avtal man vill. personligen bryr jag mig föga om vad gemene man väljer men jag tycker att om man värnar sin egen ekonomi bör man undersöka vilka möjligheter man har att minska sin elräkning. Sedan förstår jag att vissa inte har möjlighet att ändra sin elförbrukning då man t.ex bara har hushålllsel på räkningen. Men de flesta husägare har också värme och det är ju det som kostar. Där går det ju att påverka pris över dygnet med hjälp av timpris.
Om man som undertecknad då just nu får minsta elräkning med volymvägt (pga rabatter) pris, ihopparat med många energisparande åtgärder för att minska vad man måste multiplicera med detta pris, är då i linje med ditt tänkande?

Eftersom jag mäter varje månad vad jag hade fått betala med timpris istället och skillnaden ligger inom rabattskillnaden, så är det inte alls otänkbart att byta till timpris (gärna med rabatt på månadskostnaden) när rabatten på nuvarande avtal går ut.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.