D Dilato skrev:
Timmätdata får dom ju löpande varje timme (eller i vart fall varje dag) hela tiden så det vet dom.
Får dom inte det så vet dom det också.
Man kan ha timmätning som rapporteras månadsvis också. Även om det är lite ovanligare. Det fanns fem olika rapporteringsmodeller som listades tidigare i tråden.

S Skopan skrev:
I det omvända fallet, så jo, visst betalar elhandelsbolaget timpris för kundens förbrukning även om den har månadsprisavtal, men månadspriset beräknas ju så det går jämnt upp, så det blir varken vinst eller förlust för elhandelsbolaget. Elhandelsbolaget tar inköpskostnaden för alla med månadspris och fördelar ut den till alla med månadspris proportionellt mot förbrukningen.
Fast det stämmer inte; månadspriset beräknas bara så det går jämnt upp för de som ingår i månadsavräknad mätning. Kunder som har månadsprisavtal men timavräkning ingår inte i snittet, så använder de mer el på dyrtid än snittet så får elbolaget betala mer för kundens förbrukning än vad kunden betalar till elbolaget? Eller menar du att elhandelsbolaget har ett eget rörligt månadspris som inte är samma rörliga månadspris som räknats fram för elområdet?

I så fall kan man alltså få olika rörligt elpris beroende på när andra kunder hos samma elbolag använder elen trots att man är i samma elområde, och det finns anledning för elbolagen att "göra sig av med" kunder som har dålig profil för att få lägre jämförelsepris och bättre rankning på jämförelsesiter?

Redigerat:
MaxHugo MaxHugo skrev:
Du tror väl inte elen hade varit billigare bara för att staten skulle äga rubbet ?
Kan hålla med dig lite om tex järnvägen, att Kina är ägare av Stockholms tunnelbana.
Men tar vi vårdcentralen/äldreboende handlar det mer om att någon säger " jag kan driva det billigare och mer effektivt än kommunen" så blir det privatägt.
Nä men när kommunerna ägde det kommunal nätet så var det billigare och de kommuner som fortfarande äger nätet så ligger dessa bland det lägsta avgifterna. Man vill ju inte bita den hand som föder (medborgarna i kommunen).

A adron skrev:
Eller menar du att elhandelsbolaget har ett eget rörligt månadspris som inte är samma rörliga månadspris som räknats fram för elområdet?
Det menar jag. GodEl har bara ett månadspris per elprisområde. Det spelar ingen roll vilket elnätsområde/elavräkningsområde som kunden har.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
A adron skrev:
Eller menar du att elhandelsbolaget har ett eget rörligt månadspris som inte är samma rörliga månadspris som räknats fram för elområdet?
Alla elhandelsbolag räknar väl fram sitt eget rörliga månadspris? Det är bara förbrukningsprofilen som tas fram av elnätsbolaget. Och månadspriserna för varje elområde, som tas fram av Nordpool, är en helt annan sak, och inte viktade mot de schablonavräknade kundernas (de med månadspris) förbrukning.

C Caddyn skrev:
Men det är ju inte varje enskilt hushålls tycke och smak om elprisavtal som tråden gäller! Det gäller ju ett stort företags sätt att bryta ett pågående avtal! Om man vill ha timpris så tecknar man ett sådant avtal. Om man vill ha rörligt avtal med schablondebitering per månad så tecknar man ett sådant. Det är ju grejen att ett företag kan ändra mitt i avtalsperioden som upprör. Jag har sagt upp mitt avtal med Vattenfall som skulle startat i februari pga detta. Tack trådstartaren för info!
Vill man inte drabbas av överraskning måste man läsa igenom vad man skriver på!

MaxHugo
F fribygg skrev:
Tror du denna regering blir lika bra på informell styrning av Vattenfall som regeringen Löfven?
För lite kunskap för att slänga ut en gissning.
K kortis skrev:
Nä regering brukar inte stänga kärnkraftverk
Exakt. Tycker frågan är konstigt formulerad.

M Mikael 81 skrev:
Alla elhandelsbolag räknar väl fram sitt eget rörliga månadspris? Det är bara förbrukningsprofilen som tas fram av elnätsbolaget. Och månadspriserna för varje elområde, som tas fram av Nordpool, är en helt annan sak, och inte viktade mot de schablonavräknade kundernas (de med månadspris) förbrukning.
Ah, jo, mot slutkund blir det förstås en skillnad beroende på påslag. Men det jag menar är att jag trodde att alla elhandelsbolag tillämpar samma månadsrörliga grundpris - Nordpools spotpris viktat med förbrukningsprofilen för området. Men om vissa av elbolagets månadsrörliga kunder inte räknas in i den förbrukningsprofil som elnätsbolaget tar fram utan elbolaget lägger på dem till förbrukningsprofilen i efterhand så kommer ju olika elbolag att ha olika förbrukningsprofiler för samma område.

• Haha
Tomture61
  • Laddar…
A adron skrev:
Ah, jo, mot slutkund blir det förstås en skillnad beroende på påslag. Men det jag menar är att jag trodde att alla elhandelsbolag tillämpar samma månadsrörliga grundpris - Nordpools spotpris viktat med förbrukningsprofilen för området. Men om vissa av elbolagets månadsrörliga kunder inte räknas in i den förbrukningsprofil som elnätsbolaget tar fram utan elbolaget lägger på dem till förbrukningsprofilen i efterhand så kommer ju olika elbolag att ha olika förbrukningsprofiler för samma område.
Ja, precis. Sedan hänger det ju förstås på vad man menar med förbrukningsprofil. Jag kanske hellre reserverar ordet förbrukningsprofil för det som elnätsbolaget tar fram, och kallar det som elhandelsbolaget gör för volymviktning eller något annat.

Jag utgick tidigare också från att alla elbolag hanterade volymviktning på det sättet du beskriver - d.v.s. alla gör likadant. Men eftersom det dels tydligen är olika mellan olika bolag om man volymviktar varje elnätsområde för sig eller en gång för hela elprisområdet, och dels vissa bolag (men inte alla) erbjuder schablonmånadspris även till timmätta kunder, så måste det ju vara så att olika elbolag har olika metoder för volymviktning.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Tomture61
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Elavtal från Vattenfel 2018 på rörligt pris .
4-20180307 Elavtal.pdf
Redan då (från 2017-07-03) alltså:

För anläggningar med timavräknad förbrukning avser Vattenfalls kostnader för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Kundens timvisa energiförbrukning med tillägg för balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett.

För övriga anläggningar avser Vattenfalls kostnader för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med schablonavräknad förbrukning i samma elområde timme för timme, balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett.

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
Tomture61
Det står i avtalet att det gäller tillsvidare , en månads varsel från båda parter .
Villkorsändring av avtalet skall meddelas mint 2 mån i förväg .
Jag är tvungen att ringa Vattenfel för att säga upp avtalet eller byta via deras hemsida .
Vattenfel har bytt mitt avtal utan att säga ngt om detta .

• Gilla
  • Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det står i avtalet att det gäller tillsvidare , en månads varsel från båda parter .
Jag är tvungen att ringa Vattenfel för att säga upp avtalet eller byta via deras hemsida .
Vattenfel har bytt mitt avtal utan att säga ngt om detta .
Fast vad i avtalet är det som du tänker är ändrat? Hade du inte "Rörligt elpris"?

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
M Mikael 81 skrev:
Fast vad i avtalet är det som du tänker är ändrat? Hade du inte "Rörligt elpris"?
Jag trodde också jag hade rörligt elpris :surprised:
Tills Vattenfel har gjort som i rubriken i denna enorma tråd .
De har ändrat till Timpris , är ju vad tråden handlar om .
Detta utan att säga ens "halvsju"

• Haha
adron
  • Laddar…
Det är ju rörligt.

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.