useless useless skrev:
Den sammanvägda förbrukningsprofilen utgår alltid från elhandelsbolagets egna kunder, inte hela elprisområdet.
Elnätsområdet - inte elprisområdet. Var har du sett att det skulle vara elhandelsbolagets egna kunder?

M Mikael 81 skrev:
Elnätsområdet - inte elprisområdet. Var har du sett att det skulle vara elhandelsbolagets egna kunder?
Elhandelsbolagets kunder är det. Inte säkert att det är alla heller. Det kan vara en delmängd.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Läser man på Vattenfalls hemsida så är deras rörliga pris månadsrörligt om man har månadsavläsning och timpris om man har timavläsning. De skriver bl.a. så här: "Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering".
Så i TS fall har man följt avtalet. Att det inte är TS som beställt timavläsning utan att det skett genom att han givit en annan leverantör i uppdrag att hämta timpriser är kanske märkligt, men sannolikt korrekt.
Ja, precis. Vad som formellt gäller i avtalet är tydligt. Det som jag tycker verkar lite oklart här är om det verkligen är så att det har skett någon förändring i avräkningsmetod hos dem som drabbats av detta eller om det beror på något Vattenfall har gjort i relation till en ev förändrad praxis. Jag tycker det finns för lite information i tråden för att säga något säkert om det.

lilytwig lilytwig skrev:
Elhandelsbolagets kunder är det. Inte säkert att det är alla heller. Det kan vara en delmängd.
Jag är helt med på vad du menar - men var har du fått det från?

Edit: Sorry, blandar ihop useless och lilytwig. Men som sagt, källa på det?

• Gilla
adron
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Förstår jag dig rätt om du menar att ett elhandelsbolag som fakturerar ett "månadspris" till timavräknade kunder räknar fram en separat förbrukningsprofil just för den kundgruppen genom att slå ihop alla de kunderna till en egen förbrukningsprofil. (Till skillnad från de schablonavräknade kunderna som faktureras utifrån elnätsområdets förbrukningsprofil.)
Ja, fast man måste jobba fram ett pris för alla ens kunder med månadsprisavtal oavsett mätmetod. Jag tänkte mig att man använder schablonmetoden m h a förbrukningsprofilen för att översätta månadsmätta till timförbrukning. Sen fyller man på grytan med äkta timmätta månadspriskunder, delar rättvist och serverar soppan. Går det att göra på något annat sätt?

M Mikael 81 skrev:
Elbolagets kunder med månadspris, inte alla kunder. Det viktade månadspriset baseras på vad elhandelsbolaget har köpt varje kWh för till sina kunder med månadspris. Det varierar mellan olika elbolag beroende på när kunderna förbrukar sina kWh.

useless useless skrev:
Elbolagets kunder med månadspris, inte alla kunder. Det viktade månadspriset baseras på vad elhandelsbolaget har köpt varje kWh för till sina kunder med månadspris. Det varierar mellan olika elbolag beroende på när kunderna förbrukar sina kWh.
Fast hur ska det kunna variera mellan olika elhandelsbolags schablonavräknade kunder utifrån när de förbrukar sina kWh, om kunderna är just schablonavräknade, d.v.s. inte har timmätning som kan tala om när elen är förbrukad? :thinking:

• Gilla
adron
  • Laddar…
Elbolaget måste ju köpa in elen exakt den sekund den förbrukas så dom vet ju exakt hur mycket alla deras månadsmedelspriskunders kWh har kostat totalt.

useless useless skrev:
Elbolaget måste ju köpa in elen exakt den sekund den förbrukas så dom vet ju exakt hur mycket alla deras månadsmedelspriskunders kWh har kostat totalt.
Njae, det görs prognoser och planering, men elen köps inte in av elhandelsbolaget utifrån faktisk observerad förbrukning. Återigen, hur skulle det ens vara möjligt givet att vi pratar om schablonavräknade kunder? Det finns ju inga timdata, än mindre sekunddata.

• Gilla
adron
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Ja, fast man måste jobba fram ett pris för alla ens kunder med månadsprisavtal oavsett mätmetod. Jag tänkte mig att man använder schablonmetoden m h a förbrukningsprofilen för att översätta månadsmätta till timförbrukning. Sen fyller man på grytan med äkta timmätta månadspriskunder, delar rättvist och serverar soppan. Går det att göra på något annat sätt?
OK. Då tror jag att jag är mer med på noterna. Du tänker att elhandelsbolaget konstruerar en egen "förbrukningsprofil" som är en sammanläggning av den förbrukningsprofil som elnätsbolaget rapporterat in och de timvärden som elnätsbolaget rapporterat in? Och sedan använder den "förbrukningsprofilen" som underlag för att beräkna kWh-kostnaden per kund?

Och i så fall har du väl rätt i att det inte går att göra på något annat sätt för elhandelsbolaget, givet förutsättningarna. Ett tag var jag inne på att du menade en separat "profil" för just kategorin timavräknade med schablonpris.

Men det jag reagerade från början var att du skrev "Jag trodde de beräknade utifrån den förbrukning som sker hos elhandelsbolagets egna kunder, inte den förbrukningsprofil som används till schablonberäkningar." Men där kanske vi ändå tänker lika ändå? Om vi pratar om schablonavräknade kunder så är ju den förbrukning som sker hos elhandelsbolagets egna kunder per definition fördelad enligt elnätsbolagets förbrukningsprofil eftersom det är den förbrukningsdatan som rapporteras för de kunderna.

Handeln sker ju dagen innan, så den sker på prognos. Sedan måste elhandelsbolaget betala för differensen. Det är en del i de extraavgifter det hänvisas till ibland. För de månadsavlästa kunderna finns det timdata på en kollektivnivå.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Handeln sker ju dagen innan, så den sker på prognos. Sedan måste elhandelsbolaget betala för differensen. Det är en del i de extraavgifter det hänvisas till ibland. För de månadsavlästa kunderna finns det timdata på en kollektivnivå.
Uträknad baklänges då, utifrån totalen för inmatningspunkten minus alla timavräknade uttagspunkter? Och är det i så fall därför som nätförlusterna ingår i förbrukningsprofilen?

• Gilla
adron
  • Laddar…
Nätförlusterna hamnar väl på nätavgiften?

D Daniel 109 skrev:
Nätförlusterna hamnar väl på nätavgiften?
Jag tänker på nätförlusterna i lokalnätet. För hur ska man kunna räkna fram timdatan för de schablonavräknade kunderna utan att få med nätförlusterna?

• Gilla
adron
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur vet man om dom får mätdata per timme eller månad om avtalen heter exakt samma?
total total skrev:
Det verkar vara väldigt förvirrat ...
Se skillnaden på september och oktober månad.
[bild] [bild]
Hur ska jag tänka att november blir?
Tim eller rörligt?

Tittat jag på mitt nuvarande avtal så ska jag tänka rörligt.
[bild]
Eftersom du har Vattenfall som nätägare kommer du ha samma avtal för november - Vattenfalls kundtjänst svarar ju att de inte kommer att ändra tillbaka från TIM-mätning till schablonmätning på redan ändrade elmätare, vilket du måste fått ändrat eftersom de lyckat debitera dig TIM-priset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.