174 978 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Ja, precis. Vad som formellt gäller i avtalet är tydligt. Det som jag tycker verkar lite oklart här är om det verkligen är så att det har skett någon förändring i avräkningsmetod hos dem som drabbats av detta eller om det beror på något Vattenfall har gjort i relation till en ev förändrad praxis. Jag tycker det finns för lite information i tråden för att säga något säkert om det.lilytwig skrev:Läser man på Vattenfalls hemsida så är deras rörliga pris månadsrörligt om man har månadsavläsning och timpris om man har timavläsning. De skriver bl.a. så här: "Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering".
Så i TS fall har man följt avtalet. Att det inte är TS som beställt timavläsning utan att det skett genom att han givit en annan leverantör i uppdrag att hämta timpriser är kanske märkligt, men sannolikt korrekt.
Ja, fast man måste jobba fram ett pris för alla ens kunder med månadsprisavtal oavsett mätmetod. Jag tänkte mig att man använder schablonmetoden m h a förbrukningsprofilen för att översätta månadsmätta till timförbrukning. Sen fyller man på grytan med äkta timmätta månadspriskunder, delar rättvist och serverar soppan. Går det att göra på något annat sätt?M Mikael 81 skrev:Förstår jag dig rätt om du menar att ett elhandelsbolag som fakturerar ett "månadspris" till timavräknade kunder räknar fram en separat förbrukningsprofil just för den kundgruppen genom att slå ihop alla de kunderna till en egen förbrukningsprofil. (Till skillnad från de schablonavräknade kunderna som faktureras utifrån elnätsområdets förbrukningsprofil.)
Elbolagets kunder med månadspris, inte alla kunder. Det viktade månadspriset baseras på vad elhandelsbolaget har köpt varje kWh för till sina kunder med månadspris. Det varierar mellan olika elbolag beroende på när kunderna förbrukar sina kWh.M Mikael 81 skrev:
Fast hur ska det kunna variera mellan olika elhandelsbolags schablonavräknade kunder utifrån när de förbrukar sina kWh, om kunderna är just schablonavräknade, d.v.s. inte har timmätning som kan tala om när elen är förbrukad?useless skrev:
Njae, det görs prognoser och planering, men elen köps inte in av elhandelsbolaget utifrån faktisk observerad förbrukning. Återigen, hur skulle det ens vara möjligt givet att vi pratar om schablonavräknade kunder? Det finns ju inga timdata, än mindre sekunddata.useless skrev:
OK. Då tror jag att jag är mer med på noterna. Du tänker att elhandelsbolaget konstruerar en egen "förbrukningsprofil" som är en sammanläggning av den förbrukningsprofil som elnätsbolaget rapporterat in och de timvärden som elnätsbolaget rapporterat in? Och sedan använder den "förbrukningsprofilen" som underlag för att beräkna kWh-kostnaden per kund?S Skopan skrev:Ja, fast man måste jobba fram ett pris för alla ens kunder med månadsprisavtal oavsett mätmetod. Jag tänkte mig att man använder schablonmetoden m h a förbrukningsprofilen för att översätta månadsmätta till timförbrukning. Sen fyller man på grytan med äkta timmätta månadspriskunder, delar rättvist och serverar soppan. Går det att göra på något annat sätt?
Och i så fall har du väl rätt i att det inte går att göra på något annat sätt för elhandelsbolaget, givet förutsättningarna. Ett tag var jag inne på att du menade en separat "profil" för just kategorin timavräknade med schablonpris.
Men det jag reagerade från början var att du skrev "Jag trodde de beräknade utifrån den förbrukning som sker hos elhandelsbolagets egna kunder, inte den förbrukningsprofil som används till schablonberäkningar." Men där kanske vi ändå tänker lika ändå? Om vi pratar om schablonavräknade kunder så är ju den förbrukning som sker hos elhandelsbolagets egna kunder per definition fördelad enligt elnätsbolagets förbrukningsprofil eftersom det är den förbrukningsdatan som rapporteras för de kunderna.
Handeln sker ju dagen innan, så den sker på prognos. Sedan måste elhandelsbolaget betala för differensen. Det är en del i de extraavgifter det hänvisas till ibland. För de månadsavlästa kunderna finns det timdata på en kollektivnivå.
Uträknad baklänges då, utifrån totalen för inmatningspunkten minus alla timavräknade uttagspunkter? Och är det i så fall därför som nätförlusterna ingår i förbrukningsprofilen?D Daniel 109 skrev:
Nätförlusterna hamnar väl på nätavgiften?
useless skrev:
Eftersom du har Vattenfall som nätägare kommer du ha samma avtal för november - Vattenfalls kundtjänst svarar ju att de inte kommer att ändra tillbaka från TIM-mätning till schablonmätning på redan ändrade elmätare, vilket du måste fått ändrat eftersom de lyckat debitera dig TIM-prisettotal skrev: