useless useless skrev:
Jag har motsatt problem. Jag beställde timdebitering till ena huset för flera veckor sedan och då sa Vattenfall att det bara skulle ta någon vecka att genomföra bytet. Går jag in och kollar mina avtal så står det fortfarande "Rörligt Elpris". Hur svårt ska det vara att byta till timpris?
Nätägaren har enligt lag upp till tre månader att ställa om din mätare till TIM-mätning efter leverantörens beställning - hur fort det går handlar oftast om din mätare går att ändra fjärrmanövrerat eller om man måste ut på plats för ändring alternativt byta mätaren. När nätägaren ordnat TIM-mätning brukar ett tecknat TIM-avtal starta automatiskt. Två alternativ - avvakta eller fråga din nätägare om de fått någon beställning. Lycka till

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur vet man om dom får mätdata per timme eller månad om avtalen heter exakt samma?
Enligt Vattenfall:
Hur vet jag om jag har elavtal med Timpris?
Titta högst upp på baksidan av din faktura från oss. Har du Timpris står det "Elhandelsavtal: Timpris" under "Ditt avtal". Eller så kan du kontakta ditt elnätsbolag för att få mer information om hur din el mäts.

Poängen är att det inte är två olika avtalsformer, utan att rörligt elpris är en avtalsform. Enligt avtalsvillkoren faktureras den avtalsformen som timpris när det är tekniskt möjligt, och annars enligt schablon (månadspris).

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
total total skrev:
fick mailet, loggade in på vattenfall - där står att jag har rörligt avtal.

Tittar på pappersfakturan nu från oktober - där står det att jag har timdebitering.

loggar in idag igen på vattenfall - där står fortfarande att jag har rörligt avtal...

testar att se vad jag kan byta till för avtal, då kan jag byta till rörligt avtal.

Otroligt förvirrande :(:mad:
Avtalet är för rörligt pris. Sen finns olika debiteringsnycklar, individuellt timpris eller gruppvolymvägt på månadsnivå. Vattenfall har fått för sig att blanda ihop mätningen med debiteringen, andra bolag klarar att erbjuda valfrihet och oberoende mellan dessa.

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
total total skrev:
fick mailet, loggade in på vattenfall - där står att jag har rörligt avtal.

Tittar på pappersfakturan nu från oktober - där står det att jag har timdebitering.

loggar in idag igen på vattenfall - där står fortfarande att jag har rörligt avtal...

testar att se vad jag kan byta till för avtal, då kan jag byta till rörligt avtal.

Otroligt förvirrande :(:mad:
Men att Vattenfall inte kan presentera den uppgiften som står på fakturan även när man loggar in på Mina Sidor är ju inte direkt kundvänligt! :rolleyes:

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Men att Vattenfall inte kan presentera den uppgiften som står på fakturan även när man loggar in på Mina Sidor är ju inte direkt kundvänligt! :rolleyes:
Det beror nog på att de inte vet. Det är nätbolaget som vet om du är timavräknad eller schablonavräknad. Vattenfall skapar fakturan när de får underlag från nätbolaget och då blir fakturan efter hur underlaget är uppställt; Vattenfall håller överhuvudtaget inte reda på det själva.

Det verkar vara väldigt förvirrat ...
Se skillnaden på september och oktober månad.
Fakturaspecifikation, elanvändning, jämförelsegraf 2021 och 2022, betalningsinformation, Vattenfall, elektricitet, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en mobilapp från Vattenfall visar fakturaspecifikation, förbrukningsdiagram och kostnadsspecifikation.
Skapa konto

Hur ska jag tänka att november blir?
Tim eller rörligt?

Tittat jag på mitt nuvarande avtal så ska jag tänka rörligt.
Skärmdump från Vattenfall webbsida för elavtal, alternativ för att ändra eller säga upp avtal.
Skapa konto

Redigerat:
A adron skrev:
Det beror nog på att de inte vet. Det är nätbolaget som vet om du är timavräknad eller schablonavräknad. Vattenfall skapar fakturan när de får underlag från nätbolaget och då blir fakturan efter hur underlaget är uppställt; Vattenfall håller överhuvudtaget inte reda på det själva.
Bra poäng. Har inte tänkt på att det skulle vara så!

En relaterad fråga; nån som vet eller tagit reda på: Är det inte så att om din elmätare är inställd för timavräkning så måste Vattenfall (eller valfritt elbolag) betala din el enligt aktuellt timpris?

Jag tolkar beskrivningen i dokumentet från EI nedan som att det är nätbolaget som styr huruvida ett visst elabbonnemang räknas in i den gemensamma förbrukningsprofilen för elområdet eller om det räknas individuellt. Så i så fall är det elhandelsbolaget som får ta vinsten/förlusten om en kund får ha månadsrörligt elabbonnemang trots att elmätaren är inställd för timpris; elhandelsbolaget måste betala kundens el enligt timpris.

https://www.ei.se/download/18.d4c49...avräkning-för-timmätta-kunder-Ei-R2016-03.pdf

total total skrev:
Hur ska jag tänka att november blir? Tim eller rörligt?

På Mina sidor hos Vattenfall står det inte om du har timpris eller månadspris - bara att du har avtalsform rörlig (som täcker båda avräkningsmetoderna). Men om du inte har ändrat något ska ju novemberfakturan beräknas på samma sätt som oktoberfakturan.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
A adron skrev:
Det verkar osannolikt att vattenfall elhandel inte vet vad dom får för mätdata?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det verkar osannolikt att vattenfall elhandel inte vet vad dom får för mätdata?
Dom vet ju säkert vad de fick sist, men inte vad de kommer få nästa månad. Och vad de fick sist kan du ju se genom att titta på senaste fakturan i appen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A adron skrev:
En relaterad fråga; nån som vet eller tagit reda på: Är det inte så att om din elmätare är inställd för timavräkning så måste Vattenfall (eller valfritt elbolag) betala din el enligt aktuellt timpris?

Jag tolkar beskrivningen i dokumentet från EI nedan som att det är nätbolaget som styr huruvida ett visst elabbonnemang räknas in i den gemensamma förbrukningsprofilen för elområdet eller om det räknas individuellt. Så i så fall är det elhandelsbolaget som får ta vinsten/förlusten om en kund får ha månadsrörligt elabbonnemang trots att elmätaren är inställd för timpris; elhandelsbolaget måste betala kundens el enligt timpris.

[länk]
Jag har inte kollat upp det - men utifrån hur jag uppfattade det när jag skummade https://elmarknadshandboken.se/Dokumentation/Texter/NEMHB.pdf så kändes det som att det är tänkt att sitta ihop hela vägen. Det är ju lätt som slutkund att tänka att det bara handlar om hur just min faktura ser ut, men det är mycket som ska avräknas i elsystemet (och mellan flera olika aktörer). Så det kan säkert vara som du skriver.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A adron skrev:
Dom vet ju säkert vad de fick sist, men inte vad de kommer få nästa månad. Och vad de fick sist kan du ju se genom att titta på senaste fakturan i appen.
total total skrev:
Det verkar vara väldigt förvirrat ...
Se skillnaden på september och oktober månad.
[bild] [bild]
Hur ska jag tänka att november blir?
Tim eller rörligt?

[bild]
Vad har du förresten för elpris på septemberfakturan? Och elprisområde?

M Mikael 81 skrev:
Vad har du förresten för elpris på septemberfakturan? Och elprisområde?
Okt 86,42 öre/kWh sep 220,03 öre/kWh. Elområde 3

total total skrev:
Okt 86,42 öre/kWh sep 220,03 öre/kWh. Elområde 3
Tänkte september...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.