MariaBK MariaBK skrev:
Varför?
Nej, Hampus55 har fel på den punkten.

• Gilla
MariaBK
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jo dessvärre är det ju så, men om vi försöker hjälpas åt och flytta den förbrukning vi kan från just de timmarna kan vi både få lägre priser och slippa rullande frånkopplingar (som förvisso fortfarande inte är särskilt troligt). Enda effektiva styrmedlet vi har för att uppmuntra detta är för närvarande att höja priset och på så sätt uppmuntra folk att inte använda elen då.

Jag säger det dock igen, jag tycker att det är fullständigt uselt att det har blivit såhär i vårt land, men man får också komma ihåg att några hundra mil bort pågår ett anfallskrig i kombination med en huvudlös nedläggning av kärnkraft och då får vi just nu göra det bästa vi kan av situationen.
Problemet kom innan februari.

F Fdriver skrev:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men jag har timpris med Vattenfall, EON som kabel och mitt avtal med Vattenfall ser ut så här:
Ingen årsavgift! på 540kr på 12mån.
Kampanjrabatt 100kr/mån 12mån, värt 1200kr.
Rabatt 12mån 4,5öre.

Och visst ibland så går det jämnt upp med rörligt elpris men om du tänker efter så kan du ha koll på Nordpools priser och du ser dem dagen före och vill du tvätta och basta så gör det med "billig" el, och även om det är minuspriser hos Nordpool så betalar du lätt med transportkostnad, påslag, energiskatt och moms, minst en krona och gärna 1,5 krona per kWh så billigt är det inte.

Men om Vattenfall inte erbjuder rörligt elpris så beror det faktiskt att de tjänar på det och du förlorar om du inte har koll på vilka tider du bränner din el, så enkelt är det faktiskt. Det spelar ingen roll hur många gånger du vänder dig, arslet är alltid bak.
Du svara nog fel person!

A ajn82 skrev:
Kärnan är att många verkar tro att månadsmedelpris är medelvärdet av månadens timpriser, så är inte fallet. Det är ett pris som är ett viktat medelvärde, där varje timme viktas med det totala andelen av förbrukningen som skedde just den timmen, för din leverantörs alla kunder som har valt månadsrörligt pris.

Detta medför att månadsmedelpriset kommer att ligga mycket närmre priset för dyra timmar, än för billiga timmar, just för att timmarna från början är dyra för att en stor del av förbrukningen sker just då.

Är man då duktigare än snittet (av de kunder som har rörligt månadspris) betalar man därmed ett medelpris som är högre än om man fått en räkning baserad på sina egna timmar. Och vara bättre än snittet är ju hälften av en given befolkning (under visa förutsättningar, jag skulle påstå att för elförbrukning så är fördelningen troligen något asymmetrisk med en övervikt mot högförbrukare, vilket bör medföra att något fler än hälften faktiskt är bättre än snittet).

Man kan såklart av altruistiska skäl välja att ha ett sådant avtal ändå, men mest trolig är att fler och fler av de som försöker undvika höglasttimmar inser att det vore bättre för dem att byta och även gör så, vilket innebär att gruppen av månadsmedelpris kunder till allt större del består av kunder som har hög förbrukning vid höglasttimmar. Asymptotiskt kan man då tänka sig att detta leder till att månadsmedelpriset närmar sig priser för den dyraste timmen på månaden, vilket gör det till en helt ointressant debiteringsmodel för alla inblandade parter.
Samtidigt är det nog många som inte har mer koll än att de på allvar tror att det blir kalla duschar på kvällen om inte vvb får bara på hela tiden.
Herregud, det finns ju fortfarande en massa hus med direktvärkande eluppvärmning...

D Dayangel skrev:
Det är nog ingen som ser det som en rättighet men det finns gott om exempel på "samhällsfunktioner" som historiskt sett har hittat symbios med vad marknaden önskar sig, ett par exempel har nämnts i denna tråd. Ta ex. läkarbesök, restauranger eller varför inte passansökan.. det är ingen som förväntar sig att priserna varierar över dygn eller innestående månad utan det sätts ett statiskt pris som marknaden hinner acceptera. Tror ingen vill spela lotto med vad morgondagens jobblunch kostar dag efter dag liksom.
Man skall kanske jämföra samma typer av produkter? Så el bör du jämföra med tex bensin, diesel, gas etc. Då ser du att energi ändrar priser flera gånger per dag oftast.

Diesel och bensin mycket stabilare i pris. Det är nämligen väldigt lätt att lagra. Det går inte med el.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Absolut inte. Men då så ska det inte vara påtvingat heller.
Påtvingat?
Du måste läsa de avtal du skriver på! Ingen tvingar dig att köpa el från vattenfall!

Tomture61 Tomture61 skrev:
Sen kan vi också prata priset , om man avtalar att köpa el till rörligt men avtalet ändras , detta utan din vetskap och utan info från elleverantören .
Skillnaden mellan rörligt vs Timpris kan för en del innebära högre elkostnader .
Tycker du detta är ok förfarande av Vattenfel ?
Jag har efterfrågat om någon som "ovetandes" fått avtalet ändrat vill lägga upp de avtal de skrivit på. Tydligen vill ingen det? Är det så att de inser nu att de inte läst vad de skrivit på?

D Daniel 109 skrev:
Diesel och bensin mycket stabilare i pris. Det är nämligen väldigt lätt att lagra. Det går inte med el.
Precis. Men att jämföra elpris med vad en lunch kostar är helt sinnessjukt!

N nissenhj skrev:
Jag har efterfrågat om någon som "ovetandes" fått avtalet ändrat vill lägga upp de avtal de skrivit på. Tydligen vill ingen det? Är det så att de inser nu att de inte läst vad de skrivit på?
Handen på hjärtat, har du alltid läst elavtalets villkorsbilaga in i varenda detalj?

H Hampus55 skrev:
Hur styr du värmen på vintern vid pristoppar?
Skjuter priset i höjden i ett par timmar så fimpar min pump värmen under den tiden. Antingen vis ngenic tune eller sin egna styrning i appen

D Dilato skrev:
Handen på hjärtat, har du alltid läst elavtalets villkorsbilaga in i varenda detalj?
Den stora skillnaden är att jag inte har gått ut offentligt och klagat och påstår att jag blivit lurad/påtvingad något!
Och med handen på hjärtat så läste jag igenom ganska så noga avtalet sist jag tecknade elhandelsavtal

JanneJanne123
K karlmb skrev:
Problemet kom innan februari.
Ja, det är korrekt, sista nedstängningen vid Ringhals var väl 2020 om jag inte missminner mig. Putins krig har dock inte gjort situationen bättre.

N nissenhj skrev:
Den stora skillnaden är att jag inte har gått ut offentligt och klagat och påstår att jag blivit lurad/påtvingad något!
Och med handen på hjärtat så läste jag igenom ganska så noga avtalet sist jag tecknade elhandelsavtal
Jag har tittat på Vattenfalls villkor. Tycker nog att de är väldigt tydliga.
"För att vara garanterad att få timspot måste du göra ett aktivt val och ha en mätare som är anpassad för detta".
Hur kan detta vara svårt att förstå?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
För att vara garanterad att få timspot måste du göra ett aktivt val och ha en mätare som är anpassad för detta".
"Om du gjort ett aktivt val att få månadsspot men har en mätare anpassad för timmätning tvingar vi ändå på dig timspot mot din vilja, och talar inte om det för dig på ett begripligt sätt" är väl vad som händer här....

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.