175 359 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Du kan inte välja ”månadsspott” du väljer rörligt.
Det val du redan gjort hos en annan leverantör, gäller även fortsättningsvis, så om du byter elleverantör så behövs inget nytt medgivande.D Dilato skrev:
Om du givit t ex Greenly tillåtelse att hämta dina tim-mätta förbrukningsdata för att kunna testa deras app, så har du tillåtit tim-mätning. Vattenfall får den informationen och agerar på den.
Så tror jag att det gått till.
Det verkliga problemet kom sommaren 2021, när de 2 nya kablarna från sydnorge togs ibruk och den tidigare instängda vattenkraften där inte behövde gå via SE3 o SE4.JanneJanne123 skrev:
Hej Hampus,H Hampus55 skrev:Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Det du kan göra är att byta till annan elhandlare, då kan du välja och få schablonavräknat genomsnittspris igen. Det finns drygt 120 bolag att välja mellan, kolla på elpriskollen eller elskling.
Mvh Roger Ahlman
Energi-och klimatrådgivare Blekinge och Tingsryd
Men det är ju inte varje enskilt hushålls tycke och smak om elprisavtal som tråden gäller! Det gäller ju ett stort företags sätt att bryta ett pågående avtal! Om man vill ha timpris så tecknar man ett sådant avtal. Om man vill ha rörligt avtal med schablondebitering per månad så tecknar man ett sådant. Det är ju grejen att ett företag kan ändra mitt i avtalsperioden som upprör. Jag har sagt upp mitt avtal med Vattenfall som skulle startat i februari pga detta. Tack trådstartaren för info!
Tecknar du rörligt avtal med Vattenfall så får du avräknat per timme om de får data per timme. Det är inte något de ändrat nu vad jag vet.
Fast det är inte fråga om att Vattenfall bryter ett avtal utan att de inte varit tillräckligt tydliga med vad som står i avtalsvillkoren. För det är inte fråga om att bryta ett avtal, utan om att avtalsvillkoren sedan många år tillbaka innehåller en formulering som de flesta kunder inte varit medvetna om.C Caddyn skrev:Men det är ju inte varje enskilt hushålls tycke och smak om elprisavtal som tråden gäller! Det gäller ju ett stort företags sätt att bryta ett pågående avtal! Om man vill ha timpris så tecknar man ett sådant avtal. Om man vill ha rörligt avtal med schablondebitering per månad så tecknar man ett sådant. Det är ju grejen att ett företag kan ändra mitt i avtalsperioden som upprör. Jag har sagt upp mitt avtal med Vattenfall som skulle startat i februari pga detta. Tack trådstartaren för info!
(Plus att det verkar lite oklart om Vattenfall gått från att tillämpa det avtalsvillkoret från att tidigare inte ha gjort det - eller om det är något annat som ligger bakom.)
Inget är ändrat för mig heller…står rörligt pris på fakturan och ingen annan info från vattenfall. Avtalsområde 4.M Mikael 81 skrev:
M Mikael 81 skrev:Fast det är inte fråga om att Vattenfall bryter ett avtal utan att de inte varit tillräckligt tydliga med vad som står i avtalsvillkoren. För det är inte fråga om att bryta ett avtal, utan om att avtalsvillkoren sedan många år tillbaka innehåller en formulering som de flesta kunder inte varit medvetna om.
(Plus att det verkar lite oklart om Vattenfall gått från att tillämpa det avtalsvillkoret från att tidigare inte ha gjort det - eller om det är något annat som ligger bakom.)
Tecknade mitt avtal med Vattenfall via Compricer. Det hade inte framgått ens till dem, att Vattenfalls rörliga elavtal är lika med timdebitering. Så Vattenfall har uppenbart inte alls varit tydliga med den informationen!M Mikael 81 skrev:Fast det är inte fråga om att Vattenfall bryter ett avtal utan att de inte varit tillräckligt tydliga med vad som står i avtalsvillkoren. För det är inte fråga om att bryta ett avtal, utan om att avtalsvillkoren sedan många år tillbaka innehåller en formulering som de flesta kunder inte varit medvetna om.
(Plus att det verkar lite oklart om Vattenfall gått från att tillämpa det avtalsvillkoret från att tidigare inte ha gjort det - eller om det är något annat som ligger bakom.)
Än en gång tack till trådstartaren, Vattenfall är borta för min del.
Jag har motsatt problem. Jag beställde timdebitering till ena huset för flera veckor sedan och då sa Vattenfall att det bara skulle ta någon vecka att genomföra bytet. Går jag in och kollar mina avtal så står det fortfarande "Rörligt Elpris". Hur svårt ska det vara att byta till timpris?
Är det Vattenfall som elnätsleverantör också? Olika elnätsleverantörer är olika snabba, och man kan ju gissa att en del har extra mycket att göra nu i höst.useless skrev:
fick mailet, loggade in på vattenfall - där står att jag har rörligt avtal.
Tittar på pappersfakturan nu från oktober - där står det att jag har timdebitering.
loggar in idag igen på vattenfall - där står fortfarande att jag har rörligt avtal...
testar att se vad jag kan byta till för avtal, då kan jag byta till rörligt avtal.
Otroligt förvirrande
Tittar på pappersfakturan nu från oktober - där står det att jag har timdebitering.
loggar in idag igen på vattenfall - där står fortfarande att jag har rörligt avtal...
testar att se vad jag kan byta till för avtal, då kan jag byta till rörligt avtal.
Otroligt förvirrande
Rörligt avtal är timberäknat om de får mätdata per timme.