M Mikael 81 skrev:
Tänkte september...
sep 220,03 öre/kWh. Elområde 3
 
A adron skrev:
Dom vet ju säkert vad de fick sist, men inte vad de kommer få nästa månad. Och vad de fick sist kan du ju se genom att titta på senaste fakturan i appen.
Timmätdata får dom ju löpande varje timme (eller i vart fall varje dag) hela tiden så det vet dom.
Får dom inte det så vet dom det också.
 
D Dilato skrev:
Timmätdata får dom ju löpande varje timme (eller i vart fall varje dag) hela tiden så det vet dom.
Får dom inte det så vet dom det också.
Jag hade inte velat ta ansvar för information till kund baserat på det om jag var elhandelsbolag. Att de normalt får förbrukningen rapporterad varje dygn vid timavräkning betyder ju inte att kunden bytt till månadsavräkning bara för att rapporteringen upphört - det kan finnas andra anledningar. Och eftersom timdatan alltid kommer med minst en dags eftersläpning så är ju uppgiften per definition minst en dag gammal när den presenteras.

Jag är helt med på att elhandelsbolaget kan göra en mycket kvalificerad gissning - men det blir ju liksom ändå bara just det.
 
Även jag har fått detta mail (har rörligt elpris). När jag loggar in på mina sidor hos Vattenfall står det dock att jag har rörligt elpris och inte timpris. Tittar jag på senaste fakturan som finns där (men inte kommit som e-faktura än) så har de dock ändrat där till timpris. Tidigare fakturor är rörligt elpris.
 
total total skrev:
sep 220,03 öre/kWh. Elområde 3
Jag frågar för att jag lurar på om det kan vara så att även tidigare månader varit timpris, men utan att det framgått lika tydligt på fakturan. Någon som har en faktura från Vattenfall från september eller tidigare där det står att det är timpris får gärna motbevisa den hypotesen i så fall. 220,03 öre mot deras listade månadspris på 240,21 öre (247,61 öre minus påslag 6 öre och elcertifikat 1,4 öre) vågar jag inte dra någon slutsats av.
 
A adron skrev:
En relaterad fråga; nån som vet eller tagit reda på: Är det inte så att om din elmätare är inställd för timavräkning så måste Vattenfall (eller valfritt elbolag) betala din el enligt aktuellt timpris?

Jag tolkar beskrivningen i dokumentet från EI nedan som att det är nätbolaget som styr huruvida ett visst elabbonnemang räknas in i den gemensamma förbrukningsprofilen för elområdet eller om det räknas individuellt. Så i så fall är det elhandelsbolaget som får ta vinsten/förlusten om en kund får ha månadsrörligt elabbonnemang trots att elmätaren är inställd för timpris; elhandelsbolaget måste betala kundens el enligt timpris.

[länk]
Som jag förstår det handlar det dokumentet om det motsatta problemet - När abonnenten har timprisavtal, mätaren mäter visserligen förbrukning per timme, men inrapporterar för sällan för att kunna vara med rätta värden i dygnsvisa avräkningen. Så då avräknas abonnenten dygnsvis, men med schablonmetod precis som en månadsmätt abonnent och ingår därför också i den förbrukningsprofilen som ligger till grund för schablonen. Slutkunden betalar timpriser som alla andra med timprisavtal (till elräkningen har timvärdena hunnit inkomma), men elhandelsbolaget måste betala vid balansering så som för en månadsavläst. Vilket är sämre för elhandelsbolaget för då kommer inte kundens förflyttning till billigare timmar till nytta.

I det omvända fallet, så jo, visst betalar elhandelsbolaget timpris för kundens förbrukning även om den har månadsprisavtal, men månadspriset beräknas ju så det går jämnt upp, så det blir varken vinst eller förlust för elhandelsbolaget. Elhandelsbolaget tar inköpskostnaden för alla med månadspris och fördelar ut den till alla med månadspris proportionellt mot förbrukningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Rille_lkp Rille_lkp skrev:
Även jag har fått detta mail (har rörligt elpris). När jag loggar in på mina sidor hos Vattenfall står det dock att jag har rörligt elpris och inte timpris. Tittar jag på senaste fakturan som finns där (men inte kommit som e-faktura än) så har de dock ändrat där till timpris. Tidigare fakturor är rörligt elpris.
Och rörligt elpris är hos Vattenfall antingen timpris eller månadspris, så vad som står på Mina sidor är tyvärr inte till någon hjälp, utan det är bara det som står på fakturan som det går att dra någon slutsats av - eller förstås kontakta Vattenfall och fråga.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Rille_lkp Rille_lkp skrev:
Även jag har fått detta mail (har rörligt elpris). När jag loggar in på mina sidor hos Vattenfall står det dock att jag har rörligt elpris och inte timpris. Tittar jag på senaste fakturan som finns där (men inte kommit som e-faktura än) så har de dock ändrat där till timpris. Tidigare fakturor är rörligt elpris.
Vattenfall kallar timpris för rörligt.
 
M Mikael 81 skrev:
Och rörligt elpris är hos Vattenfall antingen timpris eller månadspris, så vad som står på Mina sidor är tyvärr inte till någon hjälp, utan det är bara det som står på fakturan som det går att dra någon slutsats av - eller förstås kontakta Vattenfall och fråga.
Då är det ju sannolikt så att de ändrat vår debitering eftersom texten är ändrad i senaste fakturan men får (försöka) kontakta dom imorgon. För vår fel är det en nackdel då vi har svårt att planera vår förbrukning till de billigaste timmarna.
 
S Skopan skrev:
Som jag förstår det handlar det dokumentet om fet motsatta problemet - När abonnenten har timprisavtal, mätare mätet visserligen förbrukning per timme, men inrapporterar för sällan för att kunna vara med rätta värden i dygnsvisa avräkningen. Så då avräknas abonnenten dygnsvis, men med schablonmetod precis som en månadsmätt abonnenten och ingår därför också i förbrukningsprofilen som ligger till grund för schablonen. Slutkunden betalar timprisar som alla andra med timprisavtal (till elräkningen har timvärdena hunnit inkomma), men elhandelsbolaget måste betala vid balansering så som en månadsavläst. Vilket är sämre för elhandelsbolaget för då kommer inte kundens förflyttning till billigare timmar till nytta.
Nu är jag inte med på hur du tänker. EI:s rapport handlar väl om att kunder som redan har timmätning inte längre ska schablonavräknas? Som det är nu är det ju många elkunder som har tillgång till sina förbrukningsdata timme för timme, men där den historiska förenklingsregeln schablonavräkning fortfarande används trots att det egentligen går utmärkt att fakturera elkunden den faktiska kostnaden för sin elförbrukning istället för att använda schablonbelopp.

I det omvända fallet, så jo, visst betalar elhandelsbolaget timpris för kundens förbrukning även om den har månadsprisavtal, men månadspriset beräknas ju så det går jämnt upp, så det blir varken vinst eller förlust för elhandelsbolaget. Elhandelsbolaget tar inköpskostnaden för alla med månadspris och fördelar ut den till alla med månadspris proportionellt mot förbrukningen.
Om elkunden är timavräknad ingår inte den kundens förbrukning i den förbrukningsprofil som används för att beräkna månadspriset. Menar du att elhandelsbolaget skulle göra en egen korrigering av förbrukningsprofilen, eller har du bara missat hur månadspriset beräknas?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Nu är jag inte med på hur du tänker. EI:s rapport handlar väl om att kunder som redan har timmätning inte längre ska schablonavräknas? Som det är nu är det ju många elkunder som har tillgång till sina förbrukningsdata timme för timme, men där den historiska förenklingsregeln schablonavräkning fortfarande används trots att det egentligen går utmärkt att fakturera elkunden den faktiska kostnaden för sin elförbrukning istället för att använda schablonbelopp.



Om elkunden är timavräknad ingår inte den kundens förbrukning i den förbrukningsprofil som används för att beräkna månadspriset. Menar du att elhandelsbolaget skulle göra en egen korrigering av förbrukningsprofilen, eller har du bara missat hur månadspriset beräknas?
Om elhandelsbolag som erbjuder månadspris till timmätta kunder använder den elhandelsbolagsöverskridande förbrukningsprofilen för att beräkna månadspriset så har jag missat hur den beräknas, ja. Jag trodde de beräknade utifrån den förbrukning som sker hos elhandelsbolagets egna kunder, inte den förbrukningsprofil som används till schablonberäkningar.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Om elhandelsbolag som erbjuder månadspris till timmätta kunder använder den elhandelsbolagsöverskridande förbrukningsprofilen för att beräkna månadspriset så har jag missat hur den beräknas, ja. Jag trodde de beräknade utifrån den förbrukning som sker hos elhandelsbolagets egna kunder, inte den förbrukningsprofil som används till schablonberäkningar.
Förstår jag dig rätt om du menar att ett elhandelsbolag som fakturerar ett "månadspris" till timavräknade kunder räknar fram en separat förbrukningsprofil just för den kundgruppen genom att slå ihop alla de kunderna till en egen förbrukningsprofil. (Till skillnad från de schablonavräknade kunderna som faktureras utifrån elnätsområdets förbrukningsprofil.)
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vattenfall kallar timpris för rörligt.
Hur förklarar du då texten på fakturorna i inlägg #651?
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Förstår jag dig rätt om du menar att ett elhandelsbolag som fakturerar ett "månadspris" till timavräknade kunder räknar fram en separat förbrukningsprofil just för den kundgruppen genom att slå ihop alla de kunderna till en egen förbrukningsprofil. (Till skillnad från de schablonavräknade kunderna som faktureras utifrån elnätsområdets förbrukningsprofil.)
Den sammanvägda förbrukningsprofilen utgår alltid från elhandelsbolagets egna kunder, inte hela elprisområdet.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Och rörligt elpris är hos Vattenfall antingen timpris eller månadspris, så vad som står på Mina sidor är tyvärr inte till någon hjälp, utan det är bara det som står på fakturan som det går att dra någon slutsats av - eller förstås kontakta Vattenfall och fråga.
Läser man på Vattenfalls hemsida så är deras rörliga pris månadsrörligt om man har månadsavläsning och timpris om man har timavläsning. De skriver bl.a. så här: "Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering".
Så i TS fall har man följt avtalet. Att det inte är TS som beställt timavläsning utan att det skett genom att han givit en annan leverantör i uppdrag att hämta timpriser är kanske märkligt, men sannolikt korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.