174 871 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
För att upprepa mig ....L listro skrev:Du och uppenbart många här är uppenbart okunniga om hur ett rörligt elavtal fungerar.
Vanligt rörligt = (Spotpris x Allas användning) x Din % andel. Det innebär att om alla som har rörligt förbrukar under samma tider så blir det identiskt med spottpris. För att vanligt rörligt skall vara lönsamt för någon bygger det på att det är olönsamt för någon annan. Helt enkelt att någon annan som faktiskt anpassar sin förbrukning fortfarande väljer rörligt och således betalar för bla din ignorans.
Tycker alla inlägg där det påstås att Timpris är bra tar udden av det väldigt många råkat ut för . Plus de inlägg där jag (och troligtvis andra) påstås ha en dålig förbrukningsprofil
Man har blivit rövknullad/överkörd/totalt ignorerad av Vattenfel .
Med timpris behöver du inte bry dig. Räkningen kommer i en gång i månaden.L lbgu skrev:
Så står det. Läs igen.lilytwig skrev:
Jag har oberoende källor som bekräftar samma sak gällande just Vattenfall. De låtsas som att timmätning måste paras ihop med timpris, vilket är absurt. Det hade varit en annan sak hade varit om de inte velat erbjuda månadspris av något skäl, men att hävda att det inte går motbevisas av de flesta andra elhandelsbolag liksom den enkla beräkning som behövs tekniskt för att sammanställa förbrukning mätt per timme till månadsavläsning. Fixar man redan i förskoleklassen.
De som tycker att vi med rörligt elavtal lurar varandra !
Öppna era vyer och tänk längre än er näsa ....
EXTREMT trångsynt att klanka ned på oss med rörligt elavtal .
EXTREMT TRÅNGSYNT
Satan i gatan
Öppna era vyer och tänk längre än er näsa ....
EXTREMT trångsynt att klanka ned på oss med rörligt elavtal .
EXTREMT TRÅNGSYNT
Satan i gatan
P Pelolob skrev:
Är det så så vet man ju inte om man direkt ska förvånas. Vattenfalls ledning är kanske inte de skarpaste knivarna precis. De har väl gjort en del riktigt katastrofala affärer utomlands t.ex. De flesta företag brukar nog vilja att deras kunder har den abonnemangsform som företaget tjänar bäst på.
Nej, ni ordnar dyrare priser åt varandra indirekt. Inte lurar ni varandra. Ni verkar ha gott om stålar och lyxar till det lite extraTomture61 skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Vattenfall tar sig rätten att ändra till Timmätning av elförbrukning (och därmed betalning för förbrukning per timme) från Schablonmätning (dvs du betalar ett snittpris för varje dygn, oavsett när på dygnet din förbrukning är.Fredrik_Niklasson skrev:Hen herregud vilken tråd detta blivit...
Är det någon som kommer ihåg vad TS faktiskt skrev i början?? Skärpning gubbar och gummor!!
TS upplever att han blivit påprackat ett avtal han inte vill ha eller har bett om. Det var grundfrågan! Nu handlar hela tråden om att några skall bevisa för andra att timpris eller månadsmedelvärde är bäst... En intressant fråga i sig, men vill man diskutera den frågan finns ett antal andra trådar, eller skapa en egen.
Så till TS: Tråkigt om du fått ett avtal du inte vill ha eller bett om. Jag vill iallafall välja själv, och inte bli påprackad något jag inte bett om. Det gäller elavtal, telefonabonnemang, boräntor, tv-utbud eller något annat. Jag vill välja själv så länge produkten finns.
Allt gott!
Detta är inte ok! Ansvariga är Vattenfall Eldistribution, en annan kundtjänst och organisation än Vattenfall.
Vi fick en ny mätare installerad i november 2021. I samband med det ändrades vårt abonnemang (utan att vi begärt det eller anmält) från Schablonmätning till Timmätning.
Eftersom vi inte kan styra vår förbrukning över dygnet, ägnade jag cirka 8 timmar i telefonkö och telefonsamtal med först Vattenfall, sedan Vattenfall Eldistribution (tel 0771-101050)
Första beskedet var att om man en gång ändrat till Timmätning kan man inte ändra tillbaka till Schablonmätning (någonsin!)
Jag var bestämd i mina konversationer med kundtjänsten om att vi INTE beställt Timmätning och INTE vill ha det.
Förra veckan fick jag mail från Vattenfall Eldistribution att de nu ändrat tillbaka till Schablonmätning.
Så ni som fått ändrat till Timmätning utan att ha begärt detta eller tecknat avtal om det: Protestera. Bråka. Ifrågasätt. Och anmäl till ARN.
Och alla som bara vill diskutera elförbrukning och elpriser kan väl göra det i en annan tråd. Snälla.
Fast det är ändå sjukt att mätperioden ska kopplas ihop med debiteringsmallen åt det hållet. Mäter man per timme är det bokstavligen en barnlek att ta fram månadsavläsningen.K Kerstin GBG skrev:Vattenfall tar sig rätten att ändra till Timmätning av elförbrukning (och därmed betalning för förbrukning per timme) från Schablonmätning (dvs du betalar ett snittpris för varje dygn, oavsett när på dygnet din förbrukning är.
Detta är inte ok! Ansvariga är Vattenfall Eldistribution, en annan kundtjänst och organisation än Vattenfall.
Vi fick en ny mätare installerad i november 2021. I samband med det ändrades vårt abonnemang (utan att vi begärt det eller anmält) från Schablonmätning till Timmätning.
Eftersom vi inte kan styra vår förbrukning över dygnet, ägnade jag cirka 8 timmar i telefonkö och telefonsamtal med först Vattenfall, sedan Vattenfall Eldistribution (tel 0771-101050)
Första beskedet var att om man en gång ändrat till Timmätning kan man inte ändra tillbaka till Schablonmätning (någonsin!)
Jag var bestämd i mina konversationer med kundtjänsten om att vi INTE beställt Timmätning och INTE vill ha det.
Förra veckan fick jag mail från Vattenfall Eldistribution att de nu ändrat tillbaka till Schablonmätning.
Så ni som fått ändrat till Timmätning utan att ha begärt detta eller tecknat avtal om det: Protestera. Bråka. Ifrågasätt. Och anmäl till ARN.
Och alla som bara vill diskutera elförbrukning och elpriser kan väl göra det i en annan tråd. Snälla.
De flesta elbolag håller med mig.
Eller byt elhandelsbolag till ett bolag som erbjuder månadsrörligt åt alla, oavsett om de har timmätning eller månadsmätning/schablonmätning. Exempel är GodEl och Skelleftekraft. Hade du haft ett sånt elhandelsbolag hade du inte påverkats av att du fått timmätning. Det är elhandelsbolaget Vattenfall som hanterar detta märkligt enligt min mening.K Kerstin GBG skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Vet inte var du bor, men de siffrorna stämmer inte för zon 3.H Hampus55 skrev:
Jag sparade 307kr i oktober månad på att ha timtaxa. Se bilden nedan.