175 355 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Genomsnittet beräknas väl ändå genom sammanslagen förbrukning/ kostnad av alla inom området för att få ut ett kilowattpris. Sen multipliceras detta pris med varje enskilds förbrukning.H Hampus55 skrev:
För de med familj där kanske 95% av all förbrukning ligger på "dyra" timmar med nästan noll användning övriga timmar är månadspris tveklöst billigare än timpris.
Samma gäller förstås system som är för gamla för att ta möjlighet att styras per timmar. Tex gamla värmeanläggningar, spa-bad osv. Just gällande spa-bad så går det inte att regelbundet bryta strömmen för att spara el eftersom cirkulationspumpen måste se till så vattnet rör sig för att undvika algblomning. Vissa bad går att bygga om, andra inte. Oavsett vilket är det inga smidiga lösningar för gemene man.
En del oklart i den här tråden o speciellt i infot från Vattenfall.
1. Hur elförbrukningen mäts och hur den debiteras är inte samma sak.
2. Vattenfall är väldigt oklara på punkt 1.
3. Vattenfall påstår att deras inköpspris på elen på elbörsen är beroende av vilken elmätare den enskilde konsumenten har. Väldigt underligt påstående.
1. Hur elförbrukningen mäts och hur den debiteras är inte samma sak.
2. Vattenfall är väldigt oklara på punkt 1.
3. Vattenfall påstår att deras inköpspris på elen på elbörsen är beroende av vilken elmätare den enskilde konsumenten har. Väldigt underligt påstående.
För Vattenfalls del spelar det liksom ingen roll hur kostnaden fördelas, antingen via timpris per konsument direkt eller ihopsamlat på alla i gruppen utslaget per kWh. Risken är noll i båda fallen för elbolaget. Så det är märkligt att låtsas som att det har med timmätningen att göra.
Medlem
· västra götaland
· 3 inlägg
267 på en månad år inte så mkt. Du har väl inte eluppvärmd hus antar jag.Huddingebo skrev:Jag gjorde förra månaden (Oktober) av med 267kWh.
Högst förbrukning har jag efter jobbet när alla kommer hem. Mat ska lagas, någon liten ska bådas, saker ska laddas, TV:n är på osv.
Även på morgonen drar det extra mycket innan alla har lämnat huset.
Jag tjänar definitivt ingenting på påtvingat timpris!
Tror ingen kollar kommande elpriserna mer än 1 gång dagen innan och de flesta bryr sig nog inte om det börjar på 0,XX? Du som är norrläggning borde ju kunna fjöla av?!Tomture61 skrev:
Tomture61 skrev:
Det är någon annan än jag som är mest förvirrad i denna dialog. Idag toppar elpriset på 12,8 öre per kWh. Imorgon ser det ut som att det går upp en hel del, men ligger ändå under en krona per kWh hela dagen.Tomture61 skrev:
Min -22,35 öre / MWhS sjoberga skrev:
Max 102,08 öre / MWh
Idag Lördag 12 November 2022 , kollat 13.38 idag .
Vad ens elhandelsbolag tar betalt vs Nord Pool är ngt man kan fundera över .....
Sett inlägg i denna tråd där priset aldrig blir minus
Redigerat: