Nissens Nissens skrev:
Vadå ställa om livet till ”dygnets mörka timmar”??
Du behöver ju inte sitta och titta på varmvattenberedaren när den producerar varmvatten. Den klarar det ändå…
Du vet inte hur dom funkar va?
När man tar en dusch på morgonen så fylls den med kallvatten, hur tänker du att den fixar det nattetid?

Jag har månadsrörligt hos vattenfall, jag har inte fått nått Mail om att jag har timpris. Går man in hos vattenfall och tittar så har dom ju månadsrörligt och även timpris att välja mellan, dom har inte tagit bort månadsrörligt?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Television_Set skrev:
Du vet inte hur dom funkar va?
När man tar en dusch på morgonen så fylls den med kallvatten, hur tänker du att den fixar det nattetid?
Tja, jag styr värmesystemet så att det i stort sett endast kör på lågtaxa utan att det påverkar mina levnadsvanor.

En varmvattenberedare (i mitt fall värmepump) värmer vatten och sparar det så att det finns tillgängligt vid behov. En termostat pytsar ut rätt mängd varmvatten så det blandas med kallt vatten och får en lagom hög temperatur i kranar/dusch etc.

Om man tex stänger av elen till beredaren så kommer varmvatten att fortsätta att pytsas ut tills det är slut i tanken.
I mitt hus räcker det ackumulerade varmvattnet i mer än ett dygn utan att man behöver värma nytt. Så varmvatten behöver inte produceras så fort man använder sig av det.

Och jag behöver inte sitta och titta på beredaren när den producerar varmvatten, oftast sover jag gott under tiden. :)

Så, nu vet du också hur det fungerar.

• Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Så du tror att det inte påverkar ditt elpris?
Inte i samma utsträckning

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Ja, om du vinner på att ha ett månadsrörligt så beror det ju på att andra förlorar på det.
Jag tycker att det är rimligt att man betalar för sin egen förbrukning i stället för att vi slår ihop allas förbrukning och drar ett snitt på det. Sannolik kommer de som förbrukar el till ett lägre pris än ert snitt att tycka samma sak och byta till timpris. Så månadsmedel blir så dyrt att det inte är vettigt att ha produkten.

Det är inte kritik av hur du använder el. Det är möjligen kritik av att du tycker att andra ska betala för det.
Elhandelsmarknaden är förhoppningsvis fri , så tillvida att jag själv kan välja vem jag vill ska sälja el till mig .
Priserna på el är olika .
Jag kan själv välja tex ett bundet pris eller som i mitt fall ett rörligt , tycker det passar bäst just nu .
Alla som väljer rörligt pris får helt enkelt acceptera att de finns som du uttrycker det "dålig förbrukningsprofil"
(för övrigt ett negativt uttryck/påstående) med i matchen .
Men det viktiga , jag har valt det !

Jag har sedan flera år timpris via Tibber och är väldigt nöjd med detta. Snittet på spotpriset utslaget över året har varje år varit lägre än snittet för rörligt elpris. Hittills i år är snittet för rörligt elpris 153,21 öre/kWh och Tibbers snitt är 147 öre/kWh för elområde 4, båda utan moms och elnätsavgifter.

Med timpris kan jag dessutom välja att inte köra elintensiva saker när elpriset är som högst så snittet för de kWh jag förbrukat är således avsevärt lägre än ovan. Man vänjer sig förvånansvärt snabbt vid detta och det blir en sport att planera, och styra hemmet efter lägsta elpriset.

Jag ser alltså inga problem med timpris så ni som har Vattenfall kan säkert vara lugna.

Tomture61
Hoppas du har förstått rubriken + alla hushåll funkar inte på samma sätt .
En del har tex tonåringar som duschar en halvtimma , en del bebos av pensionärer , listan kan göras lååååång .

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Fantastiskt, då skulle jag spara ihop till en halv Capricciosa i månaden

• Gilla
ch75
  • Laddar…
L larsha1 skrev:
Det betyder att återvändon är att helt enkelt byta elhandelsbolag om något annat kan erbjuda Rörligt (månadsavtal) även fast man har timavläst mätare eller har fått det genom att man gett Greenely fullmakt.
Skelefteå kraft säger under Tillval: Timme för timme att:
Om du vid ett senare tillfälle vill byta tillbaka till månadsmätning beror det på om ditt elnätsbolag godkänner detta.
https://www.skekraft.se/privat/elavtal/rorligt-elpris/#box-no-2
:thinking:

H Hampus55 skrev:
Du fattar inte jag har mail från vattenfall där dem själva säger att den som äger mätaren programmerar om till timavläsning då kan man inte välja tillbaka om du kör med vattenfall som elleverantör. Du måste byta till nån som kan erbjuda månadspris oavsett om mätarenr programmerad. Men vattenfall gör inte det. Är den programmerad till timavläsning så får du timpris

Alla nyinstallerade elmätare stödjer timavläsning. Vår mätare har gjort timavläsning i många år och jag kan se förbrukning för varje timme, detta innebär inte att jag måste välja timpris av elleverantören. Om Vattenfall inte har det avtal som du önskar så är det bara att byta elleverantör.

• Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag har vattenfall sedan ett halvår, jag beställde rörligt pris och loggar jag in så står det rörligt pris för mitt avtal, men på fakturan står det timpris? På fakturan har jag bara ett pris per månad, t.ex. september 132 öre/Kwh, vilket låter som månadspris för mig?
Ni som vet att ni har timpris, hur ser en timprisfaktura ut? varje timme är väl inte specad?
Jag har timpris via God El, där specas mitt personliga snittpris och antalet kWh på fakturan. Att speca varje timme för sig för hela månaden på fakturan hade varit orimligt :)

• Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset :crysmile:

Eh, med timpris betalar du ju aktuellt timpris. Själv sänkte jag vår elkostnad med ca 2000:- genom att gå från rörligt till timpris med Tibber.

Nu kan jag tvätta, diska och ladda bilen på natten när elen är som billigast.

Tomture61
Tycker alla inlägg där det påstås att Timpris är bra tar udden av det väldigt många råkat ut för . Plus de inlägg där jag (och troligtvis andra) påstås ha en dålig förbrukningsprofil :crysmile:
Man har blivit rövknullad/överkörd/totalt ignorerad av Vattenfel .

• Gilla
  • Haha
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Så här står det i informationen från Vattenfall och det tolkar jag på annat sätt än vad du skrivit.

"Kan jag byta elavtal om jag inte längre vill ha Timpris?

Du kan när som helst teckna om ditt elavtal till Fast elpris. Vi genomför bytet till kommande månadsskifte.

Vill du återgå till ett Rörligt elpris med månadsmätning kan vi inte garantera det, eftersom din elräkning baseras på vilken typ av mätning vi får från ditt elnätsbolag. Ditt elnätsbolag har skyldighet att lägga om din mätare på timmätning om du efterfrågar det. Däremot har elnätsbolagen i Sverige ingen skyldighet att lägga tillbaka dig på månadsmätning om du skulle ångra dig. Det innebär att det helt enkelt skiljer sig mellan elnätsbolag hur lätt det är att byta tillbaka. Vill du vara på den säkra sidan är det bra att kontakta ditt elnätsbolag och fråga innan du går över till timmätning, om du vet med dig att du eventuellt vill byta tillbaka i framtiden."

Stickan

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Så här står det i informationen från Vattenfall och det tolkar jag på annat sätt än vad du skrivit.

"Kan jag byta elavtal om jag inte längre vill ha Timpris?

Du kan när som helst teckna om ditt elavtal till Fast elpris. Vi genomför bytet till kommande månadsskifte.

Vill du återgå till ett Rörligt elpris med månadsmätning kan vi inte garantera det, eftersom din elräkning baseras på vilken typ av mätning vi får från ditt elnätsbolag. Ditt elnätsbolag har skyldighet att lägga om din mätare på timmätning om du efterfrågar det. Däremot har elnätsbolagen i Sverige ingen skyldighet att lägga tillbaka dig på månadsmätning om du skulle ångra dig. Det innebär att det helt enkelt skiljer sig mellan elnätsbolag hur lätt det är att byta tillbaka. Vill du vara på den säkra sidan är det bra att kontakta ditt elnätsbolag och fråga innan du går över till timmätning, om du vet med dig att du eventuellt vill byta tillbaka i framtiden."

Stickan
Och som skrivet, många elbolag klarar att summera mätningarna per timme till en total på månaden och multiplicera med det vägda priset och därmed erbjuda månadspris (volymvägt) även om man föredrar att få data per timme av andra skäl.

Att blanda ihop mätmetoden med avtalet är barockt.

Nu står det i avtalsvillkoren att elbolaget har rätt att ensidigt ändra det men det är inte mindre tokigt för det.

• Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.