Stickan56 Stickan56 skrev:
Så här står det i informationen från Vattenfall och det tolkar jag på annat sätt än vad du skrivit.

"Kan jag byta elavtal om jag inte längre vill ha Timpris?

Du kan när som helst teckna om ditt elavtal till Fast elpris. Vi genomför bytet till kommande månadsskifte.

Vill du återgå till ett Rörligt elpris med månadsmätning kan vi inte garantera det, eftersom din elräkning baseras på vilken typ av mätning vi får från ditt elnätsbolag. Ditt elnätsbolag har skyldighet att lägga om din mätare på timmätning om du efterfrågar det. Däremot har elnätsbolagen i Sverige ingen skyldighet att lägga tillbaka dig på månadsmätning om du skulle ångra dig. Det innebär att det helt enkelt skiljer sig mellan elnätsbolag hur lätt det är att byta tillbaka. Vill du vara på den säkra sidan är det bra att kontakta ditt elnätsbolag och fråga innan du går över till timmätning, om du vet med dig att du eventuellt vill byta tillbaka i framtiden."

Stickan
Andra elhandelsbolag erbjuder rörligt månadspris även när elnätsbolaget mäter per timme. Så hade jag i flera månader så att jag kunde läsa av och anpassa förbrukningen innan jag verkligen bytte till timdebitering.

Är det svårare än att byta bort Vattenfall?

• Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Snick snack från din sida du . För sjuttioelfte ggn . Tecknade med Vattenfel 2018 ett rörligt pris på el , har samma elmätare från huset byggdes 2008 .
Blir uppmärksammad av Hampus55 att jag borde kolla min elräkning .
Mycket riktigt from Okt 2022 debiteras jag för Timpris !
OBS har ej bytt elleverantör , har ej bett om Timpris !
Vattenfel har utan att infa mig gjort denna ändring utan min vetskap !
Mycket intressanta att du redan 2008 fått en elmätare som klara av timredovisning! Blev du utsedd att utprova någon prototyp elmätare?

Tomture61
N nissenhj skrev:
Mycket intressanta att du redan 2008 fått en elmätare som klara av timredovisning! Blev du utsedd att utprova någon prototyp elmätare?
Har inte fått ngn sådan info

Alltså det är helt okej att du gillar denna sport. För andra kanske en viss distans till spotpriset är mer hälsosam. Det är ett samhällsnyttigt sportintresse så kör på!

Det är inte heller några problem att jaga ören med kupongjakt via tunnelbanan, men jag känner inte att det är en sport jag väljer att lägga tid på.

Att folk har oändligt med tid att lägga på att optimera sitt elpris är gott så. Jag vill inte göra det, utan väljer andra avtalstyper.

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Det installerades av en hel del bolag redan vid förra mätarbytet.

• Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
N nissenhj skrev:
När jag hade Sollentuna Energi som nätägare (ca 10 år sedan) så betalade vi en rörlig effektavgift baserad på timmätning.

Stickan

L Lutte skrev:
Inte i samma utsträckning
Nej, inte när alla tänker så

Nissens Nissens skrev:
Om man tex stänger av elen till beredaren så kommer varmvatten att fortsätta att pytsas ut tills det är slut i tanken.
Här uppstår problemet, det går i många fall inte att enkelt stänga av varmvattenproduktionen i värmepumpen. Jag kan enkelt stänga av värmeproduktion till elementen (manipulera utetemperatursensor) men stänga av varmvattenproduktion kräver större ingrepp.
Otaliga gånger har jag sett på min elmätare (IKEA Sparnäs) att varmvattenproduktion startat när elen är som dyrast utan att jag önskat det.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan det vara en nackdel med timpris menar du ?
Alla kanske inte kan styra förbrukningen till när den är billig. Då blir det billigare med ett snittpris.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Här uppstår problemet, det går i många fall inte att enkelt stänga av varmvattenproduktionen i värmepumpen. Jag kan enkelt stänga av värmeproduktion till elementen (manipulera utetemperatursensor) men stänga av varmvattenproduktion kräver större ingrepp.
Otaliga gånger har jag sett på min elmätare (IKEA Sparnäs) att varmvattenproduktion startat när elen är som dyrast utan att jag önskat det.
Jag styr värmepumpen med Plejd och en kontaktor. På det viset har jag 100% kontroll över värmesystemet.

Vissa tycker att det är mindre bra att bryta strömmen, men ser man på fakta så har åtminstone jag inte lyckats hitta något negativt med det, så det är mest tyckanden.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Stickan56
Nissens Nissens skrev:
Jag styr värmepumpen med Plejd och en kontaktor. På det viset har jag 100% kontroll över värmesystemet.
Kul för dig, men knappast något för gemene man.

Stickan

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så hur stänger du av varmvattenberedning men behåller elementvärme med din Plejd?
Att stänga av hela pumpen är inte en option bara för att slippa värma tappvatten efter dusch.

Nissens
Stickan56 Stickan56 skrev:
Kul för dig, men knappast något för gemene man.

Stickan
Det är en synnerligen enkel installation. En elektriker lär fixa det på någon timme.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Så hur stänger du av varmvattenberedning men behåller elementvärme med din Plejd?
Att stänga av hela pumpen är inte en option bara för att slippa värma tappvatten efter dusch.
Nej, eftersom jag styr värmepumpen att köra på ”lågpris” så är det ju helt ok att den även värmer varmvattnet samtidigt. Det finns liksom aldrig behov av att bara köra varmvattenproduktion.

Har även ett eluppvärmt badrumsgolv som går samtidigt med värmepumpen eftersom det är lågtaxa när den går.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.