Jag har också varit i kontakt med Vattenfall kring detta. Enligt personen jag talade med är det en policy dom har för att kunden ska välja timpris. Enligt kundtjänsten tjänar dom mer pengar på rörligt/schablon än timpris. Det går att säga upp avtalet men inte byta. En annan person i hushållet kan signa upp sig istället på ett nytt avtal om det tidigare sägs upp. På sås ätt kringgår man deras policy.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Så länge dem har ändrat till timpris så spelar det ingen roll vilket bolag man byter till. Det kommer ALLTID bli timpris.
Vem menar du byter till timpris när du skriver ”dem”? Vattenfall som nätägare? Vattenfall som elleverantör? Eller nån annan nätägaren eller leverantör? Är det inte en sak att man har en timbaserat mätare men en helt annan sak vad man har för avtal med sin leverantör? Jag fick tim-mätare installerat av nätägaren för drygt ett år sedan, köper ändå el på rörligt månadspris av min leverantör.

Menar du att det på något sätt inte går om vattenfall är nätägaren? Det måste väl leverantören strunta i hur nätägaren mäter.

• Gilla
  • Älska
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
S Sepp skrev:
Vem menar du byter till timpris när du skriver ”dem”? Vattenfall som nätägare? Vattenfall som elleverantör? Eller nån annan nätägaren eller leverantör? Är det inte en sak att man har en timbaserat mätare men en helt annan sak vad man har för avtal med sin leverantör? Jag fick tim-mätare installerat av nätägaren för drygt ett år sedan, köper ändå el på rörligt månadspris av min leverantör.

Menar du att det på något sätt inte går om vattenfall är nätägaren? Det måste väl leverantören strunta i hur nätägaren mäter.
Kolla #286
Vattenfel kör över oss , skiter i vad vi har tecknat för avtal (rörlig pris)

• Gilla
Sepp
  • Laddar…
S Sepp skrev:

Det borde vara oberoende saker, men det verkar som Vattenfall tvingar på kunder timprisavtal nu. Enligt villkoren men uppåt väggarna. Jag har nu hört fler som drabbats av det (utanför detta forum). Inte okej tycker jag, att ensidigt ändra prismodell på ett avtal.

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
S Sepp skrev:
Vattenfall (elleverantören) besitter tydligen inte kompetensen att konvertera (addition) till månadsförbrukning om förbrukningen tim-rapporteras från nätägaren (ovsett vilken nätägare).

• Gilla
Sepp och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min -22,35 öre / MWh
Max 102,08 öre / MWh

Idag Lördag 12 November 2022 , kollat 13.38 idag .

Vad ens elhandelsbolag tar betalt vs Nord Pool är ngt man kan fundera över .....
Sett inlägg i denna tråd där priset aldrig blir minus :thinking:
Jag får samma både på Eons app och Greenely, priset toppar med 12,8 öre idag. Tittat alldeles nyss.

S sjoberga skrev:
Jag får samma både på Eons app och Greenely, priset toppar med 12,8 öre idag. Tittat alldeles nyss.
Vilket elområde?
här i SE4 är HÖGSTA TIMPRIS10,21 öre/kWh
https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo#dagspriser

i morgon blir det dyrt efter 16:00

Linjediagram visar två dataserier över tid, med jämförelse av dagens och morgondagens värden och snitt.

Om du anser att de med rörligt avtal och som lever som jag + min familj så har du nog halva Sverige emot dig nu .
Du och uppenbart många här är uppenbart okunniga om hur ett rörligt elavtal fungerar.
Vanligt rörligt = (Spotpris x Allas användning) x Din % andel. Det innebär att om alla som har rörligt förbrukar under samma tider så blir det identiskt med spottpris. För att vanligt rörligt skall vara lönsamt för någon bygger det på att det är olönsamt för någon annan. Helt enkelt att någon annan som faktiskt anpassar sin förbrukning fortfarande väljer rörligt och således betalar för bla din ignorans.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
adron och 6 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
På vilket sätt menar du att Vattenfall ändrat till timpris?
Det står ju i mailet att du har timpris och inget annat

H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.

Tomture61
L listro skrev:
Du och uppenbart många här är uppenbart okunniga om hur ett rörligt elavtal fungerar.
Vanligt rörligt = (Spotpris x Allas användning) x Din % andel. Det innebär att om alla som har rörligt förbrukar under samma tider så blir det identiskt med spottpris. För att vanligt rörligt skall vara lönsamt för någon bygger det på att det är olönsamt för någon annan. Helt enkelt att någon annan som faktiskt anpassar sin förbrukning fortfarande väljer rörligt och således betalar för bla din ignorans.
Varför jag ej valt bundet elpris för flera år framåt beror nog på min okunskap att se in i framtiden .
Varför jag valt rörligt elavtal beror på min taskiga ekonomi som inte kan investera i elektronik som kan anpassa sig till ett Timprisavtal .
Var det ngt mer du ville hacka på mig :rolleyes:

Tycker du är extremt trångsynt :rolleyes:

• Gilla
KarroZoo och 3 till
  • Laddar…
L Lasse Holmström skrev:
På vilket sätt menar du att Vattenfall ändrat till timpris?
Det står ju i mailet att du har timpris och inget annat
I mailet ja, men inte i det avtal som tecknats, där var det månadspris. Vattenfall har ensidigt ändrat.

• Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilket elområde?
här i SE4 är HÖGSTA TIMPRIS10,21 öre/kWh
[länk]

i morgon blir det dyrt efter 16:00

[bild]
SE3 men Greenely publicerar inkl moms och skatter

S sjoberga skrev:
SE3 men Greenely publicerar inkl moms och skatter
Bara moms, inga andra skatter.
Det går att stänga av moms på priset i inställningar $Elpriser

Så här såg mail ut . Uppfattade detta som reklam och inte ngn konstig info om att jag har Timpris !

Information till dig som har elavtal med timpris

[bild]

Så fungerar timpris på el

Du har idag ett elavtal med timpris, som följer timpriset på elbörsen Nord Pool. Du betalar för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just den timmen. Elpriset varierar över dygnet, så kan du styra din förbrukning till tider då elpriset är lägre finns det pengar att spara. Så kan du dra nytta av fördelarna med Timpris.

Störst effekt på elkostnaden blir det såklart om du minskar elförbrukningen. Ta hjälp av Energispararen som ger dig tips och hjälper dig att skapa en personlig energisparplan.

Vanliga frågor och svar om Timpris.
Det där är ju information till dom som redan har timpris. Står väl inget om avtalsändring?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
lilytwig lilytwig skrev:
Det där är ju information till dom som redan har timpris. Står väl inget om avtalsändring?
Eller hur , har inte fått info från Vattenfel att de ändrat mitt avtal !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.