Nissens Nissens skrev:
Prova gärna ordet ”de” någon gång. Du skriver ju bra i övrigt så att du konsekvent använder ”dem” ser rätt märkligt ut… tror till och med att det blir mer rätt om du skulle använda ”de” överallt. ;)
Ska man konsekvent använda något ord så är det bättre att välja ”dom” som fungerar som substitut för både de och dem. Gör mindre ont att läsa.
Jobbar som mellanstadielärare och användande av de och dem tränas faktiskt flitigt. Men det är ganska svårt att lära sig varaktigt.

• Gilla
  • Haha
KarroZoo och 6 till
  • Laddar…
Nissens
L lob skrev:
Ska man konsekvent använda något ord så är det bättre att välja ”dom” som fungerar som substitut för både de och dem. Gör mindre ont att läsa.
Jobbar som mellanstadielärare och användande av de och dem tränas faktiskt flitigt. Men det är ganska svårt att lära sig varaktigt.
Ja, det känns logiskt.
Ibland funderar man på hur det plötsligt kommer sig att vissa inte vet hur man använder ”de” och ”dem”. Jag har inget minne av att detta var något problem tidigare.
Kanske har något förändrats i skolan?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tomture61
Nu har jag försökt att testa ett verktyg som föreslogs i tråden , att jämföra min förbrukningsprofil med ett Timpris .
Gillade ej min fil med förbrukningsdata / tim :thinking:
Vet ej hur man kan jämföra Timpris med alla andra elavtal .
Tippar att min förbrukningsprofil ej är optimal med Timpris .
Sover på natten
Duschar före jobbet på morgonen
Lagar mat efter jobbet , på eftermiddagen 17.00-18.00
Tvättar / torkar kläder på dagtid , ej mitt i natten
Har ej utrustning för att koppla till Timpris

Undrar hur många elhandelkunder som lever som mitt hushåll ;)

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
TRJBerg
L lob skrev:
"Dom" började rekommenderas redan i början av 60-talet.

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har jag försökt att testa ett verktyg som föreslogs i tråden , att jämföra min förbrukningsprofil med ett Timpris .
Gillade ej min fil med förbrukningsdata / tim :thinking:
Vet ej hur man kan jämföra Timpris med alla andra elavtal .
Tippar att min förbrukningsprofil ej är optimal med Timpris .
Sover på natten
Duschar före jobbet på morgonen
Lagar mat efter jobbet , på eftermiddagen 17.00-18.00
Tvättar / torkar kläder på dagtid , ej mitt i natten
Har ej utrustning för att koppla till Timpris

Undrar hur många elhandelkunder som lever som mitt hushåll ;)
Vad har du för system för uppvärmning och ventilation då?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tomture61
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för system för uppvärmning och ventilation då?
En IVT490 bla.
Tänker inte köpa en mojäng för 7-8 tusen för att styra min VP (för övrigt restnoterad)
Tänker inte heller bygga ngt eget som kan styra utetempen till min VP.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
en liten annan fråga, varför har jag 11.000kwh fakturerad men 3000kwh avläst förbrukning för hela 2021? har rörligt som också blivit timpris utan mitt medgivande:rolleyes:

Edit: hittade svaret nedanför grafen:crysmile:
Vad är skillnaden mellan fakturerad och avläst användning?

Fakturerad användning är den faktiska förbrukningen som du haft mellan två avläsningstillfällen, vilket sker månadsvis. Det är den förbrukning som är faktureringsgrundande.

Avläst användning är en prognos över din elanvändning så att du lättare ska kunna påverka din förbrukning. I dagsläget kan vi bara visa dessa värden om Vattenfall Eldistribution AB är din nätägare eller om du är timdebiterad elhandelskund.

En IVT490 bla.
Tänker inte köpa en mojäng för 7-8 tusen för att styra min VP (för övrigt restnoterad)
Tänker inte heller bygga ngt eget som kan styra utetempen till min VP.
300kr kostade det för mig att styra i tfn men det är inget för dig ;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tomture61
300kr kostade det för mig att styra i tfn men det är inget för dig ;)
Berätta mer och vad styr du

Berätta mer och vad styr du
Bara om du byter till timpris ;)

• Haha
  • Älska
Isabella Åkerlund och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Bara om du byter till timpris ;)
Antar att du åsyftar Tibber , när jag har en IVT490 måste jag köpa en mojäng som kostar 7-8 tusen + appen till luren .
Timpris har jag ju reda , enligt Vattenfel .

Antar att du åsyftar Tibber , när jag har en IVT490 måste jag köpa en mojäng som kostar 7-8 tusen + appen till luren .
Nejdå, såg nu att det var en frånluftvärmepump du har, osäker om det är så bra att tidsstyra den. Jag har luftvattenpump som jag har en Shelly inkopplat till och styr med Homeys app

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tomture61
Nejdå, såg nu att det var en frånluftvärmepump du har, osäker om det är så bra att tidsstyra den. Jag har luftvattenpump som jag har en Shelly inkopplat till och styr med Homeys app
Kan du koppla din Shelly till timpris , blir ett himla meck annars .
Finns ett sätt att styra min IVT490 , på utetemp givaren . Man kan få den att tro det är sommar utomhus .

Kan du koppla din Shelly till timpris , blir ett himla meck annars .
Shelly kan du styra hur du vill, bara fantasin som begränsar

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Man har blivit rövknullad/överkörd/totalt ignorerad av Vattenfel .
Jag kollade historiken för Vattenfalls webbsidor i wayback machine, och där så har de skrivelsen om att man betalar baserat på hur ens el mäts redan 2017, så det är troligt att de klausulerna fanns i avtalet du skrev på redan 2018. Däremot pratades det ju inte så mycket om timpriser då, så det är inte så underligt om du missade de detaljerna.

Således är det troligaste att du blivit rövknullad av ditt nätbolag, som av en eller annan anledning valt att ändra hur din förbrukning meddelas till Vattenfall.

(Men eftersom du vill ha månadsmedel så är det ju bra att du bytt bort Vattenfall så du slipper den stelbenta hantering de har av sina avtal.)

Sen kan jag tycka att det är lite drygt att de kallar sitt avtal "rörligt pris" när folk i allmänhet förväntar sig att det begreppet innebär månadsviktat pris.

• Gilla
bakterie och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.