174 871 läst · 923 svar
175k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Nej det står så här:S sjoberga skrev:Så står det. Läs igen.
Jag har oberoende källor som bekräftar samma sak gällande just Vattenfall. De låtsas som att timmätning måste paras ihop med timpris, vilket är absurt. Det hade varit en annan sak hade varit om de inte velat erbjuda månadspris av något skäl, men att hävda att det inte går motbevisas av de flesta andra elhandelsbolag liksom den enkla beräkning som behövs tekniskt för att sammanställa förbrukning mätt per timme till månadsavläsning. Fixar man redan i förskoleklassen.
"Information till dig som har elavtal med timpris. Så fungerar timpris på el..."
Det är alltså information till den som HAR timpris. Det står ingenstans att de ahar bytt ditt avtal.
Mitt hus är sällan tomt men det går bra att justerats uppvärmingen ändåTomture61 skrev:
Nej, men det är just det de har, kan du inse att vi inte enbart hakat upp oss på ett enstaka mail. Det står svart på vitt i senaste fakturan. I mailet står för övrigt:"Hej N N. Du har idag ett elavtal med timpris" så det är definitivt ingen allmän orientering.lilytwig skrev:
Kunder hos vattenfall som har haft månadsrörligt i åratal har utan egen åtgärd flyttats till timprisavtal. Samma mätare, inga fullmakter inskickade eller liknande, från en månad till nästa är det bytt utan någon föregående avisering. Det är såvitt jag kan se enligt avtalsvillkoren så formellt är det säkert OK, men definitivt inte enligt god sed.
Kan vara lite feltänk av mig ang att sänka temp / vent på natten .Jonatan79 skrev:
Kommersiella fastigheter använder sig av just detta , när ingen är på plats .
För bostadshus kan det bli tvärt om , sänka temp / vent dagtid .
Men det är tyvärr just nu aldrig tomt på människor i mitt hus .
Så måste brassa på med temp / vent till 100% 24/7
Vedkaminen gör ju sitt till också .
Som jag förstår det är en av finesserna med Shelly att den kan styras precis som man vill.
Nattsänkning, via klocka och/eller regler och/eller knapp.
Ingen hemma, använd kanske rörelsedetektor eller helt enkelt en knapp vid ytterdörren som siste man trycker på.
Jag har själv varken Shelly eller Plejd men har smarta wifi-pluggar som kostar bara 50 kronor/st på DollarStore
För en investering på 50 kronor/enhet kan jag fjärrstyra alla mina grejer oavsett var i världen jag befinner mig så länge det finns internet, och dom är hyffsat smarta.
Dom kan styras på väder på din ort (temperatur/luftfuktighet/nederbörd/Astro-ur/vindhastighet).
Dom kan styras på om din telefon lämnar/ankommer en viss position (geofence).
Dom kan styra varandra, exempelvis om man slår på eller av en, kan en eller flera andra styras av/på/togglas.
Plus diverse annat..
Ingen hemma, använd kanske rörelsedetektor eller helt enkelt en knapp vid ytterdörren som siste man trycker på.
Jag har själv varken Shelly eller Plejd men har smarta wifi-pluggar som kostar bara 50 kronor/st på DollarStore
Dom kan styras på väder på din ort (temperatur/luftfuktighet/nederbörd/Astro-ur/vindhastighet).
Dom kan styra varandra, exempelvis om man slår på eller av en, kan en eller flera andra styras av/på/togglas.
Plus diverse annat..
Nja, om det blir svindyra priser i vinter (bor du i område 3?) är det ju perfekt att sänka värmepumpen och elda som en tok. På natten tjänar du inget på att sänka värme och vent för då brukar priserna vara som billigast (med timpris alltså).
När jag vill styra min VP vill jag ha styrning från timpriset .D Dilato skrev:Som jag förstår det är en av finesserna med Shelly att den kan styras precis som man vill.
[media]För en investering på 50 kronor/enhet kan jag fjärrstyra alla mina grejer oavsett var i världen jag befinner mig så länge det finns internet, och dom är hyfsatt smarta.
Plus diverse annat..
Finns inte detta får det vara .
Annars styr jag delar av belysning i huset via Plejd och kollar temp / fukt i garaget + juldekorationer via Sonoff .
Jag tycker varningen för Vattenfalls helt dysfunktionella hantering av existerande kunder (och nyanslutna kunder som inte får välja) är helt berättigad och är superglad för att det togs upp här nu.
Tack ni som uppmärksammade det! Det finns ett stort missnöje hos många som blivit överkörda.
Välj bort Vattenfall om du inte är nöjd. Sprid ordet om det absurda beteendet och respektlösheten mot de avtal de ingått .
Att det finns en överkörningsklausul i avtalen är jävligt men den riktiga jävligheten är de elbolag som använder den för att köra över sina kunder. Det goda i kråksången är att konkurrensen är ganska bra fungerande. Som någon nämnde så har både Skellefteå Kraft och GodEl räknekunnigheten på förskolenivå som krävs för att erbjuda månadsvägt pris - och förmodligen de allra flesta andra också.
Tack ni som uppmärksammade det! Det finns ett stort missnöje hos många som blivit överkörda.
Välj bort Vattenfall om du inte är nöjd. Sprid ordet om det absurda beteendet och respektlösheten mot de avtal de ingått .
Att det finns en överkörningsklausul i avtalen är jävligt men den riktiga jävligheten är de elbolag som använder den för att köra över sina kunder. Det goda i kråksången är att konkurrensen är ganska bra fungerande. Som någon nämnde så har både Skellefteå Kraft och GodEl räknekunnigheten på förskolenivå som krävs för att erbjuda månadsvägt pris - och förmodligen de allra flesta andra också.
Du KAN styra VP med hjälp av timpriset, jag har valt att styra manuellt, oftast samma schema på vardagar, och full fräs helger då det nästan alltid är lågt timpris. Jag bryr mig sällan så länge priset är under 1kr/kWh tex.Tomture61 skrev:
Det här måste ju vara skitsnack eftersom Vattenfall säger att det beror på hur nätägarens elmätare är registrerad, det ändras ju inte för att man byter kund.... eftersom nätkund och elhandelskund måste vara samma...P Pelolob skrev:Jag har också varit i kontakt med Vattenfall kring detta. Enligt personen jag talade med är det en policy dom har för att kunden ska välja timpris. Enligt kundtjänsten tjänar dom mer pengar på rörligt/schablon än timpris. Det går att säga upp avtalet men inte byta. En annan person i hushållet kan signa upp sig istället på ett nytt avtal om det tidigare sägs upp. På sås ätt kringgår man deras policy.
M marieed2 skrev:
Nej, fastigheten är inte låst det är avtalet. Ja du måste säga upp båda avtalen och signa nya.M marieed2 skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
50 spänn! Det måste jag kolla in! Förhoppningsvis är det väl en Tuyaprodukt i botten så att man kan koppla ihop dem med "allt annat". Tack för tips!D Dilato skrev:Som jag förstår det är en av finesserna med Shelly att den kan styras precis som man vill.
[media]För en investering på 50 kronor/enhet kan jag fjärrstyra alla mina grejer oavsett var i världen jag befinner mig så länge det finns internet, och dom är hyffsat smarta.
Plus diverse annat..
Vattenfall säger att har nätägaren ändrat till TIM-mätare är det bara nätägaren som kan ändra tillbaka - om de vill/kan - "flyttar" du in i ett hus som redan är omställd till TIM-mätning är det fortfarande nätägaren som "bestämmer"... så bor du kvar i samma hus och bara byter nätkund gör det ingen skillnad om nätägaren redan bytt till TIM-mätning - ända sättet då är att byta både nätkund och handelskund till ett bolag som klarar schablonmätt Rörligt pris fast mätaren rapporterar TIM-värden..P Pelolob skrev: