N noone70 skrev:
Ja det står det i monteringsanvisningen, men den finns inte att tillgå I sidan för produkten.
Inte heller stod det någonting om att den inte går att begränsa.
Däremot så står det på de blandare som har begränsare att den går att begränsa.
Så varför gör man det då men inte tvärt om?
Min teori är att Tapwell köpt in ett gäng av den typ som inte går att begränsa. Sen har de kommit på att de är i praktiken värdelösa och då väljer man medvetet att inte förmedla det i produktbeskrivningen i hopp om att kunden inte ska förstå att de blivit lurade
Först och främst går monteringsanvisningen enkelt att googla fram - vi är ju uppenbarligen flera i tråden som lyckades göra det på kort tid.

Är det verkligen ett problem? Nu var det 8 år sedan vi hade slutbesiktning men vi har en disko som är ca 20 cm bred i vår köksö helt utan begränsning av blandaren. Ingen anmärkte eller ens kontrollerade blandaren och då hade vi ändå större delen av slutsamrådet stående runt just köksön.

/Krille
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
C
K Krille4 skrev:
Först och främst går monteringsanvisningen enkelt att googla fram - vi är ju uppenbarligen flera i tråden som lyckades göra det på kort tid.
Fast står det inte fel i monteringsanvisningen?
Jag läser det som att det i denna påstås att kranen har en fast begränsning på 180 grader(?)
 
R
Står inte detta i monteringsanvisningen:

"Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter.

Blandare med svängradie 180 grader och som inte kan begränsas: Dom 176, Dom 186, Ef 176, Ef 179, Ef 186, Ef 889, Evm 889, Evm 176, Evo 179, Evo 186, Evo 200, Fblv 180, Fme 181, Lea 176, Lea 179, Lea 186, Lea 880, Lea 884 och Lea 889."

TS uppger att han har köpt två st Fme 181.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
R Rejäl skrev:
Står inte detta i monteringsanvisningen:

"Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter.

Blandare med svängradie 180 grader och som inte kan begränsas: Dom 176, Dom 186, Ef 176, Ef 179, Ef 186, Ef 889, Evm 889, Evm 176, Evo 179, Evo 186, Evo 200, Fblv 180, Fme 181, Lea 176, Lea 179, Lea 186, Lea 880, Lea 884 och Lea 889."

TS uppger att han har köpt två st Fme 181.
Nu är det som så att om de som gör inlägg i byggahus läser instruktioner så skulle forumen dö ut
 
  • Haha
Stuff och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast står det inte fel i monteringsanvisningen?
Jag läser det som att det i denna påstås att kranen har en fast begränsning på 180 grader(?)
Håller med om att det är svårtolkat vad som egentligen avses. Varför ens blanda in 180 grader om den faktiskt har en svängradie på 360 grader som inte kan begränsas.

Blir ju lätt att man får uppfattningen att den är begränsad till just 180 grader men inte kan begränsas till mindre svängradie än det.

/Krille
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
Skriver någon tillverkare 360 grader i sina beskrivningar eller är 180 grader ett vidtaget begrepp som alla tillverkare använder?
 
C
K Krille4 skrev:
Blir ju lätt att man får uppfattningen att den är begränsad till just 180 grader men inte kan begränsas till mindre svängradie än det.
Ja, även om man läser noga kan jag inte få det till någon annan tolkning än att kranen har 180 graders svängradie som inte kan begränsas (ytterligare).

180 grader = ett halvt varv. Det kan knappast missförstås.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
Mats-S Mats-S skrev:
Personligen är jag supernöjd med min Tapwell kran, monterade den själv och det var inget som krävde någon detaljerad monteringsanvisning.
Kollade nu på min Tapwell, och den har lås på 180 grader, så inget fel där inte, följer alltså svensk standard för våtsäkerhet.
N noone70 skrev:
jag kunde inte tänka mig att någon (förutom tydligen italienska tillverkare) så korkad att de inte gör så en köksblandare går att stoppa vid olika vinklar.
TS bör inte beklaga sig över Italienare, Tapwell eller Bygghemma, det är nämligen så enkelt att TS kran är felmonterad, och ansvaret för monteringen ligger då på rörmockaren som TS anlitade. Det ska sitta 2 "insex miniskruvar" på baksidan på kranen, dom saknas med 99% säkerhet på TS kran pga att rörmokaren missat att skruva dit dom, (TS antyder ju dessutom det själv i en senare kommentar att kranen "kanske" inte är korrekt monterad.)

Så därmed kan hela diskussionen om att Tapwell inte följer normerna stängas.

N noone70 skrev:
3. Det är rörmokarens fel som monterat den felaktiga varan och att vi ska reklamera till rörmokaren.
Bygghemma har helt rätt i att hävda att TS ska reklamera till rörmokaren och be denne att "Gör om, Gör rätt!"

Saknas insexskruvarna kan jag garantera att om TS vänder sig direkt till Tapwell, och med en vänlig ton frågar om dom kan skicka dom skruvarna, så får TS dom gratis hemskickade.
Mina "flexrör" mellan kranhus och kopparrör var för korta, jag mailade Tapwell och dom skickade helt utan kostnad med vändande post ett par flexrör som var längre, och dom slangarna är inte billiga om man köper dom som tillbehör :) Som sagt, Tapwell har mycket positiva kundomdömen på nätet, och det pga att dom inser kundnyttan med goodwill.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Ja, även om man läser noga kan jag inte få det till någon annan tolkning än att kranen har 180 graders svängradie som inte kan begränsas (ytterligare).

180 grader = ett halvt varv. Det kan knappast missförstås.
180 grader åt varje håll 🤣
 
  • Haha
Ppet och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
A ajn82 skrev:
180 grader åt varje håll 🤣
Läs mitt inlägg ovan, den diskussionen är avslutad med fakta i ämnet :)
 
C cpalm skrev:
Ja, även om man läser noga kan jag inte få det till någon annan tolkning än att kranen har 180 graders svängradie som inte kan begränsas (ytterligare).

180 grader = ett halvt varv. Det kan knappast missförstås.
Problemet är väl bara att just ordet ytterligare saknas i monteringsansvisningen samt att de inte står något där om att den är begränsad till just 180 grader:

"Blandare med svängradie 180 grader och som inte kan begränsas"

Jämfört det med de skriver om blandare som kan begränsas.

"Blandare som vid leverans är begränsad till 180 grader men som kan ändras till60, 90 eller 120 grader"

Oavsett känns det som en riktigt dålig blandare om den faktiskt inte går att begränsa till i alla fall 180 grader.

/Krille
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kollade nu på min Tapwell, och den har lås på 180 grader, så inget fel där inte, följer alltså svensk standard för våtsäkerhet.


TS bör inte beklaga sig över Italienare, Tapwell eller Bygghemma, det är nämligen så enkelt att TS kran är felmonterad, och ansvaret för monteringen ligger då på rörmockaren som TS anlitade. Det ska sitta 2 "insex miniskruvar" på baksidan på kranen, dom saknas med 99% säkerhet på TS kran pga att rörmokaren missat att skruva dit dom, (TS antyder ju dessutom det själv i en senare kommentar att kranen "kanske" inte är korrekt monterad.)

Så därmed kan hela diskussionen om att Tapwell inte följer normerna stängas.


Bygghemma har helt rätt i att hävda att TS ska reklamera till rörmokaren och be denne att "Gör om, Gör rätt!"

Saknas insexskruvarna kan jag garantera att om TS vänder sig direkt till Tapwell, och med en vänlig ton frågar om dom kan skicka dom skruvarna, så får TS dom gratis hemskickade.
Mina "flexrör" mellan kranhus och kopparrör var för korta, jag mailade Tapwell och dom skickade helt utan kostnad med vändande post ett par flexrör som var längre, och dom slangarna är inte billiga om man köper dom som tillbehör :) Som sagt, Tapwell har mycket positiva kundomdömen på nätet, och det pga att dom inser kundnyttan med goodwill.
Är det samma modell du har? FME 181?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Läs mitt inlägg ovan, den diskussionen är avslutad med fakta i ämnet :)
Har du en likadan blandare som jag?
Isf besitter du fakta som både Tapwell och Bygghemma inte har 🤷‍♂️
Båda två påstår att den INTE har den möjligheten!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
C
K Krille4 skrev:
Problemet är väl bara att just ordet ytterligare saknas i monteringsansvisningen samt att de inte står något där om att den är begränsad till just 180 grader:
Jo, jag fastnade i precis samma sak. Det kunde skrivits betydligt tydligare.

Men efter att ha vändit och vridit på det kan jag inte läsa det som att blandaren skulle kunna ha en större svängradie än 180 grader. Möjligvis att man tänker sig att det ska vara underförstått att man pratar om +/- 180 grader som några mer eller mindre skämtsamt är inne på.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, jag fastnade i precis samma sak. Det kunde skrivits betydligt tydligare.

Men efter att ha vändit och vridit på det kan jag inte läsa det som att blandaren skulle kunna ha en större svängradie än 180 grader. Möjligvis att man tänker sig att det ska vara underförstått att man pratar om +/- 180 grader som några mer eller mindre skämtsamt är inne på.
Dåligt översatt text kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.