Hep Hep skrev:
Alla som kollar i förväg vet att de är skit och resten bryr sig inte. De kommer inte börja bry sig om en eventuell fällning i ARN.

Mitt råd är att du slänger kranarna om du inte vill ha dem och köper något annat. Livet är inte oändligt och timlönen på att driva något hos ARN är väldigt låg.
Förmodligen har du rätt
Men förhoppningsvis så har jag fått upp ögonen för några så de inte gör samma misstag som jag
 
R Rejäl skrev:
Men då behöver besiktningsmannen ge ett lagligt stöd till det?
Vilket lagligt stöd? Var hittar du denna lag?
Ta ex AB/ABT, upphandlingssformer, ej lagkrav.

Kanske missförstod din fråga…?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Bygghemma säljer produkter från Tapwell som inte uppfyller Säkervatten och svenska byggnormer(?).

Vi köpte 2st köksblandare från Tapwell (FME 181) och vad vi inte visste få var att det går inte att stoppa den från att snurra 360 grader(något som inte framgår på deras hemsida) och det går inte att spärra den vid något något läge. Det innebär att den i praktiken aldrig följer den branschstandard som Säkervatten anger(Se bild) och så vitt jag förstått det även boverkets regler.
[bild]

Detta framgår inte på deras hemsidan, tvärt om så försöker de ge sken av det omvända i produktbeskrivningen(se bifogad bild).
[bild]


Eftersom vi har en köksö så går den verkligen att snurra 360 och den på "vanliga" diskbänken längs väggen så går den långt utanför diskhon när den väl slår emot väggen.

De försöker argumentera bort bort det hela på lite olika sätt:
1. De inte vet hur vårt kök är byggt och att de flesta kök har ju en vägg som blandaren tar stopp emot och då går den ju inte att snurra 360. Men hur många kök har en diskho som löper 360grader runt blandaren och om man har en vägg bakom så är det fortfarande utanför diskhon?

2. Att vi borde ha läst monteringsanvisningarna. Några monteringsanvisningar fanns inte heller att tillgå på hemsidan och jag kunde inte tänka mig att någon (förutom tydligen italienska tillverkare) så korkad att de inte gör så en köksblandare går att stoppa vid olika vinklar.

3. Det är rörmokarens fel som monterat den felaktiga varan och att vi ska reklamera till rörmokaren.

De försöker även komma undan genom att jämföra branschorganisationen Säkervatten med KRAV och Svanen-märkning.

Att jag har ett besiktningsutlåtande från en certifierad besiktningsman ignorerar de fullständigt.

Har även vänt mig till Tapwell och de hänvisar bara till.... MONTERINGSANVISNINGARNA :D

Så här i efterhand så kan man säkert tycka att jag borde kollat upp detta närmare, men jag gjorde misstaget att tro att två så pass stora varumärken som Bygghemma och Tapwell inte saluför så undermåliga produkter.

UNDVIK BYGGHEMMA OCH TAPWELL!
finns ju monteringsanvisning på deras hemsida. Förstår inte riktigt problemet?
 
  • Ettgrepps köksblandare i krom, klassisk design med moderna funktioner, produktinformation och pris visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R
R Robin Lindberg skrev:
Vilket lagligt stöd? Var hittar du denna lag?
Ta ex AB/ABT, upphandlingssformer, ej lagkrav.

Kanske missförstod din fråga…?
Att inte kranar får svänga utanför vasken..
Vad har upphandlingsformerna med att besiktningsmannen säger felaktigheter att göra?

AB och ABT är inte aktuella i privatentreprenader utan är det ett nytt hus så är det troligtvis ABS 18..
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
K
P prunila skrev:
Varför ska man undvika Bygghemma? Riktigt orättvist att påstå att något i det här är deras fel. Bygghemma är en återförsäljare av flertalet varumärken och det är helt upp till dig som kund om du vill handla där till ett ofta billigare pris än hos varumärket själva. Och varför ska man undvika Tapwell bara för att du har haft en dålig upplevelse en gång? Tapwell är ju ett av de bästa varumärkena inom sin bransch i Sverige och även rekommenderat av Säkert Vatten så självklart kommer Bygghemma ta in ett sånt varumärke. Försök att reklamera till ARN istället för att hänga ut företag som absolut inte förtjänar det. Om ARN håller med dig så kommer du ju att få pengar tillbaka.
Det där var väl lite starkt?
Det är ju inte direkt så att TS gjort sig skyldig till övergrepp i någon form, och man kan inte förtala juridiska personer.

TS har delat med sig av sin uppfattning om företagen. Andra får bilda sin egen uppfattning.

Själv är jag väldigt tveksam till informationen på Bygghemmas webbplats. Den framstår som ägnad att vilseleda, anser jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att inte kranar får svänga utanför vasken..
Vad har upphandlingsformerna med att besiktningsmannen säger felaktigheter att göra?

AB och ABT är inte aktuella i privatentreprenader utan är det ett nytt hus så är det troligtvis ABS 18..
Har köpt på AB som privat…
Var mest påpekande om att det ej är lag! ABS är väll ej lag…
 
Davidbagare
Ni kunde ju ha skickat tillbaka innan ni monterade? Allt är alltid någon annans fel i dagens samhälle.

Alla Ikeas blandare upfyller väl inte heller Säkert Vatten?

Låt någon med erfarenhet sköta inköp och installation om du har vissa krav som du själv inte kan uppnå. Tänker jag.
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
R
R Robin Lindberg skrev:
Har köpt på AB som privat…
Var mest påpekande om att det ej är lag! ABS är väll ej lag…
Men du verkar inte förstå att det är inte AB eller ABT som jag har skrivit något om vart får du det ifrån?

Lagarna som styr om vad som är godkänt och inte är i detta fall vid en besiktning är BBR och PBL alltså inte upphandlingsformer som du pratar kring..
 
P prunila skrev:
Varför ska man undvika Bygghemma? Riktigt orättvist att påstå att något i det här är deras fel. Bygghemma är en återförsäljare av flertalet varumärken och det är helt upp till dig som kund om du vill handla där till ett ofta billigare pris än hos varumärket själva. Och varför ska man undvika Tapwell bara för att du har haft en dålig upplevelse en gång? Tapwell är ju ett av de bästa varumärkena inom sin bransch i Sverige och även rekommenderat av Säkert Vatten så självklart kommer Bygghemma ta in ett sånt varumärke. Försök att reklamera till ARN istället för att hänga ut företag som absolut inte förtjänar det. Om ARN håller med dig så kommer du ju att få pengar tillbaka.
Har du jobbat länge på Bygghemma?
 
  • Haha
Jan Hallberg och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Det där var väl lite starkt?
Det är ju inte direkt så att TS gjort sig skyldig till övergrepp i någon form, och man kan inte förtala juridiska personer.

TS har delat med sig av sin uppfattning om företagen. Andra får bilda sin egen uppfattning.

Själv är jag väldigt tveksam till informationen på Bygghemmas webbplats. Den framstår som ägnad att vilseleda, anser jag.
Du missuppfattar nog. Har inte skrivit något om förtal eller övergrepp. Det är orättvist mot återförsäljaren att skriva ”varning” i en grupp för att man har haft en dålig kundupplevelse. Sen borde Tapwell absolut ha tydligare produktinformation så att kunden kan fatta ett informerat beslut och inte bli vilseledd.
 
N noone70 skrev:
Har du jobbat länge på Bygghemma?
Nej jag jobbar inte där. Men tips överlag är att kolla Trustpilot där det finns både bra och dåliga omdömen som företaget själva inte styr över om man känner sig osäker på om det är tryggt att handla från ett företag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N noone70 skrev:
2. Att vi borde ha läst monteringsanvisningarna. Några monteringsanvisningar fanns inte heller a
 
Jag tycker väl iofs att anvisningarna hos Tapwell är ganska tydliga.

**Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens
utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare
utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter**

Den modellen som TS har köpt har inte begränsare. I andra modeller , både hos tapwell och andra fabrikat, sitter det små plastringar som ska klippas till rätt längd för att svängradien ska begränsas.

Varenda rörmokare vet att pipen inte ska gå att svänga utanför en modern diskbänk. Ska man ha ett giltigt säker-vatten-intyg utan avvikelser så måste man fixa det, även om man tycker det är fånigt och ingen lag.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Jag tycker väl iofs att anvisningarna hos Tapwell är ganska tydliga.

**Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens
utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare
utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter**

Den modellen som TS har köpt har inte begränsare. I andra modeller , både hos tapwell och andra fabrikat, sitter det små plastringar som ska klippas till rätt längd för att svängradien ska begränsas.

Varenda rörmokare vet att pipen inte ska gå att svänga utanför en modern diskbänk. Ska man ha ett giltigt säker-vatten-intyg utan avvikelser så måste man fixa det, även om man tycker det är fånigt och ingen lag.
Ja det står det i monteringsanvisningen, men den finns inte att tillgå I sidan för produkten.
Inte heller stod det någonting om att den inte går att begränsa.
Däremot så står det på de blandare som har begränsare att den går att begränsa.
Så varför gör man det då men inte tvärt om?
Min teori är att Tapwell köpt in ett gäng av den typ som inte går att begränsa. Sen har de kommit på att de är i praktiken värdelösa och då väljer man medvetet att inte förmedla det i produktbeskrivningen i hopp om att kunden inte ska förstå att de blivit lurade
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ja det står det i monteringsanvisningen, men den finns inte att tillgå I sidan för produkten.
Inte heller stod det någonting om att den inte går att begränsa.
Däremot så står det på de blandare som har begränsare att den går att begränsa.
Så varför gör man det då men inte tvärt om?
Min teori är att Tapwell köpt in ett gäng av den typ som inte går att begränsa. Sen har de kommit på att de är i praktiken värdelösa och då väljer man medvetet att inte förmedla det i produktbeskrivningen i hopp om att kunden inte ska förstå att de blivit lurade
Det står i anvisningarna hur du ska göra! Svårare är det inte. Varför är det så svårt att använda internet när det ska tas reda på något?

Att spy galla över företag som klart och tydligt säger läsa i monteringsanvisningen (som om man går in på deras hemsida inte är så jäkla svårt att se att de existerar🤨)
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.