M Maledictus skrev:
Men vänta nu. Menar du att du inte kan ställa krav på en 17-åring att inte spola vatten på golvet för att pipen på blandaren går att svänga runt? Egentligen inte svårare för en 9-åring.

Jag kan tycka att det är dåligt att inte Tapwells blandare uppfyller Säkert vatten om de hävdar att de gör det men att använda dina barn som argument känns bara larvigt.
Klart jag kan det, men ibland händer olyckor och det är för att minimera dem som regeln finns. Det var mer ett exempel på vad som skulle kunna inträffa.
Dock är det viktiga att blandaren inte uppfyller de byggnormer => vi riskerar att inte få ett slutbesked
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej det är ingett krav att följa säkert vatten byggnaden kan inte underkännas för det, däremot kan det bli tjafs med försäkringsbolaget vid vattenskada, men kan inte tänka mig att detta ska leda till bekymmer har för mig att även Ikea har kranar som inte går att begränsa..

Det jag menade är att om en besiktningsman säger att det inte går att få ett slutbesked så kan du fråga honom om vart i lagen det står..
Så du kan detta bättre än en certifierad besiktningsman?
Vet inte vilka lagar eller regler det är, gissar att det är samma som säger att du måste ha tippskydd på kyl/flys, barnsäkerhetslås på spis och kemikalielådorm, ett låsbart medicinskåp, att du ska ha droppskydd under diskmaskin/kyl/frys mm

oavsett så har jag mailat och frågat, får se vad han säger 🙂
 
R
N noone70 skrev:
Så du kan detta bättre än en certifierad besiktningsman?
Vet inte vilka lagar eller regler det är, gissar att det är samma som säger att du måste ha tippskydd på kyl/flys, barnsäkerhetslås på spis och kemikalielådorm, ett låsbart medicinskåp, att du ska ha droppskydd under diskmaskin/kyl/frys mm

oavsett så har jag mailat och frågat, får se vad han säger 🙂
Nej det finns ingett i BBR om detta vad jag kan hitta, men jag kan ha fel?

Ibland säger och tror alla fel inklusive besiktningsmän, en certifiering säger egentligen ingenting mer än att han har gått en kurs och blivit godkänd för den kursen😀
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Själv tycker jag att det är rätt praktiskt att man kan ställa pastagrytan på bänken när man fyller den med vatten. Att kranen gick att snurra 360 grader var jag tvungen att gå ner och testa nu, det har jag inte ens märkt. (Bara haft kranen i 9 år).
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Själv tycker jag att det är rätt praktiskt att man kan ställa pastagrytan på bänken när man fyller den med vatten. Att kranen gick att snurra 360 grader var jag tvungen att gå ner och testa nu, det har jag inte ens märkt. (Bara haft kranen i 9 år).
Men sen när är har svenska myndigheter varit praktiska? 😆
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
Ja enligt dem ja, men när jag läser Säker vatten (och det är den byggnormen som gäller så vitt jag förstått det hela) så står det ingenting om uppvikta kanter. Bara att pipen inte får gå utanför diskhon.

Så det verkar vara Tapwells eget påhitt som helt saknar stöd i "Svenska byggnormer"
Nä, med byggnorm avses BBR (Boverkets byggregler), det är det som gäller för slutbeskedet.
Är kranen OK enligt BBR men avviker från Säker vatten skulle jag inte oroa mig för slutbesked.

Med det sagt har jag ingen aning om det finns något motsvarande krav i BBR. Men om den inte uppfyller BBR skulle den å andra sidan i praktiken bli oanvändbar på svenska marknaden.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att i princip alla inblandade ska ha sin beskärda del av skäll för att ha slarvat på något sätt i detta fallet.

Tapwell vars produktinformation är minst sagt luddig, kanske felaktig.

TS som köpt en produkt utan att ha kollat upp köpt produkts egenskaper och/eller monteringsanvisningar ordentligt.

Rörpularen som inte varnat TS för att blandaren inte nödvändigtvis lirar med Säker Vatten.

Bygghemma som för att göra kunden nöjd bara kunnat analysera situationen och insett att "jo, i detta fallet kan man nog anse att både vi och tillverkaren kunde ha varit tydligare" och accepterat reklamationen.

Besiktningsmannen som vad det verkar har ett tveksamt lagstöd för sitt utlåtande att inte godkänna installationen.

Vem av parterna som gjort mest fel ..... det får ni andra bråka om men jag hade personligen gått efter och ifrågasatt besiktningsmannen. I andra hand Bygghemma som TS har ett köpavtal med. Eftersom Bygghemma är välkända rövhattar så hade jag istället kontaktat Tapwell och kollat om inte dom hade kunnat vara lite smidiga och uppväga sin något luddiga information etc.

EDIT: dessutom verkar både TS och besiktningsmannen blandat ihop begreppen branschstandarder/byggnormer/byggregler. Att TS gör det kan man ha förståelse för men att en besiktningsman gör det ...... 🙄
 
  • Gilla
Dublin och 8 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag kan tycka att i princip alla inblandade ska ha sin beskärda del av skäll för att ha slarvat på något sätt i detta fallet.

Tapwell vars produktinformation är minst sagt luddig, kanske felaktig.

TS som köpt en produkt utan att ha kollat upp köpt produkts egenskaper och/eller monteringsanvisningar ordentligt.

Rörpularen som inte varnat TS för att blandaren inte nödvändigtvis lirar med Säker Vatten.

Bygghemma som för att göra kunden nöjd bara kunnat analysera situationen och insett att "jo, i detta fallet kan man nog anse att både vi och tillverkaren kunde ha varit tydligare" och accepterat reklamationen.

Besiktningsmannen som vad det verkar har ett tveksamt lagstöd för sitt utlåtande att inte godkänna installationen.

Vem av parterna som gjort mest fel ..... det får ni andra bråka om men jag hade personligen gått efter och ifrågasatt besiktningsmannen. I andra hand Bygghemma som TS har ett köpavtal med. Eftersom Bygghemma är välkända rövhattar så hade jag istället kontaktat Tapwell och kollat om inte dom hade kunnat vara lite smidiga och uppväga sin något luddiga information etc.

EDIT: dessutom verkar både TS och besiktningsmannen blandat ihop begreppen branschstandarder/byggnormer/byggregler. Att TS gör det kan man ha förståelse för men att en besiktningsman gör det ...... 🙄
N noone70 skrev:
Så du kan detta bättre än en certifierad besiktningsman?
Vet inte vilka lagar eller regler det är, gissar att det är samma som säger att du måste ha tippskydd på kyl/flys, barnsäkerhetslås på spis och kemikalielådorm, ett låsbart medicinskåp, att du ska ha droppskydd under diskmaskin/kyl/frys mm

oavsett så har jag mailat och frågat, får se vad han säger 🙂
Hittade detta på IKEAS hemsida

"I Sverige har vi inga regler för hur mycket en blandare får vridas, men de flesta blandare kan vridas 360 grader."

IKEA är väl mer eller mindre norm föreskrivande här i Sverige.

Tror nog din besiktningsman är lite fel ute.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Hittade detta på IKEAS hemsida

"I Sverige har vi inga regler för hur mycket en blandare får vridas, men de flesta blandare kan vridas 360 grader."

IKEA är väl mer eller mindre norm föreskrivande här i Sverige.

Tror nog din besiktningsman är lite fel ute.
På de Ikea-blandare jag har väljer man själv om den ska vara ospärrad, eller låst till ett smalt eller brett område.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
På de Ikea-blandare jag har väljer man själv om den ska vara ospärrad, eller låst till ett smalt eller brett område.
Eller snurra 360 grader, eller hur 😉?

Som de skriver det finns inga regler om detta.
 
Menar dom att blandaren har en svängradie på 180 men inte kan begränsas och därmed har en svängradie på 360 grader? Varför skriver dom då 180 grader?

Direkt från manualen på deras hemsida:

Text om svängradier för utloppspip på blandare vid olika diskbänkar och uppräknande av olika modeller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
D Danne824 skrev:
IKEA är väl mer eller mindre norm föreskrivande här i Sverige.
Nej, vad Ikea tycker har inte det minsta med att göra vad som är fackmässigt, vad det står i Konsumenttjänstlagen, BBR, branschregler etc. och vad försäkringsbolag tycker etc.

Konsumenttjänstlagen är däremot betydelsefull och utifrån den skriver Konsumentverket så här:
Krav på fackmässigt utfört arbete
Företaget ska se till att den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning. Tjänsten ska utföras fackmässigt, det vill säga på ett sätt som normalt förväntas av en kunnig och seriös yrkesperson. Företaget ska även se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen.
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/#5SvTkDlrzY8bETLkklPFJQ

Det anses alltså att allt arbete mot konsument ska vara fackmässigt och i det ingår då t.ex. att följa de branschregler som finns på området. Säker vatten är just en samling av branschregler gällande VVS.
 
D Danne824 skrev:
Eller snurra 360 grader, eller hur 😉?

Som de skriver det finns inga regler om detta.
Snurra fritt, ja.
Regler, ingen aning.
 
B Bästerortarn skrev:
EDIT: dessutom verkar både TS och besiktningsmannen blandat ihop begreppen branschstandarder/byggnormer/byggregler. Att TS gör det kan man ha förståelse för men att en besiktningsman gör det ...... 🙄
Jag har definitivt blandat ihop begreppen 😂
Har messat med en kompis som är KA och hon skrev till mig att besiktningsmannen har rätt och att det är BBR (och Säkervatten) som ligger till grund för detta.
Väntar på svar från besiktningsmannen ang mer exakt källa
 
N noone70 skrev:
Jag har definitivt blandat ihop begreppen 😂
Har messat med en kompis som är KA och hon skrev till mig att besiktningsmannen har rätt och att det är BBR (och Säkervatten) som ligger till grund för detta.
Väntar på svar från besiktningsmannen ang mer exakt källa
Det är även kommunens handläggare som ska yttra sig inför beslut. Vad säger denna om blandaren ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.