C cpalm skrev:
Rent konsumenträttsligt räcker det dock inte med att en produkt uppfyller lagens krav.
Den skall dessutom bl.a. ha de egenskaper som konsumenten rimligen kan förvänta sig av en vara av detta slag.
Att den uppfyller gällande branschregler känns som en väldigt rimlig förväntning.
När det står på hemsidan om deras kännedom om svenska standarder så håller jag helt med om att det kan förväntas. Samt att det borde stå att den faktiskt inte går att hindra från att svänga runt.

Säker vatten är en standard finns det fler och säger dom alla samma sak?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Bygghemma säljer produkter från Tapwell som inte uppfyller Säkervatten och svenska byggnormer(?).

Vi köpte 2st köksblandare från Tapwell (FME 181) och vad vi inte visste få var att det går inte att stoppa den från att snurra 360 grader(något som inte framgår på deras hemsida) och det går inte att spärra den vid något något läge. Det innebär att den i praktiken aldrig följer den branschstandard som Säkervatten anger(Se bild) och så vitt jag förstått det även boverkets regler.
[bild]

Detta framgår inte på deras hemsidan, tvärt om så försöker de ge sken av det omvända i produktbeskrivningen(se bifogad bild).
[bild]


Eftersom vi har en köksö så går den verkligen att snurra 360 och den på "vanliga" diskbänken längs väggen så går den långt utanför diskhon när den väl slår emot väggen.

De försöker argumentera bort bort det hela på lite olika sätt:
1. De inte vet hur vårt kök är byggt och att de flesta kök har ju en vägg som blandaren tar stopp emot och då går den ju inte att snurra 360. Men hur många kök har en diskho som löper 360grader runt blandaren och om man har en vägg bakom så är det fortfarande utanför diskhon?

2. Att vi borde ha läst monteringsanvisningarna. Några monteringsanvisningar fanns inte heller att tillgå på hemsidan och jag kunde inte tänka mig att någon (förutom tydligen italienska tillverkare) så korkad att de inte gör så en köksblandare går att stoppa vid olika vinklar.

3. Det är rörmokarens fel som monterat den felaktiga varan och att vi ska reklamera till rörmokaren.

De försöker även komma undan genom att jämföra branschorganisationen Säkervatten med KRAV och Svanen-märkning.

Att jag har ett besiktningsutlåtande från en certifierad besiktningsman ignorerar de fullständigt.

Har även vänt mig till Tapwell och de hänvisar bara till.... MONTERINGSANVISNINGARNA :D

Så här i efterhand så kan man säkert tycka att jag borde kollat upp detta närmare, men jag gjorde misstaget att tro att två så pass stora varumärken som Bygghemma och Tapwell inte saluför så undermåliga produkter.

UNDVIK BYGGHEMMA OCH TAPWELL!
Men är den ni själva som monterat blandarna eller en firma?Blandaren går ju ställa in lägena med låsskruven.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
En totalt akademisk diskussion för de flesta eftersom väggen hindrar att du drar runt den mer. Vem snurrar en kran ett helt varv?
.
Har man diskhon i en köksö så finns ingen vägg som stoppar kranen. Men jag håller med om att det praktiskt inte är ett problem om inte det hindrar bygget från att gå igenom slutsamråd
 
Mats-S Mats-S skrev:
En totalt akademisk diskussion för de flesta eftersom väggen hindrar att du drar runt den mer. Vem snurrar en kran ett helt varv?
.
Har du en bänkskiva som inte tål vatten utanför själva hon så har du dig själv att skylla, typ totalt förkastligt i den miljön

Bygghemma ja, men vänd dig till Tapwell direkt så kanske dom kan hjälpa dig med det nu vad det är som är fel :)


Personligen är jag supernöjd med min Tapwell kran, monterade den själv och det var inget som krävde någon detaljerad monteringsanvisning. Dessutom har Tapwell en erkännt bra och hjälpsam support enligt kundomdömen.
Om du kollar vad säkervatten (bransch standard) anger så ska pipen inte gå att utanför diskhon och det gör även besiktningsmannen som underkände blandaren.
Även om väggen tar emot så är pipen utanför diskhon och då rinner vattnet på diskbänken och sedan ner på golvet(du vet hur gravitation funkar va)

Tapwell vägrar oxå (som jag även skrev) och hänvisar till monteringsanvisningarna.

Sen har vi den verkligen viktiga punkten, oavsett risken att det händer något så har en certifierad besiktningsman underkänt blandaren och det är en överhängande risk att vi inte får ett slutbesked pga detta => vi måste åtgärda det.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Säker vatten är en standard finns det fler och säger dom alla samma sak?
Oavsett vilken standard utgår ifrån så ansåg besiktningsmannen att det är ett fel och enligt han så kommer kommunens byggnadsinspektör inte kommer ge oss ett slutbesked om han/hon upptäcker det
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men är den ni själva som monterat blandarna eller en firma?Blandaren går ju ställa in lägena med låsskruven.
Det finns ingen låsskruv, går inte att beställa heller...
Det är en firma som monterat dem
 
R
N noone70 skrev:
Oavsett vilken standard utgår ifrån så ansåg besiktningsmannen att det är ett fel och enligt han så kommer kommunens byggnadsinspektör inte kommer ge oss ett slutbesked om han/hon upptäcker det
Men då behöver besiktningsmannen ge ett lagligt stöd till det?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Om du kollar vad säkervatten (bransch standard) anger så ska pipen inte gå att utanför diskhon och det gör även besiktningsmannen som underkände blandaren.
Även om väggen tar emot så är pipen utanför diskhon och då rinner vattnet på diskbänken och sedan ner på golvet(du vet hur gravitation funkar va)

Tapwell vägrar oxå (som jag även skrev) och hänvisar till monteringsanvisningarna.

Sen har vi den verkligen viktiga punkten, oavsett risken att det händer något så har en certifierad besiktningsman underkänt blandaren och det är en överhängande risk att vi inte får ett slutbesked pga detta => vi måste åtgärda det.
Sverige är fantastiskt, vårt regelverk är bara för underbart (OBS! ironi). Montera dit en billig skitblandare till slutsamrådet och byt sedan tillbaka eller sätt dit en ny.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 13 till
  • Laddar…
Jag tycker att monteringsanvisningen är tydlig så det är nog montören du får skylla på i det här fallet. Sen hade det såklart varit bra om det stod tydligare hos Bygghemma, men de hade säkert accepterat returen om blandaren inte varit monterad.

"Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter.

Blandare med svängradie 180 grader och som inte kan begränsas: Dom 176, Dom 186, Ef 176, Ef 179, Ef 186, Ef 889, Evm 889, Evm 176, Evo 179, Evo 186, Evo 200, Fblv 180, Fme 181, Lea 176, Lea 179, Lea 186, Lea 880, Lea 884 och Lea 889."
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men då behöver besiktningsmannen ge ett lagligt stöd till det?
Nja... Nu kan jag inte exakt hur det fungerar i sverige när det gäller regler, normer, och lagar (någon som kan det bättre än jag får förklara)
Men allt regleras inte i lagtexter utan via branschorganisationer. Tex när det gäller arbetsmarknaden så styrs den upp av avtal mellan fack och arbetsgivarorganisationerna.
Gissar att det är något liknande när det gäller vvs, el mmm
 
O Ordförande skrev:
Jag tycker att monteringsanvisningen är tydlig så det är nog montören du får skylla på i det här fallet. Sen hade det såklart varit bra om det stod tydligare hos Bygghemma, men de hade säkert accepterat returen om blandaren inte varit monterad.

"Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter.

Blandare med svängradie 180 grader och som inte kan begränsas: Dom 176, Dom 186, Ef 176, Ef 179, Ef 186, Ef 889, Evm 889, Evm 176, Evo 179, Evo 186, Evo 200, Fblv 180, Fme 181, Lea 176, Lea 179, Lea 186, Lea 880, Lea 884 och Lea 889."
Montören borde väl informerat om saken. Men om han själv köpte blandaren och bad montören montera den så är det nog svårt att få det till montörens fel
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
O Ordförande skrev:
Blandare med svängradie 180 grader och som inte kan begränsas: Dom 176, Dom 186, Ef 176, Ef 179, Ef 186, Ef 889, Evm 889, Evm 176, Evo 179, Evo 186, Evo 200, Fblv 180, Fme 181, Lea 176, Lea 179, Lea 186, Lea 880, Lea 884 och Lea 889."
Men 180 grader ≠ 360 grader?
Hade det varit 180 grader hade det ju sannolikt varit (åtminstone nästan) okej.
 
R
N noone70 skrev:
Nja... Nu kan jag inte exakt hur det fungerar i sverige när det gäller regler, normer, och lagar (någon som kan det bättre än jag får förklara)
Men allt regleras inte i lagtexter utan via branschorganisationer. Tex när det gäller arbetsmarknaden så styrs den upp av avtal mellan fack och arbetsgivarorganisationerna.
Gissar att det är något liknande när det gäller vvs, el mmm
Nej det är ingett krav att följa säkert vatten byggnaden kan inte underkännas för det, däremot kan det bli tjafs med försäkringsbolaget vid vattenskada, men kan inte tänka mig att detta ska leda till bekymmer har för mig att även Ikea har kranar som inte går att begränsa..

Det jag menade är att om en besiktningsman säger att det inte går att få ett slutbesked så kan du fråga honom om vart i lagen det står..
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
O Ordförande skrev:
Jag tycker att monteringsanvisningen är tydlig så det är nog montören du får skylla på i det här fallet. Sen hade det såklart varit bra om det stod tydligare hos Bygghemma, men de hade säkert accepterat returen om blandaren inte varit monterad.

"Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter.

Blandare med svängradie 180 grader och som inte kan begränsas: Dom 176, Dom 186, Ef 176, Ef 179, Ef 186, Ef 889, Evm 889, Evm 176, Evo 179, Evo 186, Evo 200, Fblv 180, Fme 181, Lea 176, Lea 179, Lea 186, Lea 880, Lea 884 och Lea 889."
Ja enligt dem ja, men när jag läser Säker vatten (och det är den byggnormen som gäller så vitt jag förstått det hela) så står det ingenting om uppvikta kanter. Bara att pipen inte får gå utanför diskhon.

Så det verkar vara Tapwells eget påhitt som helt saknar stöd i "Svenska byggnormer"
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi har barn i 9-17 års ålder... Konsekvenstänket är inte helt utvecklat om man säger så och att vårt hus riskerar att inte gå igenom slutsamrådet om byggnadsinspektören får för sig att kolla blandarna(det är krav på att de inte ska gå att svänga utanför).
Men vänta nu. Menar du att du inte kan ställa krav på en 17-åring att inte spola vatten på golvet för att pipen på blandaren går att svänga runt? Egentligen inte svårare för en 9-åring.

Jag kan tycka att det är dåligt att inte Tapwells blandare uppfyller Säkert vatten om de hävdar att de gör det men att använda dina barn som argument känns bara larvigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.