I Ingvar 58 skrev:
Jag tycker väl iofs att anvisningarna hos Tapwell är ganska tydliga.

**Om diskbänken inte är utformad med uppvikta kanter ska svängradien på blandarens
utloppspip begränsas så att vatten inte kan spolas utanför vask eller diskho. Blandare
utan begränsad svängradie får bara monteras i diskbänkar med uppvikta kanter**

Den modellen som TS har köpt har inte begränsare. I andra modeller , både hos tapwell och andra fabrikat, sitter det små plastringar som ska klippas till rätt längd för att svängradien ska begränsas.

Varenda rörmokare vet att pipen inte ska gå att svänga utanför en modern diskbänk. Ska man ha ett giltigt säker-vatten-intyg utan avvikelser så måste man fixa det, även om man tycker det är fånigt och ingen lag.
Har du läst monteringsanvisningen???
 
Är det inte denna monteringsanvisningen?
 
  • Instruktioner för justering av svängradie på blandare, med illustrationer och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrsForest skrev:
Själv tycker jag att det är rätt praktiskt att man kan ställa pastagrytan på bänken när man fyller den med vatten. Att kranen gick att snurra 360 grader var jag tvungen att gå ner och testa nu, det har jag inte ens märkt. (Bara haft kranen i 9 år).
N noone70 skrev:
Bygghemma säljer produkter från Tapwell som inte uppfyller Säkervatten och svenska byggnormer(?).

Vi köpte 2st köksblandare från Tapwell (FME 181) och vad vi inte visste få var att det går inte att stoppa den från att snurra 360 grader(något som inte framgår på deras hemsida) och det går inte att spärra den vid något något läge. Det innebär att den i praktiken aldrig följer den branschstandard som Säkervatten anger(Se bild) och så vitt jag förstått det även boverkets regler.
[bild]

Detta framgår inte på deras hemsidan, tvärt om så försöker de ge sken av det omvända i produktbeskrivningen(se bifogad bild).
[bild]


Eftersom vi har en köksö så går den verkligen att snurra 360 och den på "vanliga" diskbänken längs väggen så går den långt utanför diskhon när den väl slår emot väggen.

De försöker argumentera bort bort det hela på lite olika sätt:
1. De inte vet hur vårt kök är byggt och att de flesta kök har ju en vägg som blandaren tar stopp emot och då går den ju inte att snurra 360. Men hur många kök har en diskho som löper 360grader runt blandaren och om man har en vägg bakom så är det fortfarande utanför diskhon?

2. Att vi borde ha läst monteringsanvisningarna. Några monteringsanvisningar fanns inte heller att tillgå på hemsidan och jag kunde inte tänka mig att någon (förutom tydligen italienska tillverkare) så korkad att de inte gör så en köksblandare går att stoppa vid olika vinklar.

3. Det är rörmokarens fel som monterat den felaktiga varan och att vi ska reklamera till rörmokaren.

De försöker även komma undan genom att jämföra branschorganisationen Säkervatten med KRAV och Svanen-märkning.

Att jag har ett besiktningsutlåtande från en certifierad besiktningsman ignorerar de fullständigt.

Har även vänt mig till Tapwell och de hänvisar bara till.... MONTERINGSANVISNINGARNA :D

Så här i efterhand så kan man säkert tycka att jag borde kollat upp detta närmare, men jag gjorde misstaget att tro att två så pass stora varumärken som Bygghemma och Tapwell inte saluför så undermåliga produkter.

UNDVIK BYGGHEMMA OCH TAPWELL!
så denna är inte godkänd https://www.ikea.com/se/sv/p/vimmern-koeksblandare-med-dusch-rostfritt-stalfaerg-80519951/
 
Jag tycker man kan se direkt på deras produkter att det bara är design och noll funktion som gäller. Har själv varit imponerad av dess utseende fram till dess att jag började kolla närmare. Massa trasiga demo-artiklar i visningshallen talade sitt tydliga språk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tapwell har stift som reservdel, 2 st behövs, lätt montera. Lossa pipen bara. Jag har satt dit dem i efterhand.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
B Blauvinge skrev:
Tapwell har stift som reservdel, 2 st behövs, lätt montera. Lossa pipen bara. Jag har satt dit dem i efterhand.
Enligt tapwell så finns inte det till den här modellen
Du får gärna länka till den eller skicka artnr
 
N noone70 skrev:
Jag tänker inte fråga
Men det finns ju inget för bh att gå på just nu. Bättre om du har slutbesiktning, får nedslag på kranen (vilket jag inte tror du kommer få) använder beslutet som underlag för reklamation. Om du inte får nedslag så finns det ju inget problem förutom försäkringsbolagen. de borde dock vara lätta att prata med samt få ett utlåtande från som kan användas i din anmälan till Arn.
 
N noone70 skrev:
Jag kommer driva detta även till ARN
Till dess så vill jag att så många som möjligt ska få veta att de är ett oseriöst företag så de slipper gå på samma nit som jag!
Det är bara se på reco, över 200 omdömen och ett snitt på 1.2(max är 5).
Ja bygghemma är en riktig skitsida, Byggahus har haft flera samarbeten med den sidan så då vet du var Byggahus står.
Men du behöver nog intar vara orolig för slutsamrådet.
Och nej besiktningsmän/kvinnor kan inte mycket, det är lättare att läsa på själv.
 
Att din besiktningsman underkänner blandaren i DITT kök betyder ju inte automatiskt att den inte är godkänd i NÅGOT kök. Så det man kan klaga på är väl bristen på information, inte att produkten inte uppfyller den ena eller andra regeln.
 
Varken Tapwell eller Bygghemma kan väl inte veta var du skall montera blandaren.
Finn inga generella regler hur mycket man skall kunna vrida pipen,der beror på var blandaren monteras.
Läser man monteringsmanualen framgår det klart att denna blandare ej går att begränsa.
 
T twoody skrev:
Ja bygghemma är en riktig skitsida, Byggahus har haft flera samarbeten med den sidan så då vet du var Byggahus står.
Men du behöver nog intar vara orolig för slutsamrådet.
Och nej besiktningsmän/kvinnor kan inte mycket, det är lättare att läsa på själv.
Men de ska ju vara på "konsumentens sida"? 😂
 
N noone70 skrev:
Klart jag kan det, men ibland händer olyckor och det är för att minimera dem som regeln finns. Det var mer ett exempel på vad som skulle kunna inträffa.
Dock är det viktiga att blandaren inte uppfyller de byggnormer => vi riskerar att inte få ett slutbesked
Dra i handbromsen, vänta lite. Inget slutbesked för att blandaren går att rotera för mycket?

Vi behöver tillsätta en kriskommission i det här landet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
de har TOTALT 210 omdömen
Av dom är fördelningen följande

[bild]
Borde finns rating siter för (dåliga) kunder som blir sura när de inte får som de vill…
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Kan tillägga att vi ha en 360 kran från VOLA.
Just att man kan sätta kastrullen på bänken , vrida över kranen och fylla är något alla borde kunna :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jova85 skrev:
Borde finns rating siter för (dåliga) kunder som blir sura när de inte får som de vill…
Så sant, för att få ge betyg borde man även kunna få betyg. Lite som tradera mm. Där kan man även få bort dåliga betyg om man kan bevisa att motparten har fel, exempelvis om köparen ger dåligt betyg på att varan levererades för sent men man kan se på leveransbekräftelse hos posten att de fått paketet efter en dag...

Eller att man ger bottenbetyg för att man inte har kunskap om vad man ska ha och beställer fel grejor...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.