Har luckan öppnats tillräckligt mycket efter avslutad disk?

Vi har varit med om samma pga luckan öppnade sig för lite. Det resulterade i att all fukt kom på luckor och in i skåp. Skåpet svällde och luckan öppnade sig nu bara ibland.

Diskmaskinen felsöktes utan front, men fungerade såklart perfekt utan. Efter mkt felsökning så visade det sig att installationen var fel av hantverkarn. Det var någon mm för tight nedtill så diskmaskinen orkade inte öppna så mkt den skulle.

Vi slipade ner skåpet 5mm, målade om det, fick nya luckor av Ikea och allt fungerar perfekt nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den lagstiftningen skulle jag gärna vilja se för det luktar nämligen BS lång väg.
Det är rätt magstarkt att kasta ur sig BS när det är 3 sekunders googling för att hitta direktivet.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:32009L0125

https://www.eceee.org/ecodesign/process/

Det som sägs är korrekt. EUs ECO-direktiv sänker varje år den tillåtna energianvändning för ett givet energibetyg. Så för att behålla energiklass A måste man förbättra produkten.

En konsekvens av detta är automatiskt lucköppning. Skälet till att det behövs nu för tiden är att man inte kan kosta på sig att avsluta diskningen tillräckligt varmt för att torkningen ska bli effektiv.

Zeolith är väldigt dyrt jämfört med ett lås med lucköppning. Nu vet jag inte reservdelspriset på ett lås men tillverkningskostnaden för ett känt märke är typ 30:-

Samma direktiv gör att du inte hittar dammsugare på 2000W längre. Tror gränsen nu är 900W och den kommer sänkas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Perplexed skrev:
Det är rätt magstarkt att kasta ur sig BS när det är 3 sekunders googling för att hitta direktivet.
Jag hittar inget stöd i dina länkar för det du säger. Du får förtydliga.

Vitvaror har krav på maximal effektförbrukning. Det är delvis rimligt. Delvis vansinne.

Det betyder inte att automatisk lucköppning måste inaktiveras varje gång.
 
P Perplexed skrev:
Det är rätt magstarkt att kasta ur sig BS när det är 3 sekunders googling för att hitta direktivet.

[länk]

[länk]

Det som sägs är korrekt. EUs ECO-direktiv sänker varje år den tillåtna energianvändning för ett givet energibetyg. Så för att behålla energiklass A måste man förbättra produkten.

En konsekvens av detta är automatiskt lucköppning. Skälet till att det behövs nu för tiden är att man inte kan kosta på sig att avsluta diskningen tillräckligt varmt för att torkningen ska bli effektiv.

Zeolith är väldigt dyrt jämfört med ett lås med lucköppning. Nu vet jag inte reservdelspriset på ett lås men tillverkningskostnaden för ett känt märke är typ 30:-

Samma direktiv gör att du inte hittar dammsugare på 2000W längre. Tror gränsen nu är 900W och den kommer sänkas.
Det EU skiter totalt i är den totala miljöpåverkan.
Tar vi tex tvättmaskiner så har många tillverkare löst energifrågan med allt längre tvättprogram och mer tid till att mekaniskt bearbeta tvätten.
Med resultatet att kläderna slits ut snabbare.
Då ska man veta att energi och miljöpåverkan av själva tvättandet är en bråkdel jfm tillverkningen av kläderna.

Det skulle sannolikt löna sig att tvätta med kortare program och lägga mer energi på att verkligen hålla inställd temperatur under en längre tid.
Viktigast av allt är att öka livslängden på kläderna! Energin för tvätt betyder inte mycket i sammanhanget.

Sedan detta med energinåtgång och miljöpåverkan för att tillverka alla maskiner med allt kortare livslängd. Det verkar man inte heller bry sig om.
Köp en ny bara.
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det EU skiter totalt i är den totala miljöpåverkan.
Tar vi tex tvättmaskiner så har många tillverkare löst energifrågan med allt längre tvättprogram och mer tid till att mekaniskt bearbeta tvätten.
Med resultatet att kläderna slits ut snabbare.
Då ska man veta att energi och miljöpåverkan av själva tvättandet är en bråkdel jfm tillverkningen av kläderna.

Det skulle sannolikt löna sig att tvätta med kortare program och lägga mer energi på att verkligen hålla inställd temperatur under en längre tid.

Sedan detta med energinåtgång och miljöpåverkan för att tillverka alla maskiner med allt kortare livslängd. Det verkar man inte heller bry sig om.
Köp en ny bara.
Lång tvättid är primärt för att ge kemin tid att verka. Även att cirkulera tvätt drar energi.

Energideklarationen är ett säljargument som kunder använder för att välja produkt. Det gör att tillverkarna vill ha bra betyg.

Jag har för mig att maskiner med under C inte får säljas. Edit: verkar vara G

Ett program drar ungefär 1-2kWh och 10l vatten. Du får avgöra själv vad som är viktigt för dig men en diskmaskin är otroligt effektiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hittar inget stöd i dina länkar för det du säger. Du får förtydliga.

Vitvaror har krav på maximal effektförbrukning. Det är delvis rimligt. Delvis vansinne.

Det betyder inte att automatisk lucköppning måste inaktiveras varje gång.
Lucköppning behövde inte avaktiveras varje gång. I alla fall var det inte så när jag jobbade med diskmaskiner. Däremot behövde de alltid välja eco varje gång de startades.

Ditt BS handlade om att se direktivet. Du får läsa dig igenom det om du inte tror mig 😂
 
P Perplexed skrev:
Lång tvättid är primärt för att ge kemin tid att verka. Även att cirkulera tvätt drar energi.

Energideklarationen är ett säljargument som kunder använder för att välja produkt. Det gör att tillverkarna vill ha bra betyg.

Jag har för mig att maskiner med under C inte får säljas.

Ett program drar ungefär 1-2kWh och 10l vatten. Du får avgöra själv vad som är viktigt för dig men en diskmaskin är otroligt effektiv.
Gällande diskmaskiner köper jag resonemanget.
Gällande tvättmaskiner skulle jag vilja se flera noggranna djupgående breda studier som visar på total miljöpåverkan med olika tvättkoncept. Vore kul att se hur EU skulle svara på det.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gällande diskmaskiner köper jag resonemanget.
Gällande tvättmaskiner skulle jag vilja se flera noggranna djupgående breda studier som visar på total miljöpåverkan med olika tvättkoncept. Vore kul att se hur EU skulle svara på det.
Jag har tyvärr aldrig jobbat med tvättmaskiner så jag kan inte vägleda dig.

Vet bara att värmepumpar fungerar otroligt bra för torktumlaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Du ser inget problem i att ett företag säljer luckor och samtidigt en diskmaskin som automatisk öppnar och fördärvar luckorna?
Beror på vad man har för material i övrigt. Vår stenbänk tex har inte samma problem.
Trä och laminatskivor skall förses med en skyddande folie på undersidan skivan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Perplexed skrev:
[länk]

Det är här du ska läsa
Igen: Ingenstans står det att luckan behöver öppnas varje gång.

Du får vara lite mer specifik än "Läs standarden."
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Igen: Ingenstans står det att luckan behöver öppnas varje gång.

Du får vara lite mer specifik än "Läs standarden."
Nyfniken Nyfniken skrev:
Igen: Ingenstans står det att luckan behöver öppnas varje gång.

Du får vara lite mer specifik än "Läs standarden.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Igen: Ingenstans står det att luckan behöver öppnas varje gång.

Du får vara lite mer specifik än "Läs standarden."
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver men om jag tolkar så tror du att jag påstått att maskinen måste öppna luckan. Så är självklart inte fallet. På de maskiner jag konstruerade gick det utmärkt att stänga av den funktionen.

Jag har dessutom svarat samma sak några meddelanden tidigare. #56

Drivkraften bakom att skapa funktionaliteten, patenterad av Miele, var självklart att skapa torr disk utan energiåtgång. Zeolith är en litiumbaserad torkfunktion som kräver värme för att regenerera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Perplexed skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver men om jag tolkar så tror du att jag påstått att maskinen måste öppna luckan.
@johmi : "Oftast (alltid på våra diskmaskiner) går pop-ut funktionen att stänga av, pga lagstiftningen så måste det göras vid varje cykel."

Jag sa att den lagstiftningen skulle jag vilja se. Alltså, den lagstiftning som säger att pop-ut-funktionen måste stängas av varje gång. Jag menar att det är dumheter och det var väl där någonstans di blandade dig i och menade att det bara var 3 sekunders googlande bort.

PS: Att det finns krav på att en diskmaskin ska utgå ifrån ett eco-program vid varje ny start är inte samma sak som att en diskmaskinslucka måste öppnas vid varje start.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
@johmi : "Oftast (alltid på våra diskmaskiner) går pop-ut funktionen att stänga av, pga lagstiftningen så måste det göras vid varje cykel."

Jag sa att den lagstiftningen skulle jag vilja se. Alltså, den lagstiftning som säger att pop-ut-funktionen måste stängas av varje gång. Jag menar att det är dumheter och det var väl där någonstans di blandade dig i och menade att det bara var 3 sekunders googlande bort.

PS: Att det finns krav på att en diskmaskin ska utgå ifrån ett eco-program vid varje ny start är inte samma sak som att en diskmaskinslucka måste öppnas vid varje start.
Ahh, beklaglig missuppfattning. Jag trodde din syftning var mot hela hans meddelande. Det mesta var rätt om än inte just det med luckan.
 
Brorsans Marbodal kök har handtags lösa luckor i en mellan glans och ser för jävliga ut under/nära diskbänken. Svällt upp och spruckit i lacken. Antar färgen inte klarar lite daglig fukt.

På mitt förra kök monterade jag tunn silverfolie på sidorna om disk maskinen ( och givetvis ovan under bänkskivan), lättare att hålla rent. Gör samma i nya köket jag bygger i höst. Tänker stänga av auto öppnaren på min diskmaskin, ett bra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.