F
L Ladreva skrev:
Beror på vad man har för material i övrigt. Vår stenbänk tex har inte samma problem.
Trä och laminatskivor skall förses med en skyddande folie på undersidan skivan.
Vi har plast under bänkskivan och det verkar fungera då vi inte har problem med den..än iaf.
 
S Snidarn skrev:
Torkning ingår i den standardcykel som EU använder för sin Energy Label. Öppnar man luckan så underlättar man uttorkning och kortar både tid och energiåtgång - lägre energiklass. Men vattenånga innehåller energi och kondenserar man inte vattnet så avgår energin med frånluften. De bäst presterande diskmaskinerna använder ett kemiskt ”värmebatteri” med zeolitkristaller som absorberar vattenångan och frigör värme på samma gång vilket driver på uttorkningsprocessen. Inför nästa tvättcykel värms kristallerna igen vilket torkar kristallerna, och värmen används till diskningen. Då förblir luckan stängd. Men det verkar som att Bosch/Siemens har patent på den uppfinningen, inte sett någon annan tillverkare anamma det.
Energin som "avgår" övergår rakt av till värme i huset, precis som alla andra elprylar. Troligen närmare direkt elvärme som andra elprylar, dvs inte det mest effektiva, men definitivt inte ren förlust utan ganska bra om det blåses ut i luften och kanske nästan likvärdig med om det hålls inne i maskinen med kristaller.
 
electroluxaren skrev:
Dina arcelik maskiners highlight är 5-års garanti. annars är de i cylindas tappning samma samma
Om mina maskiner är bättre eller sämre än någon annan känns ju inte jätterelevant här? Jag valde dessa eftersom det var de som uppfyllde flest av mina önskningar då jag skulle köpa dem, märket brydde jag mig mindre om.
 
A
David Wallin David Wallin skrev:
Om mina maskiner är bättre eller sämre än någon annan känns ju inte jätterelevant här? Jag valde dessa eftersom det var de som uppfyllde flest av mina önskningar då jag skulle köpa dem, märket brydde jag mig mindre om.
det är ju det jag skriver, 5-års garanti är bättre än tex cylindas
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
U
Kör vi eco programmet på vår Electrolux så tar det 4 timmar enligt displayen, men efter 1.5timmes diskande så poppar den upp luckan.
Då vill den stå med öppen lucka i 2.5h innan den stänger av sig/släcker displayen.

Men när luckan öppnas så är det inte direkt någon synlig ånga vid eco. Vi har också Ikea och kan inte se någon skada på luckorna (Bodbyn). Kan ladda upp foto i morgon hur mycket den öppnas, men det är gissningsvis runt 15-20cm i ovankant.
 
Svärföräldrarna köpte kök och diskmaskin från IKEA för många år sen, de hade inte automatöppnande maskin men öppnade själva efter disk varpå som ett brev på postnord luckan svällde. Enl IKEA fick man inte öppna luckan på diskmaskinen om den just använts. Så skumt de säljer maskiner med den funktionen. Jag misstänker nästan inga MDF/spånluckor klarar det, så obegripligt att det ens finns maskiner för inbyggnad som har denna funktion...

Nåväl. De slutade torka disken genom öppna luckan och då håller IKEA luckorna.
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
Kör vi eco programmet på vår Electrolux så tar det 4 timmar enligt displayen, men efter 1.5timmes diskande så poppar den upp luckan.
Då vill den stå med öppen lucka i 2.5h innan den stänger av sig/släcker displayen.

Men när luckan öppnas så är det inte direkt någon synlig ånga vid eco. Vi har också Ikea och kan inte se någon skada på luckorna (Bodbyn). Kan ladda upp foto i morgon hur mycket den öppnas, men det är gissningsvis runt 15-20cm i ovankant.
blir inte mycket ånga då sista diskvattnet är bara 50C
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad i hela friden ska den där funktionen vara bra för?
Det är en superbra funktion, man slipper "passa" diskmaskinen för att öppna så snart den kört klart. Man kan starta maskinen när man ska gå och lägga sig, trygg att disken inte står i en stängd maskin i flera timmar och orsakar dålig lukt.
 
Den där funktionen skapades först och främst för att få ner effektförbruken i labben för att se bra ut på papper.

Ställer man allt rätt så det inte finns massa vatten i maskinen då den börjar torka så får man alltid perfekt resultat.

En ren maskin luktar inte heller.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
E EllinorLag skrev:
Det är en superbra funktion, man slipper "passa" diskmaskinen för att öppna så snart den kört klart. Man kan starta maskinen när man ska gå och lägga sig, trygg att disken inte står i en stängd maskin i flera timmar och orsakar dålig lukt.
Funktionen är bra. Men istället för att öppna direkt efter diskning och spruta ut het ånga så kunde den ju öppnats 2-3h efter den diskat. Visst det tar längre tid att torka men det är ok för oss.
 
F Fideliox skrev:
Funktionen är bra. Men istället för att öppna direkt efter diskning och spruta ut het ånga så kunde den ju öppnats 2-3h efter den diskat. Visst det tar längre tid att torka men det är ok för oss.
Hela poängen är ju att ångan ska ut. Efter 2-3 timmar är det inte ånga längre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hela poängen är ju att ångan ska ut. Efter 2-3 timmar är det inte ånga längre.
Vattnet torkar ju ändå nör när det är kallt men tar betydligt längre tid. Men har frånluften precis ovanför så det torkar tillräckligt fort för oss. Men nu får vi ju gå och öppna manuellt vilket man inte går upp mitt i natten och gör direkt.
 
F Fideliox skrev:
Men nu får vi ju gå och öppna manuellt vilket man inte går upp mitt i natten och gör direkt.
Eller så låter man luckan vara stängd bara. Jag ser inte problemet, rent vatten luktar inte illa. Gör rent maskinen med jämna mellanrum och använd diskmaskinsrengöring då och då.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller så låter man luckan vara stängd bara. Jag ser inte problemet, rent vatten luktar inte illa. Gör rent maskinen med jämna mellanrum och använd diskmaskinsrengöring då och då.
Nej men ibland kan det blir ståendes vatten. T ex dotterns skålar/tallrikar har massor med skrymseln där vatten samlas. Inte så bra att lägga in blöta saker i skåp och lådor, får man fuktproblem där istället...
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Helt klart en pissiga funktion som ej skall implementeras i saker som har lite vaklande kvalite. Jag har det på min diskmaskin hemma. Gaggenau och har både lucköppning och zeolith. Först så torkar zeoliten disken i 2h. Och sedan öppnas luckan för att vädra allt. Det för att man skall kunna åka iväg och slippa illaluktande disk om man inte plockar ur den inom någon dag eller två. Den funktionen har jag dock aldrig sett i en maskin från tex Ikea eller Whirlpool utan verkar vara lite highend av någon konstig anledning.
Nu är Gaggenau bara en Bosch med annat märke på och lite designskillnad för en extra slant så jag misstänker att Bosch har samma funktioner. Siemens är för övrigt samma också.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.