@ @ndreas skrev:
Om man kör med kvalitet...då har man väl inte några skarvar på väggen?!
min förväntan vid köpet av huset var att genom tillsyn och underhåll man kan bevara fasaden i gott skikt i minst 20 år. hur hustillverkare ska säkerställa detta jag kunde inte diskutera pga min okunskap dåtiden. nu vet jag att där finns olika sätt att undvika sådana skadar vid skarvar genom tex täcklister övan skarvar. eller fingerskarvning av paneler... eller genom oljning innan uppsättning ... ni vet det bättre... ingen av dom är 100% perfekt men dom skapar mer kvalitativa utförandet än bara lägga en sågat bräda mot andra och spika de.. om rörvikshus marknsdsför sina hur som "kvalitetshus" då borde de ha levt upp till detta. Annars det låter som ett vilseledande marknadsföring... men det är helt annat ämne...

AMA är framtagen av byggbranschens aktörer för att användas som beskrivning av arbete vid avtal. Så svaret är ja AMA måste avtalas och egentligen avtals inte AMA utan man tar fram en teknisk beskrivning som åberopar AMA. I Sverige finns inga allmängiltiga byggnormer utan olika branschorganisationer och tillverkare tar fram arbetsbeskrivningar. Dessa bedöms normal som fackmässiga (tyvärr felaktigt ibland). Tex träguiden som nämnts ovan är arbetsbeskrivningar från träindustrin. En konsument kan normalt avkräva ansvar från en entreprenör upp till tio år därefter är det kört. 15 år kanske kan tyckas som kort livslängd på en fasad men det finns ingenting som du kan avkräva juridiskt eller liknande.

R Rejäl skrev:
Hur löser du långa väggar då om man inte kan skarva?
Villa vista Villa vista skrev:
AMA är framtagen av byggbranschens aktörer för att användas som beskrivning av arbete vid avtal. Så svaret är ja AMA måste avtalas och egentligen avtals inte AMA utan man tar fram en teknisk beskrivning som åberopar AMA. I Sverige finns inga allmängiltiga byggnormer utan olika branschorganisationer och tillverkare tar fram arbetsbeskrivningar. Dessa bedöms normal som fackmässiga (tyvärr felaktigt ibland). Tex träguiden som nämnts ovan är arbetsbeskrivningar från träindustrin. En konsument kan normalt avkräva ansvar från en entreprenör upp till tio år därefter är det kört. 15 år kanske kan tyckas som kort livslängd på en fasad men det finns ingenting som du kan avkräva juridiskt eller liknande.
Tack för detaljerat svar. Det var precis jag behövde ha hjälp med att uppfatta

Nissens
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
Har ar ett hus tillverkat av Rörvikshus. Efter att 15 år har gott nu i våras upptäckte jag att liggande paneler på fasaden börjar ruttna inifrån ut och bara vid skarvar. Enligt AMA-Hus "ändträ på panelerbräder, foder, lister knutbräder som skarvas i samband med uppstättning ska före monetring avslipas och skyddas mot vatteninträngning med penetrerande grundolja".
När jag fick huset uppsatt jag hade ingen chans att skydda ändträ i skarvarna utöver bara måla paneler och skarvar utvänding. Jag räknade fram att där finns minst 66 skarvar rund på fasaden utan skydd.

Rörvikshus avstår från min förfrågan om att reda ut problemet tillsammans.
Kan någon förklara varför Rörvikshus får bygga hus åt sina kunder genom att hoppa över ett viktig byggkrav.
Tror inte att någon gör det. Däremot verkar huset dåligt underhållet. Hur många gånger är huset ommålat huset på 15 år? Hur många lager målades första gången? Grundmålades panelen?

Jag själv har ett hus med träpanel som jag byggde för 20 år sedan. Man kan säga att underhållet av träpanelen började kanske när huset var 7-8 år gammalt och sedan har det alltid varit något att göra med panelen varje år.

Hade jag inte gjort det så hade den inte sett rolig ut nu.

Villa vista Villa vista skrev:
Så jag var kanske inte fel med att kalla byggbranchen som en High Chapparal Vilda Västen, alla gör hur dom vill och alla har rätt samt har fel. Kunden ända betalar först till hustillverkarna sedan till hantverkarna... pengarna snurrar... staten samlar skatter .. avdragen dras av.. ekonomin växer. Från detta perspektiv då kanske är bättre att skita i fasaden... kommer ända säljas huset med stor vinst... betala skatt... köpa annat... och hjulen kommer snurra vidare 😆
Nissens Nissens skrev:
Tror inte att någon gör det. Däremot verkar huset dåligt underhållet. Hur många gånger har du målat om huset på 15 år? Hur många lager målades första gången? Grundmålades panelen?
Kolla vidare ... har redan besvarad

Nissens
min förväntan vid köpet av huset var att genom tillsyn och underhåll man kan bevara fasaden i gott skikt i minst 20 år. hur hustillverkare ska säkerställa detta jag kunde inte diskutera pga min okunskap dåtiden. nu vet jag att där finns olika sätt att undvika sådana skadar vid skarvar genom tex täcklister övan skarvar. eller fingerskarvning av paneler... eller genom oljning innan uppsättning ... ni vet det bättre... ingen av dom är 100% perfekt men dom skapar mer kvalitativa utförandet än bara lägga en sågat bräda mot andra och spika de.. om rörvikshus marknsdsför sina hur som "kvalitetshus" då borde de ha levt upp till detta. Annars det låter som ett vilseledande marknadsföring... men det är helt annat ämne...
Jag tror att vanligt underhåll i form av målning hade skyddat panelen mot dessa skador.

Jo byggbranschen är High Chaparral inte två PP det är inte normativt stavat :)

Dock gäller fackmässigt i Sverige, så hur som helst går inte att göra.

Nissens
Så jag var kanske inte fel med att kalla byggbranchen som en High Chapparal Vilda Västen, alla gör hur dom vill och alla har rätt samt har fel. Kunden ända betalar först till hustillverkarna sedan till hantverkarna... pengarna snurrar... staten samlar skatter .. avdragen dras av.. ekonomin växer. Från detta perspektiv då kanske är bättre att skita i fasaden... kommer ända säljas huset med stor vinst... betala skatt... köpa annat... och hjulen kommer snurra vidare 😆

Kolla vidare ... har redan besvarad
Ok, har kikat, och du säger bara att du målat vid två tillfällen. Det borde betyda att du har 4-6 lager färg beroende på hur du har målat. De bilderna du visat ser definitivt inte ut att ha så mycket fär på panelen, och definitivt inte vid skarvarna.

Så antingen har du inte målat tillräckligt ofta eller för tunt. Oavsett, så har du inga garantier kvar efter 15 år.

J
L Leif i Skåne skrev:
Det beror på att kunskapen som funnits i 100-tals år försvann i samband mäster-lärjunge arbetsformen försvann på 70-talet! Nu måste alla snickare "uppfinna hjulet igen"
Det är helt normalt att en felgjord skarv ruttnar upp!

När man ändkapar en panel eller fönster foder skall man kapa med någon grads lutning 2-5° då uppstår ingen kapillär verkan som drar in vatten och behåller skarven våt.
Om skarven är kapad i någon grad upphör kapillär verkan och fukt kommer bara någon mm in vid regn och den torkar vid nästa solsken.
Intressant! Menar du att man snedkapar den övre ca 2-5 grader, men inte den undre? Har aldrig behövt skarva, men vore bra att kunna!

fasaden är målad hittils 2 gånger
med Beckers Perfekt Plus Facade
"I system med Beckers Primex Grundolja Trä Plus och Primex Trägrund Plus motverkar den såväl smutsupptagning som svartmögel på färgytan."
Inte oljat/grundat, olämplig färg (akrylat), dålig panel, förväntat resultat.
Tänker att dessa kataloghus är avskrivna efter trettio år?

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
@
R Rejäl skrev:
Hur löser du långa väggar då om man inte kan skarva?
Då har man en "midja".

R
@ @ndreas skrev:
Då har man en "midja".
Du skojar med mig?

S
Det här är precis som med allt annat när det gäller husbygge. Köper man tjänsten av någon så får man ett inflyttningsbart hus men glöm att de tänker på såna här detaljer.

Vill man ha huset så välbyggt så måste man göra det själv.

• Gilla
  • Haha
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det här är precis som med allt annat när det gäller husbygge. Köper man tjänsten av någon så får man ett inflyttningsbart hus men glöm att de tänker på såna här detaljer.

Vill man ha huset så välbyggt så måste man göra det själv.
Det är ju uppenbart att konsumenträtten inte riktigt fungerar när det kommer till husbygget. Tio års reklamationsrätt för sånt som borde hålls i femtio år. Men vid det skedet finns det ju ändå inte någon att hålla ansvarig.

• Gilla
  • Wow
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Beckers Perfekt Plus
Misstänker att det är en plastfärg. Eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.