21 701 läst · 112 svar
22k läst
112 svar
Varför skyddar Rörvikshus INTE ändträ på panelbräder som skarvas
Materialfel: skitvirke som endast duger till massaved.
Metodfel: ej adekvat skyddat ändträ.
Metodfel: plastfärg.
Riskkonstruktion: liggande panel.
Riskkonstruktion: skarvad liggande panel.
Resultat: enl bilder.
Byggfusk: definitionsfråga.
Metodfel: ej adekvat skyddat ändträ.
Metodfel: plastfärg.
Riskkonstruktion: liggande panel.
Riskkonstruktion: skarvad liggande panel.
Resultat: enl bilder.
Byggfusk: definitionsfråga.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Dom skador jag upptäckte nu kom fram till ytan precis nu... ingenting syndes innanZemerlin skrev:
Vid sista målningen lagade jag några ställe där färgen lössnade typ vid kvistar... men vid skarvarna trädet var hård ... kommer inte ihåg om skarvarna var öppna eller inte med de sannolikt fylldes med färg då... nu när tvättade fasade innan semester då upptäckte att färgen lössnade och bara vid skarvar
Intressant... bor i Småland... den sidan som är värsta är mot väst. Och det som är intressant i mitt fall att jag har typ 4 skarvar som ligger i samma linjen vertikalt... undrade om den regel som dotter bakom kanske ät inte spikat ?pacman42 skrev:Nu vet jag inte vart du bor, men 15 år är rätt bra hållbarhet där jag bor. Jag bytte fasadbrädor för tio år sedan, de har redan börjar ruttna trots rätt behandling och ommålning ungefär vart 5:e år (dags för ommålning nummer två). De brädor som byttes ut var då drygt 20 år gamla ach i mycket dåligt skick. På resten av huset har vi inga problem, men i öster så torkar varken vind eller sol väggen under stora delar av året.
Jag har stående panel där det största bekymret borde vara i underkant, men rötan kan få fäste vart som helst på brädorna, dock mest längst ned på fasaden där inte överhänget från taket skyddar lika bra.
Några bilder till tagna typ 2 timmar efter regnet. Vatten droppar hänger kvar timmar om det inte blåser och de matar skarvar med fukt sakta men långvarigt. De bilder visar skarvar som är fortfarande friska på yttre sidan.Norbert Rosenpek skrev:
"Omöjligt" är det inte. Dock svårare (och dyrare) att byta en bräda i TS liggande akrylfärgs målade panel jämfört med i en stående slamfärgsmålad lockpanel eller locklistpanel.H Hybro skrev:
Snabbvuxen gran är lämpligt till regelvirke och har förvånansvärt god styrka även till bjälklag och takstol, till fasad är det mindre lämpligt enl min erfarenhet och målat med plastfärg är det ofta direkt olämpligt utomhus (om syftet inte är frekvent försäljning av panel och färg)Oldboy skrev:
Eftersom villaköpare sällan prioriterar god virkeskvalite betalar sågverk och hustillverkare inte extra för tätvuxet kvalitetsvirke och därför odlar man som skogsägare ofta det som ger mest kr per hektar och år, det @Oldboy benämner "skitvirke"
Det du gör som du beskriver man kan kalla "kvalitet". Det som hustillverkare säljer verkar vara lång ifrån detta. Undrar om missvisande marknadsföring är straffbart?R Rejäl skrev: